اقتصاد سبز؛ اشتغال زایی از طریق تعمیر کالاهای خانگی

شنبه 03 مهر 1400 ساعت 09:04

تحقیقات یک اندیشکده انگلیسی نشان می دهد که تعمیر و استفاده مجدد از کالاهای خانگی -از ماشین لباسشویی گرفته تا تلفن ها و بازیافت کالاهای مصرفی ازجمله بطری های پلاستیکی-می توانند صدها هزار شغل سبز در انگلیس ایجاد کند.

به گزارش پسماند ایران، روزنامه گاردین نوشت: انگلیس سالانه هزاران تن زباله غیرضروری ایجاد می کند که برخی از آنها همچنان صادر می شوند که به دلیل ناتوانی در تشخیص ارزش منابع و سرمایه گذاری در زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده کالاهای تولیدی است.

اندیشکده «ائتلاف سبز» انگلیس به این نتیجه رسیده که اولویت قائل شدن در تعمیر کالاهای تولیدی می تواند بیش از ۴۵۰ هزار فرصت شغلی در ۱۵ سال آینده ایجاد کند که بسیاری از انها در حوزه هایی است که تولیدات سنتی در آنها کاهش یافته است.

در حال حاضر بسیاری از کالاهای تولید شده که گران هم هستند دور ریخته، صادر و یا برای اهداف بازیافتی شکسته می شوند که نمی تواند ارزش و انتشار دی اکسید کربن ناشی از انرژی و موادی را که در ساخت آن تولید شده را منعکس کند. برای مثل یک آیفون بازسازی شده می تواند تقریبا به نیمی از قیمت اصلی آن فروخته شود اما وقتی بازیافت می شود فقط  ۰.۲۴ درصد ارزش دارد.

مشاغلی که به مهارت بالایی نیاز دارند می توانند با تعمیر کالاهای پیچیده ای مانند وسایل الکتریکی ایجاد شوند در حالی که یک سوم از مشاغل پیش بینی شده در این گزارش در قالب مشاغلی است که به مهارت کمتری نیاز دارد که در صورت تسریع در تلاش ها برای بازیافت موادی مانند پلاستیک می تواند سرعت بیشتری پیدا کند.

با این حال در گزارش روز چهارشنبه ائتلاف سبز بیان می شود که دولت باید تلاش های بیشتری را برای ایجاد اقتصاد چرخه ای که در آن زباله کاهش می یابد و ارزش منابع دوباره بدست می آید مبذول کند. در نرخ کنونی رشد چنین اقتصاد سبزی بسیار آرام است و فقط می توان تا سال ۲۰۳۵ میلادی ۴۰ هزار شغل جدید ایجاد کرد.

این اندیشکده همچنین خواستار اعمال سیاست هایی شده که فرصت های شغلی را افزایش می دهد که شامل به صفر رساندن مالیات بر ارزش افزوده درباره  کالاهای تعمیر شده است.