عقیم‌سازی سگ‌های بی‌پناه ارومیه در مجهزترین پناهگاه حیوانات شمالغرب کشور

یکشنبه 27 تیر 1400 ساعت 10:39

پناهگاه حیوانات بی‌پناه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بزرگترین و مجهزترین پناهگاه موجود در سطح شمالغرب کشور است که دارای بخش‌های ویژه از جمله اتاق عمل جهت درمان، واکسینه‌کردن وعقیم‌سازی سگ‌ها توسط دامپزشک است.

بصاری گفت: به منظورارتقا سلامت و امنیت شهروندان و رعایت اصول حقوقی در برخورد با حیوانات بعد از زنده‌گیری سگ‌های بی‌پناه از سطح شهر توسط اکیپ‌های سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه فرآیند واکسینه‌کردن، عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی در پناهگاه این سازمان صورت می‌گیرد.
هادی بصاری در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به فعالیت پناهگاه حیوانات بی‌پناه اظهار کرد: این پناهگاه به مساحت سه هکتار در جاده شهید کلانتری واقع شده است و سگ‌های بی‌پناه جمع آوری شده توسط اکیپ‌های ویژه و آموزش دیده در این محل نگهداری می‌شوند.

وی، افزود: پناهگاه حیوانات بی‌پناه سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه بزرگترین و مجهزترین پناهگاه موجود در سطح شمالغرب کشور است که دارای بخش‌های ویژه از جمله اتاق عمل جهت درمان، واکسینه‌کردن وعقیم‌سازی سگ‌ها توسط دامپزشک است.

وی گفت: در مرحله نخست، زنده‌گیری سگ‌های ولگرد توسط اکیپ‌های ویژه انجام و سپس برای حیوانات جمع‌آوری‌شده پرونده تشکیل می‌شود، پس از ورود سگ به مرکز ساماندهی کنترل‌های لازم از نظر بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها و آسیب‌های جسمی بر روی سگ انجام گرفته و به اتاق عمل انتقال داده می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه افزود: بعد از عقیم‌سازی سگ‌ها به قرنطینه منتقل می‌شوند و پس از طی دوره جراحت و در صورت لزوم تزریق آنتی‌بیوتیک و بهبود زخم‌های حاصل از جراحی، پلاک گذاری و به آغوش طبیعت منتقل می‌شوند.

بصاری با تاکید بر اینکه برای کنترل جمعیت سگ‌های بی‌پناه بایستی رفتارشناسی این حیوانات در دستورکار قرار گیرد تصریح کرد: کانون‌های تولید سگ‌های بی‌صاحب باید شناسایی شود و علت اصلی افزایش تعداد آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

وی نشان کرد: سگ‌ها به‌صورت گله‌ای زندگی می‌کنند و برای خود قلمرو دارند. چنانچه شکمشان سیر باشد، به‌هیچ‌عنوان قلمروشان را ترک نمی‌کنند و اجازه هم نمی‌دهند حیوان یا سگ دیگری وارد قلمرو آن‌ها شود.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه افزود: زمانی که ما زیستگاه این‌ها را خالی می‌کنیم، به‌سرعت سگ‌های دیگر از قلمروهای مجاور به آنجا مهاجرت می‌کنند. لذا وقتی در قلمروشان احساس امنیت کنند سریعا زادوولد می‌کنند. سگ‌ها سالی دو بار معمولا زادوولد دارند و هر بار چهار تا هشت شکم زایمان می‌کنند.

 
بصاری گفت: زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و سپس رهاسازی در محلی که سگ‌ها از آنجا جمع آوری شده اند فرآیندی کارشناسی و علمی است که از سوی صاحب نظران بر آن جهت کنترل جمعیت سگ‌های بی‌پناه در شهرها تاکید می‌شود.

وی با اشاره به دستورالعمل سازمان بهیاری‌ها و همیاری‌های وزارت کشور که در سال ۱۳۸۷ تهیه شده است، گفت: در این شیوه‌نامه کشتار ممنوع اعلام شده و بر روش واکسیناسیون و عقیم‌سازی توصیه و تاکید شده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه خاطر نشان کرد: تعدادی از شهروندان با اخته کردن و جمع سگ های ولگرد مخالف هستند و برخی دیگر نیز از پرسه زنی سگ ها ابراز نگرانی می کنند. این موضوع باعث شده که به نظر برسد مشکل یادشده پیش از هر اقدامی نیاز به پایش فرهنگی دارد که در این مسیر نیازمند مشارکت رسانه‌ها جهت فرهنگ‌سازی هستیم.

بصاری تاکید کرد: برای آنکه پروسه ساماندهی به صورت کامل و اصولی انجام گیرد، نیازمند همیاری و مشارکت نهادها و سازمان‌های متولی این امر از جمله دامپزشکی، محیط زیست و صدا و سیما هستیم زیرا این امر یک موضوع فراگیر است و نیازمند مشارکت جمعی است.

وی گفت: شهروندان درصورت مشاهده سگ‌های بی‌پناه در سطح شهر می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷موضوع را گزارش کنند تا در اسرع وقت اکیپ‌های ویژه در محل حاضر شده و اقدام به زنده‌گیری کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه تصریح کرد: شهروندان در صورت مشاهده پلاک ویژه در کنار گوش سگ‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که این حیوانات خطری برای آن‌ها ندارند و در درمانگاه سازمان مدیریت پسماند واکسینه و عقیم‌سازی شده‌اند.