تولید پلاستیکی که در معرض آفتاب و هوا تجزیه می‌شود

شنبه 26 تیر 1400 ساعت 11:54

دانشمندان نشان دادند که پلاستیک پی‌دی‌کی می‌تواند بازسازی و حتی به ماده باکیفیت‌تری «بازیافت» شود

به گزارش پسماند ایران؛  گروهی از دانشمندان چینی پلاستیکی ساخته‌اند که با قرار گرفتن در معرض نور خورشید و هوا تجزیه می‌شود و می‌تواند در راه مبارزه با زباله‌های پلاستیکی دستاوردی چشمگیر باشد.

در سال ۲۰۲۰، دانشمندان دانشگاه علوم و فناوری هائوژونگ ووهان چین، در حال کار روی  پلاستیک‌های با قابلیت تغییر رنگ بودند که دریافتند این نوع پلاستیک پس از یک هفته ماندن در معرض نور و هوا متلاشی می‌شوند.

به نوشته لیانگ لو، یکی از نویسندگان این تحقیق، گمان می‌رود این پلاستیک که مشابه نوعی فیلم است، بتواند در آینده در ساخت گوشی‌های موبایل و ابزار الکترونیک استفاده شود.

این نوع پلاستیک قابل تجزیه، جایگزینی برای بطری‌های پلاستیکی یا کیسه‌های خرید نیست اما در صورتی که به بخش تجاری راه یابد، می‌تواند در کاهش استفاده از پلاستیک و تولید زباله نقش داشته باشد.

اما آن طور که وبلاگ علمی پی‌ان‌ای‌اس (PNAS) گزارش می‌دهد، این امر ممکن چند سال طول بکشد.

 
آقای لو به پی‌ان‌ای‌اس گفت که تیم دانشمندان تحت مدیریت او «به تحقیق درباره پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر ادامه خواهند داد»‌. او گفت که تولید کامل فیلم پلاستیک تجزیه‌پذیر ممکن است پنج تا ۱۰ سال زمان ببرد.

در تحقیق مشابهی که دانشمندان در برکلی کالیفرنیا انجام دادند، نوعی پلاستیک تجزیه‌پذیر با نام پلی (دیکتوئنامین- diketoenamine) یا پی‌دی‌کی که در اسید تجزیه و تغییرشکل می‌یابد، کشف شد.

دانشمندان نشان دادند که پلاستیک پی‌دی‌کی می‌تواند بازسازی و حتی به ماده باکیفیت‌تری «بازیافت» شود. هرچند برای گسترش چنین امری، باید زیرساخت‌های بازیافت فعلی تغییر کنند.

با آنکه بسیاری از پلاستیک‌ها بازیافت می‌شوند، معمولا برای دولت‌ها و شرکت‌های خصوصی آسانتر آن است که آن‌ها را دور بیندازند و در نتیجه اقیانوس‌های جهان با پلاستیک‌هایی پر شده‌اند که به مرور زمان به آلاینده‌های ریز تبدیل می‌شوند.

بنا به تخمین سازمان ملل متحد در حال حاضر سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن زباله پلاستیکی در جهان تولید می‌شود که دانشمندان را بر آن داشته است تا درباره رسیدن به «نقطه غیرقابل بازگشت» آسیب‌های محیط زیستی پلاستیک‌ها هشدار دهند.