تولید مصالح ساختمانی از ضایعات مواد غذایی

یکشنبه 09 خرداد 1400 ساعت 00:04

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد سالانه ۱.۳ میلیارد تن ضایعات مواد غذایی در سراسر جهان تولید می‌شود.

محققان دانشگاه توکیو واقع در ژاپن راهکاری جدید را برای بازیافت مواد غذایی ارایه دادند که امکان تبدیل این ضایعات را به مصالح ساختمانی با مقاومتی بالاتر از بتن فراهم می‌کند. این درحالی است که مواد حاصل از این فرایند بازیافت، هنوز خوش‌طعم بوده و قابل خوردن هستند.

به گزارش پسماند ایران به نقل از از پایگاه خبری ساینس،‌ محققان برای این منظور از تکنیکی استفاده کردند که برای تولید مواد از پودر چوب استفاده می‌شود.

در این شیوه ضایعات مواد غذایی از جمله جلبک دریایی، برگ کلم، پرتقال، پیاز، پوست کدوتنبل و پوست موز در خلاء خشک شده و آن را پودر می‌کنند. سپس آن را با آب و طعم‌دهنده‌های مختلف ترکیب کرده و درون قالب در دمای بالا تحت فشار قرار می‌دهند.

در نتیجه این فرایند مجموعه‌ای از مواد با ویژگی‌های مختلف به دست می‌آید که برخی از آن‌ها مقاومت خمشی بالاتری از بتن دارند. تمام این مواد خوراکی بوده و طعم خوبی دارند، با وجود این حداقل به مدت چهار ماه در برابر انواع قارچ، حشرات و پوسیدگی مقاوم هستند.

در آزمایشات اولیه مشخص شد حتی افزودن نمک و شکر نیز تاثیری بر میزان مقاومت این مواد ندارد.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد سالانه ۱.۳ میلیارد تن ضایعات مواد غذایی در سراسر جهان تولید می‌شود.

در حال حاضر صنایع مختلفی در حوزه تبدیل این ضایعات به کود، سوخت زیستی یا خوراک دام فعال هستند، اما این اولین بار است که از ضایعات مواد خوراکی، موادی با قابلیت استفاده در ساختمان تولید می‌شود.

قرار است گزارش کامل این تحقیقات در هفتادمین نشست انجمن علوم مواد ژاپن ارائه شود