اجرای بهینه مدیریت پسماند با حمایت بانوان/ افزایش بازیافت‌های خانگی

پنجشنبه 27 خرداد 1400 ساعت 18:26

افزایش چهار درصدی میانگین بازیافت پسماند در کاشان


مدیرعامل شرکت بازیافت منطقه کاشان و آران و بیدگل گفت: در گذشته دفن زباله در روستاها و شهرهای این منطقه به صورت پراکنده و غیر اصولی صورت می‌گرفت و یکی از مهمترین اقداماتی که از زمان تأسیس شرکت بازیافت منطقه صورت گرفته است مدیریت و جمع آوری محل دفن با نگاه یکپارچه سازی و کاهش آثار مخرب آن است.
محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به افزایش چهار درصدی میانگین بازیافت پسماند در کاشان اظهار کرد: این افزایش نتایج اجرای طرح‌های مشارکتی و تأسیس این شرکت در سال‌های اخیر است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از حفظ محیط زیست است به دنبال این هستیم که منفعت عامه را افزایش دهیم و این مهم از طریق مشارکت عمومی مردم امکانپذیر است و زمانی به نتیجه می‌رسد که مردم نسبت به محیط زیست خود حساس بوده و خودشان را در امور جاری و مهم شهر دخیل بدانند و به جای شهرنشین بودن، شهروند مسئولیت‌پذیر باشند.

مدیرعامل شرکت بازیافت منطقه کاشان و آران و بیدگل افزود: در بحث بازیافت امروزه متأسفانه از میانگین آمار کشوری نیز عقب‌تر هستیم و در حال حاضر میانگین ایران ۱۷ تا ۱۸ درصد بوده و آمارهای جهانی چهار الی پنج برابر این است حال این عدد در کاشان قبلاً شش درصد بود که امروز با تمهیدات اندیشیده شده و مشارکت مردم و سرمایه‌گذاری پیمانکاران به رقم ۱۰ درصد رسیده است؛ اما هنوز هم از میانگین کشور فاصله داریم.

وی یادآور شد: به منظور اجرای بهینه مدیریت پسماند لازم است سبک زندگی امروز تغییر کند و در این تغییر باید حتماً بانوان نیز نقش داشته باشند و تحت این شرایط به افزایش منابع و افزایش ثروتی دست خواهیم یافت که تاکنون مغفول مانده و نادیده گرفته شده است.

حیدری تاکید کرد: خوشبختانه در یک سال گذشته با اجرای طرح‌های مشارکتی همچون طرح زیست بانو که به همت معاونت خدمات شهری و محیط زیست و همکاری مناطق پنجگانه در حال اجراست امکان ارتقای مشارکت شهروندان و به ویژه بانوان و افزایش بازیافت و تفکیک پسماند از مبدا مهیا شده و حاصل آن دفن کمتر زباله و کمک به حفظ منابع و کاهش تخریب محیط زیست در آینده است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در گذشته دفن زباله در روستاها و شهرهای منطقه کاشان و آران و بیدگل به صورت پراکنده و غیر اصولی صورت می‌گرفت و یکی از مهمترین اقداماتی که از زمان تأسیس شرکت بازیافت منطقه صورت گرفته است مدیریت و جمع آوری محل دفن با نگاه یکپارچه سازی و کاهش آثار مخرب زیست محیطی زباله بوده که این امر با همکاری اداره محیط زیست در حال انجام است.