ضرورت توجه مراکز درمانی استان قزوین به مدیریت صحیح پسماندهای عفونی

دوشنبه 30 فروردین 1400 ساعت 21:07

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با تمام مراکز درمانی درصورت جدی نگرفتن مدیریت صحیح پسماندهای عفونی و عدم رعایت کامل پروتکل دفع پسماند عفونی با هماهنگی مراجع قانونی بنحو مقتضی برخورد خواهد شد.

به گزارش پسماند ایران : مهران شنتیایی با اعلام این خبر گفت: با انتشار وسیع ویروس کرونا در سطح کشور و همچنین استان قزوین و از آنجایی که تمامی پسماندهای تولید شده در واحدهای درمانی به ویژه بیمارستان‌های پذیرنده بیماران مبتلا به این ویروس جزو پسماندهای عفونی تلقی می شود، پایش مستمر و ارائه راهکارهای مطلوب به منظور مدیریت بهینه این گونه پسماند ها و همچنین نظارت بر عملکرد این گونه مراکز جهت جلو گیری از انتشار بیشتر این ویروس از طریق پسماندهای عفونی ادامه دارد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: رعایت ضوابط و روشهای مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی در تمامی مراحل تفکیک، نگهداری، جمع آوری، بی خطر سازی و دفع نهایی مورد تاکید این اداره کل است.

شنتیایی تصریح کرد: اقداماتی نظیر جلوگیری از تفکیک پسماندها توسط زباله گردها، نصب و استفاده صحیح از مخازن اختصاصی جهت دفع پسماندهایی نظیر دستکش و ماسک در اماکن و معابر پر تردد، اختصاص ناوگان ویژه جهت حمل ونقل پسماندهای آلوده به ویروس کرونا حتی پس از بی خطر سازی، دفن مستقیم بدون پردازش پسماند های جمع آوری شده از مخازن شهری، آموزش و اطلاع رسانی به مردم و استفاده از پتانسیل متخصصین در شبکه های مردم نهاد محیط زیستی  نیز می تواند تاثیر به سزایی در کنترل این بیماری داشته باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با مراکز درمانی، بیمارستانها و مطب ها که مدیریت صحیح پسماندهای عفونی را جدی نگرفته و پروتکل دفع پسماند عفونی را بطور کامل در شرایط فعلی رعایت نکنند با هماهنگی مراجع قانونی بنحو مقتضی و برخورد خواهد شد.

وی افزود: بر اساس قانون، متولی ساماندهی پسماند عفونی، تولیدکننده‌های این پسماندها هستند، پسماندهای عفونی هم جزو زباله‌های ویژه محسوب می‌شوند که در سیستم‌های بی‌خطرسازی، بی‌خطر می‌شوند البته این روش باعث نمی‌شود که از حالت ویژه خارج شوند، بلکه با این روش برای امحای درست آماده سازی می‌شوند.

شنتیایی خاطر نشان کرد:  با توجه به اینکه بیمارستان‌های استان پذیرش بیماران مبتلا به کرونا انجام می دهند، امکان انتشار ویروس در صورت عدم امحای صحیح وجود دارد و باید به این مساله توجه جدی شود.

به گزارش ایرنا، پسماندهای پزشکی (‌بیمارستانی) شامل همه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، درمانی، ‌آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه است.

منبع : خبرنگار ایلنا