پسماند بدهید کتاب و لوازم آشپزخانه بگیرید

شنبه 02 مرداد 1400 ساعت 12:52
پسماند بدهید کتاب و لوازم آشپزخانه بگیرید

با توجه به اهمیت تفکیک پسماند در حفاظت از محیط‌زیست، شهرداری دست به اقدامات ابتکاری در زمینه‌ ترویج فرهنگ بازیافت و موضوع تفکیک انواع پسماندها زده که نمونه آن را در شهرداری منطقه ۸ می‌توان مشاهده کرد.

پسماند ایران : بعد از افتتاح غرفه گلماند در این منطقه، حالا شهرداری در طرح دیگری اقدام به راه‌اندازی «هایپرپسماند» کرده است. یکی از نکاتی که شهرداری این روزها روی آن تمرکز کرده، تنوع در زمینه ارائه خدمات در «هایپر پسماند و غرفه گلماند» و فرهنگسازی در این دو مرکز است. در غرفه گلماند شهروندان با تحویل پسماند، گل و گلدان تحویل می‌گیرند و در هایپر پسماند، شهروندان با تحویل پسماند اقلامی مانند کتاب، نوشت‌افزار، اقلا م آموزشی و لوازم آشپزخانه دریافت می‌کنند.

شاید ارزش ریالی خدمات ارائه شده توسط این دو مرکز چندان نباشد اما تنوعی که در ارائه خدمات وجود دارد، شهروندان را ترغیب به جمع‌آوری پسماند می‌کند. تاکنون استقبال خوبی از جانب شهروندان درخصوص این دو مرکز تحویل پسماند صورت گرفته و مسئولان شهرداری منطقه از احتمال افزایش این مراکز در منطقه خبر می‌دهند.  

هایپر پسماند، تکمیل‌کننده غرفه‌های بازیافت
در کمتر از دو ماه غرفه‌های گلماند و هایپر پسماند به مراکز جمع‌آوری پسماند شهرداری منطقه ۸ اضافه شده است. طرحی ابتکاری که شاید به دلیل نوع و تفاوت خدمات ارائه شده در این دو مرکز نسبت به سایر غرفه‌های بازیافت، خیلی زود با استقبال شهروندان منطقه ۸ روبه‌رو شد. «لیلا شیخی» یکی از شهروندانی است که از سال‌ها پیش در زمینه تفکیک پسماند فعالیت می‌کند و این روزها با همسایگانش به هایپر پسماند می‌رود.

او در این‌باره می‌گوید: «راه‌اندازی مراکزی مانند هایپر پسماند در شهر تهران به‌ویژه مناطقی که مانند منطقه ۸ تراکم جمعیت دارند، بسیار ضرروی است. درست است که اکثر محله‌های منطقه ۸ به غرفه‌های بازیافت دسترسی دارند، اما این مراکز به نوعی تکمیل‌کننده کار غرفه‌های بازیافت هستند.» او می‌افزاید: «شخصاً خودم از بیشتر همسایگانم دعوت کردم با من به هایپر پسماند بیایند و از نزدیک با خدمات این مرکز آشنا شوند و ببینند شهرداری در ازای مبلغ پسماند آنها چه خدمات مختلف و کاربردی به آنها ارائه می‌دهد.»

بانوان مشتری پر و پا قرص هایپر پسماند

با توجه به اینکه تفکیک پسماند مربوط به قشر خاصی نیست اما بانوان به واسطه اینکه مدت زمان زیادی در منزل هستند و به امورات آشپزخانه رسیدگی می‌کنند، بیشتر با تفکیک پسماند سرو کار دارند. اینها را «نجمه رجبی» می‌گویند که یکی از افراد محلی است که در هایپر پسماند به‌صورت افتخاری مشغول به کار است. او اضافه می‌کند: «هر چند که محدودیتی درخصوص حضور افراد در هایپر پسماند وجود ندارد، اما باید بگویم که بانوان مشتری پروپاقرص هایپر هستند و این شاید به نوع خدمات این مرکز مربوط باشد. در این مرکز به میزان ارزش ریالی پسماند، بانوان می‌توانند لوازم آشپزخانه دریافت کنند و همه می‌دانند که خرید لوازم آشپزخانه برای بانوان چقدر لذت‌بخش است و آنها به این نوع خرید عادت و علاقه دارند.»

او به نقش بانوان در زمینه فرهنگسازی در خانواده درخصوص تفکیک پسماند اشاره می‌کند و می‌افزاید: «بانوان می‌توانند به‌عنوان یک الگو در خانواده در زمینه تفکیک پسماند ظاهر شوند. همین که بتوانیم با ارائه خدمات مختلف و جذاب پای بانوان را به این مرکز باز کنیم یعنی می‌توانیم در طولانی مدت روی کل خانواده تأثیرگذار باشیم.» 

فرهنگسازی برای کودکان
یکی از جاذبه‌های هایپر پسماند مربوط به ارائه محصولات آموزشی و نوشت‌افزار برای کودکان است و در واقع به نوعی فرهنگسازی برای کودکان در آن آغاز شده است. در تهیه اقلام ارائه شده به شهروندان، یک کار کارشناسی صورت گرفته و آن هم اینکه مطابق با علاقه‌مندی‌های هر قشر اقلام تهیه شده است. به‌عنوان مثال همه می‌دانیم که کودکان به‌ویژه محصلان چقدر به نوشت‌افزار علاقه‌مند هستند و این اقلام چقدر برای کودکان ضروری است و از طرفی سی‌دی‌های آموزشی، کارتون و کتاب هم برای این قشر از اجتماع تهیه شده است.

در واقع مسئولان با راه‌اندازی هایپر پسماند با یک تیر چند نشان زده‌اند. مهم‌تر از همه اینکه پای کودکان به این مرکز باز شده است و حالا هر کودکی برای به دست آوردن کتاب یا نوشت‌افزار مورد علاقه‌اش می‌داند که باید مدتی تلاش کند، به طبیعت احترام بگذارد و پسماند خود را تفکیک کند و در نهایت با جمع‌آوری آنها و ارائه به هایپر پسماند، سی‌دی مورد علاقه یا وسیله‌ای را که دوست دارد دریافت کند. البته نا گفته نماند که این روزها علاقه‌مندان به مطالعه از کتاب‌های این مرکز بی‌نصیب نمانده‌اند و با آوردن پسماند، کتاب‌های مورد علاقه‌شان را تحویل می‌گیرند.  

دستاوردی مهم در چرخه بازیافت

هایپر پسماند در منطقه ۸ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و در مدت کوتاهی که از راه‌اندازی آن می‌گذرد مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. «ناصر رضا پور» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۸ با یادآوری این موضوع می‌گوید: «راه‌اندازی هایپر پسماند دستاوردی مهم در در چرخه بازیافت، فرهنگسازی طرح کاپ و استفاده بهینه از پسماندها در چرخه طبیعت است.»

او می‌دهد: «در این هایپر، پسماندهای خشک شهروندان از جمله دورریختنی‌های پلاستیکی، شیشه، الکترونیکی، فلزی بر اساس قیمت‌های مصوب سازمان پسماند شهرداری تهران خریداری و معادل آن به شهروندان کالاهایی از جمله کتاب، سی‌دی نوشت‌افزار، اقلام آموزشی و لوازم آشپزخانه تحویل داده می‌شود.» او می‌افزاید: «این هایپر پسماند در تقاطع خیابان آیت و خیابان دلسیم واقع شده و شهروندان می‌توانند از ساعت ۹ صبح به این مرکز مراجعه کنند و از خدمات آن بهره‌مند شوند. همچنین آموزش‌های لازم در زمینه تفکیک پسماند هم به‌صورت چهره به چهره توسط آموزشگران بازیافت علاوه بر درب منزل شهروندان، درهایپر پسماند هم ارائه می‌شود.

در صورتی‌که استقبال شهروندان از غرفه هایپر ادامه پیدا کند و امکانات در اختیار داشته باشیم احتمال افزایش مراکز دیگر هایپر پسماند و غرفه گلماند در منطقه ۸ وجود دارد.» به گفته وی، علاقه‌مندان به مطالعه و کتاب می‌توانند با مراجعه به هایپر پسماند به تحویل پسماند در ازای ارزش آن پسماند، کتاب تحویل بگیرند. 

منببع خبر : همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده