گام بزرگ زیست محیطی شهرداری اصفهان برای کنترل شیرآبه

سه شنبه 28 اردیبهشت 1400 ساعت 21:58

پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهر اصفهان به ارزش ۴۹۰ میلیارد ریال امروز _یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه_ با حضور شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای شهر به بهره برداری رسید.

به گزارش پسماند ایران، از جمله شاخص‌ترین پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان، احداث خطوط جدید پردازش پسماند به ارزش ۳۷۰ میلیارد ریال، پروژه ساماندهی و توسعه لاگون‌های تبخیری و کانال‌های شیرابه با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال، ساماندهی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماند ساختمانی با صرف اعتباری بالغ بر دو و نیم میلیارد ریال است.

پس از ۳۰ سال دو خط تولید پسماند در اصفهان اضافه شد
قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان در این مراسم با ابراز خرسندی از پروژه‌های بهره‌برداری شده در این سازمان اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در ارتباط با راه‌اندازی خطوط جدید و دیگر اقدامات انجام شده در سازمان مدیریت پسماند حفظ شأن و جایگاه و کرامت افراد شاغل در این مکان است.

وی افزود: طی ۳۰ سال گذشته تنها سه خط تولید در کارخانه پردازش وجود داشت که در سه سال گذشته دو خط تولید به آن اضافه شده و فرایند پردازش ۵۰۰ تن پسماندهای ورودی روزانه به کارخانه در این دو خط جدید طی می‌شود.

شهردار اصفهان ادامه داد: روزانه ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه از پسماندها تولید می‌شد که محیط زیست و آب و خاک را به خطر انداخته بود، از این رو از ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری برای رفع این مشکل دغدغه داشته و چاره اندیشی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز ۷۰۰ متر کانال سازی و سه لاگون با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب ایجاد شده تا شیرابه‌ها در این لاگون‌ها تبخیر شود و پسماندهای حاصل از آن نیز در مسیر فرایندهای بعدی قرار گیرد و وارد زمین نشود.

مدیریت نخاله‌های ساختمانی در شهر
نوروزی با اشاره به روند مدیریت نخاله‌های ساختمانی در شهر اظهار کرد: سیستمی برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی تعریف و نصب شده است بر این اساس زمانی که شهروند برای دریافت مجوز تخریب ساختمان به شهرداری مراجعه می‌کند، مشخصات ثبت می‌شود در این راستا از زمان تخریب ساختمان، سیستم کنترل از نحوه تخلیه نخاله‌ها در مکان مشخص شده (گردنه زینل) نظارت دارد و چنانچه نخاله‌ها در محل دیگری تخلیه شود مقررات قانونی اعمال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری اتفاق بسیار مهمی در حوزه حفظ محیط زیست به شمار می‌آید که می‌تواند برای سایر شهرهای کشور الگو باشد.

شهردار اصفهان ضمن قدردانی از کارکنان این سازمان اظهار کرد: کارکنان و مهندسان این سازمان در شرایط تحریم و کرونا سیستمی ایجاد کردند که نیاز به تجهیزات خارجی داشت، اما با استفاده از دانش خود بومی سازی را محقق کردند.

اتفاقات جهانی در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان رخ داده است
نوروزی با بیان این که امروزه یکی از محورهای اصلی حقوق بشر، محیط زیست است، افزود: حقوق بشر تاکنون نسل‌های مختلفی را پشت سر گذاشته است؛ نسل اول از سال ۱۹۴۸ به مباحث آزادی‌ها پرداخت و هر آنچه در اعلامیه حقوق بشر و سایر کنوانسیون‌های بین المللی آمده در رابطه با نسل اول حقوق بشر است.

وی ادامه داد: نسل دوم حقوق بشر مسائل اقتصادی و فرهنگی بوده و نسل سوم همبستگی بین بشر و محیط زیست است و آنچه که امروز در بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند اتفاق افتاد، از جنس نسل سوم حقوق بشری است.

شهردار اصفهان با تأکید بر این که امروز در سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اتفاقات جهانی رخ داده است، افزود: پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند آنچه بیشتر ذهن افراد را به سمت خود هدایت می‌کرد، محقق کرده است؛ شهر ما نیاز دارد که به محیط زیستش توجه شود که این مهم نیازمند تعامل و همکاری همه اجزای جامعه است.

نوروزی با بیان این که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند حفظ محیط زیست را مورد توجه قرار دهد، اظهار کرد: در شهر به عنوان موجود زنده باید شرایط زندگی فراهم شود چرا که زندگی همواره جاری است و با مفاهیم مختلفی همچون کیفیت، نوع زندگی، رعایت بهداشت و حفظ محیط زیست که هرکدام در زندگی شهروندان تأثیرگذار است، روبروست.

وی افزود: شهروندان باید به گونه‌ای عمل کنند تا این موجود زنده به دور از آفت‌ها زندگی کند و شهروندان درون این موجود زنده مسیر درستی را با حفظ سلامتی طی کنند و این اتفاق امروز رخ داده است.

نوروزی تصریح کرد: شاید برای عده‌ای هزینه ۵۰ میلیارد تومانی برای اجرای پروژه‌های مدیریت پسماند در مقابل بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان رقم قابل توجهی نباشد اما واقعیت آن است که یکی از مهم‌ترین اقدامات در شهر عملیاتی شده که می‌تواند حیات بخش و امیدبخش باشد.

وی ادامه داد: امروز همه کسانی که در آئین افتتاح پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند حضور یافتند باید این صدا را به گوش همه برسانند که اگر می‌خواهیم کارها تکمیل شود همه باید احساس مسئولیت کنند.

شهردار اصفهان با بیان این که راه‌اندازی دو خط تولید جدید، پروژه‌های تفکیکی و سرند انجام شده اما راهکار اصلی برای مدیریت پسماند مشارکت مردم در خانه است، تأکید کرد: کار تفکیک توسط تک تک شهروندان در منازل شدنی است.

وی افزود: در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری ۵۰۰ تن دفن زباله را شاهد بودیم که این آمار تا روز گذشته به ۴۰۰ تن رسید و امروز با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید ۱۳ درصد دیگر از آن حجم کاسته خواهد شد و از این پس ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب شیرابه که خطرناک‌ترین مواد برای حیات بشری است، دیگر در زمین فرو نمی‌رود و آسیب نمی‌رساند بلکه به سمت لاگون‌ها رفته و تبخیر می‌شود و ته مانده آنها نیز از لجن زار خارج می‌شود.

نوروزی افزود: با استفاده از تکنولوژی‌ هاضم بی‌هوازی مواد خطرناک به انرژی تبدیل و گازوئیل و برق تولید می‌شود و این هدف بزرگ با دستان کارکنان و کارشناسان سازمان مدیریت پسماند شدنی است؛ البته این هدف در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ مورد توجه قرار گرفته و به زودی اتفاقات مهم‌تری در این سازمان به واسطه همدلی و همراهی اتفاق خواهد داد.

وی با تأکید بر این که همدلی و همراهی پشتوانه چهار سال فعالیت این دوره مدیریت شهری در تمام سازمان‌ها و مناطق شهرداری بوده است، گفت: اگر اراده کنیم هر روز امکان افتتاح پروژه‌های جدید در شهر را داریم چرا که ظرفیت‌های لازم وجود دارد؛ اگر شرایط کرونایی وجود نداشت آئین بهره‌برداری از پروژه‌های مدیریت پسماند باید با حضور استاندار اصفهان، مدیران کل و دستگاه‌هایی که به سلامت مردم جامعه نزدیک هستند حضور می‌داشتند، همچنین باید لحظه به لحظه این برنامه از رسانه ملی پخش شود تا آموزشی برای خانواده‌ها باشد که بدانند پسماندهای جمع‌آوری شده از در منازل آنها با حجم هزار تن در هر شبانه روز و انتقال به کارخانه پردازش چگونه مدیریت می‌شود.

شهردار اصفهان با بیان این که اگر دفع پسماندها در شهر مدیریت نمی‌شد آثار زیانباری برای محیط زیست شهری داشت، تصریح کرد: پایه گذاری این اقدامات به گونه‌ای بوده که برای همیشه تداوم خواهد یافت

به وعده‌های خود عمل کردیم
علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این مراسم اظهار کرد: شهرداری اصفهان تاکنون با ۳۴ وظیفه در هیچ کاری قصور و کوتاهی نکرده و مدیریت شهری تمام امور را به خوبی پیگیری و دنبال کرده است.

وی با ابراز تأسف از این که به دلیل شرایط کرونایی در این دوره مدیریت شهری امکان برگزاری برنامه‌های مناسب برای افتتاح و بهره‌برداری از دستاوردها وجود ندارد، افزود: در اوج مظلومیت این دوره مدیریت شهری را طی می‌کنیم اما امروز با افتخار می‌گوئیم آنچه رسالت و وظیفه ما بود و هر آنچه را که در زمان تبلیغات انتخاباتی چهار سال پیش به مردم قول داده بودیم عملیاتی کرده و پایبند بودیم و اتفاقات بزرگی را در شهر رقم زدیم.

رئیس شواری اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: سربازان جبهه خدمت رسانی در شهرداری تاکنون اقدامات ارزشمند زیادی را انجام داده‌اند، اما امکان پررنگ کردن آنها به دلیل شرایط کرونایی وجود نداشت.

وی با بیان این که باید فضای امید را روز به روز در شهر رواج داد، افزود: بی شک خبرهای مسرت بخش همچون افتتاح پروژه‌های عمرانی، خدماتی، فرهنگی و ورزشی در بین مردم امید ایجاد می‌کند.

نصراصفهانی از شهردار اصفهان که در جبهه‌های مختلف شهری به صورت شبانه روزی تلاش کرده و دغدغه رفع مشکلات شهر را داشته است، قدردانی کرد.

کاهش دفن زباله در شهر اصفهان
حسین امیری، معاون خدمات شهری شهردار اصفهان در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات و فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند، اظهار کرد: پروژه‌های این سازمان در راستای اهداف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ به منظور کاهش آلودگی‌ها و ارتقای فعالیت‌های زیست محیطی و حفظ کرامت انسانی انجام شده است.

وی با تأکید بر لزوم تکریم و کرامت انسانی نیروهای خدوم مدیریت شهری به ویژه سازمان مدیریت پسماند گفت: به دلیل شرایط فیزیکی ویژه در این محل، پروژه‌های ارزشمندی امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا کارکنان در محیط آرام و بدون دغدغه به فعالیت بپردازند.

معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان این که هدف از احداث خطوط جدید پردازش پسماند تر مناسب‌سازی محیط کار برای ارتقای کرامت انسانی است، تصریح کرد: موضوع دیگر کاهش دفن زباله است که باعث افزایش تولید کود با کیفیت می‌شود.

وی با بیان این که خرید، راه‌اندازی و بهره‌برداری از دستگاه پایلوت‌ هاضم بی‌هوازی توسط کارکنان سازمان مدیریت پسماند در بخش سازه، مکانیک، برق و نظارت، طراحی و ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: این دانش متعلق به سازمان مدیریت پسماند است که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، استفاده از منبع انرژی تجدید پذیر بیومس، پایانی بر انتشار بوی نامطبوع زباله و گامی بزرگ در کنترل شیرابه از دستاوردهای آن به شمار می‌آید.

امیری با ابراز خرسندی از دستیابی به دانش ساخت و بهره‌برداری از کارخانه‌ هاضم بی‌هوازی و میزان گاز خروجی تأکید کرد: خرید، راه‌اندازی و بهره‌برداری از دستگاه پایلوت‌ هاضم بی‌هوازی با صرف ۱۰ میلیارد ریال اعتبار عملیاتی شده است.

وی با بیان این که حوزه خدمات شهری تعطیل بردار نیست و ۲۴ ساعته در شهر فعال است، خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه سازمان میادین آماده افتتاح است همچنین تا دو هفته آینده ۳۰۰ میلیارد تومان تجهیزات آتش نشانی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

افزایش ۵۰۰ تنی تولید کود کمپوست در شهر
رحیم محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در این مراسم اظهار کرد: ظرف ۲۰ روز آینده مجموعه پروژه‌های شهری سازمان مدیریت پسماند افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به احداث خطوط جدید پردازش پسماند تر افزود: با توجه به این که خطوط قدیمی عمری ۳۰ ساله داشت، با استفاده از تکنولوژی‌های نوین خطوط جدید راه‌اندازی شد که افزایش ۵۰ درصدی بازده پردازش پسماند، مناسب سازی محیط کار جهت ارتقای کرامت انسانی و بهبود کیفیت خوراک مورد نیاز در تکنولوژی‌های نوین مانند هاضم و پیرولیز همچنین بهبود مرغوبیت کود آلی را به همراه دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تأکید بر این که خطوط جدید با تلاش مهندسان و پیمانکاران داخلی ایجاد شده است، گفت: برای اجرای این خطوط ۳۷۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۵۰۰ تن به تولید کود کمپوست اضافه خواهد کرد و شاهد کاهش ۱۳ درصدی دفن پسماند خواهیم بود.

وی با اشاره به اجرای لاگون‌ها و کانال‌های شیرابه با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال گفت: ساماندهی و توسعه لاگون‌های تخریبی و کانال‌های شیرابه، پایانی بر تخریب خاک و آب ناشی از شیرابه و گامی بزرگ در کنترل و تصفیه شیرابه است که توسعه سایت‌های توده‌ریزی به میزان ۹ هکتار، خاک‌ریزی به میزان ۳۰ هزار مترمکعب را داشته است.

محمدی ادامه داد: در این راستا ۷۰۰ متر کانال کشی انجام شده تا کل شیرابه که بین ۱۰ تا ۳۰ مترمکعب است، به لاگون‌های انتهایی سرریز شود که با این اقدام هیچ عارضه زیست محیطی در بحث شیرابه و روان‌آب‌های کارخانه نخواهیم داشت.

وی با بیان این که برای آماده سازی کانال‌ها و لاگون‌ها پنج میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: کانال‌ها در شرایط بسیار سخت و در زمان شیوع کرونا و اوج آلودگی‌ها حفر شده که در مدیریت شیرابه بسیار اثرگذار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با اشاره به ساماندهی و توسعه سایت‌های توده‌ریزی گفت: از اهداف و دستاوردهای این پروژه جلوگیری از تخریب خاک و آب و افزایش راندمان کود آلی حاصل از پسماند است که با صرف اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال عملیاتی شد.

آغاز فعالیت سامانه مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی
به گزارش ایمنا، در پایان آئین بهره‌برداری از پروژه‌های شاخص سازمان مدیریت پسماند، شهردار اصفهان فرمان آغاز فعالیت سامانه مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی که به صورت پایلوت در منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان اجرایی شده و به زودی در سایر مناطق شهرداری محقق می‌شود را با برقراری ارتباط تصویری با مدیر این منطقه صادر کرد.

سامانه ساماندهی و استقرار سیستم مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی که با هدف ساماندهی پسماندهای ساختمانی از نقطه تولید تا محل دفع نهایی و ساماندهی خودروهای حمل پسماندهای ساختمانی و جلوگیری از تخلفات است با صرف هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال رونمایی شد.

در آغاز به کار فعالیت این سامانه شهردار اصفهان گفت: از امروز شهروندانی که برای دریافت مجوز ساخت و ساز به شهرداری مراجعه می‌کنند باید نخاله‌های ساختمانی آنها به گردنه زینل انتقال دهند چرا که این سامانه اجازه نمی‌دهد شهر دستخوش اقدامات ناصواب و خلاف شود.

نوروزی تاکید کرد: شهری که برای زندگی است با سامانه مدیریت یکپارچه پسماندهای ساختمانی از نخاله‌ها در امان خواهد بود.