بهره‌برداری از فاز اول کارخانه کمپوست لنگرود در هفته دولت

جمعه 09 مهر 1400 ساعت 17:37

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان از راه‌اندازی و بهره‌برداری از فاز اول کارخانه کمپوست لنگرود با ظرفیت ۲۵۰ تن زباله در هفته دولت خبر داد.

پسماند ایران، سید محمد اجاق زاده محمدی،  با بیان به اینکه ساخت کارخانه کمپوست لنگرود از سال ۹۷ در این شهرستان آغاز شد، به همشهری آنلاین افزود: فاز اول این کارخانه شامل دو بخش تاسیسات پرداخت مکانیکی و پردازش بیولوژیکی است که در قسمت پردازش مکانیکی، جداسازی پسماند خشک به شکل دستی و ماشینی انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: با جدا سازی مکانیکی پسماند خشک، مواد ارزشمند آلی و زباله‌تر برای تولید کود تامین می‌شود. در حال حاضر تست سرد این بخش انجام شده و آماده بهره برداری است.

محمدی درباره تاسیسات بیولوژیکی کارخانه کمپوست لنگرود نیز اظهار کرد: این بخش شامل یک باب سوله ۷ هزار مترمربعی و یک دستگاه وینروترنر است که این دستگاه از کشور آلمان خریداری شده و تا شش ماه آینده در محل سوله نصب می‌شود.

 
مدیرعامل پسماند گیلان میزان اعتبار برآورد شده در تکمیل تاسیسات مکانیکی کارخانه کمپوست لنگرود را ۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تاکنون ۳۰ میلیارد تومان برای بخش اداری، باسکول، سالن دریافت و محوطه هزینه شده و برای تکمیل سوله و نصب دستگاه وینروترنر نیز به ۱۸ میلیارد تومان اعتبار جدید نیازداریم.

محمدی در خصوص شروع به کار فاز دوم کارخانه کمپوست لنگرود افزود: در این فار تاسیسات دیوارحایل برای جلوگیری از رانش زمین و ساخت یک سوله ۷ هزار متری پیش بینی شده است. برای تکمیل کامل طرح و فاز دوم نیز به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 
روزانه در شهرستان لنگرود ۱۸۰ تن زباله تولید می‌شود. کارخانه کمپوست لنگرود در زمینی به مساحت دو هکتار با اخذ مجوزهای زیست محیطی در نزدیک محل دفن زباله در روستای آلمان لنگه بخش اطاقور این شهرستان با ظرفیت دریافت روزانه ۲۵۰ تن زباله احداث شد.