فرماندار خواستار اقدام فوری برای تامین آب نیروگاه زباله سوز نوشهر شد

شنبه 10 مهر 1400 ساعت 16:38

وقتی که آب نیروگاه قطع باشد نمی توان انرژی برق تولید کرد و در نتیجه ادامه این وضعیت خسارت های زیادی برای بهره بردار و سرمایه گذار این شرکت در پی خواهد داشت.

پسماند ایران : فرماندار نوشهر با انتقاد از کم کاری مسئولان دست اندرکار در تامین آب مورد نیاز و پایدار نیروگاه زباله سوز این شهرستان تاکید کرد که باید به هر شکل ممکن ظرف مدت ۱۰ روز آینده برای رفع این معضل در این منطقه چاره اندیشی شود.

به گزارش ایرنا ،  سعید یزدانی روز یکشنبه در جلسه مدیریت پسماند شهرستان نوشهر گفت که آب این نیروگاه از حدود یک ماه پیش تاکنون قطع شده و هم اینک برای پیشگیری از مختل شدن فعالیت آن ، آتش نشانی شهرداری با همکاری بندر و آب و فاضلاب با تانکر آب مورد نیاز نیروگاه را تامین می کنند ،که جای تامل دارد.

این مسئول اظهار کرد : این نشست به بهانه روشن شدن مساله و شناسایی کوتاهی مسئولان دست اندرکار است که اگر بابت تامین آب مورد نیاز این نیروگاه تعهد و یا قراردادی منعقد کرده اند باید پاسخگوی علت بروز این مشکل باشند.

فرماندار نوشهر گفت که نگرانی مردم این منطقه نسبت به فرآیند فعالیت نیروگاه به مرحله ای رسیده که حتی گزارش شده نماینده ولی فقیه به تازگی در خطبه های نمازجمعه مرکز استان هم از این وضعیت گله کرده و خواستار رفع این معضل شده است.

یزدانی افزود : بررسی ها نشان می دهد که آب مصرف صنعتی و آشامیدنی این نیروگاه از چشمه "اسپی او " طی قرادادی که میان شهرداری و شرکت آب و فاضلاب شهرستان با تامین مقدار ۷ لیتر در ثانیه منعقد شده است ،اما   آب این چشمه در آستانه خشک شدن است و تمی تواند تامین کننده آب پایدار این نیروگاه باشد .

سرمایه گذار این نیروگاه هم در این جلسه گفت : مدت یک ماه است که نیروگاه آب ندارد و طی این مدت حدود ۱۵۰ میلیون تومان بابت خرید آب هزینه شده است ،طبق قراردادی که با شرکت آب و فاضلاب از سوی شهرداری به عنوان شریک سرمایه گذاری در اجرای کامل این طرح ملی منعقد شد ،بنابود شرکت آب و فاضلاب به مقدار ۷ لیتر در ثانیه آب تحویل این نیروگاه دهد که متاسفانه مسئول این نهاد به تعهداتش عمل نکرد و هم اینک آب این نیروگاه قطع است.

محمد اسماعیلی افزود : وقتی که آب نیروگاه قطع باشد نمی توان انرژی برق تولید کرد و در نتیجه ادامه این وضعیت خسارت های زیادی برای بهره بردار و سرمایه گذار این شرکت در پی خواهد داشت. .وی ادامه داد : ظرفیت اسمی امحای زباله این نیروگاه روزانه مقدار ۲۰۰ تن است درحالی که به خاطر کمبود آب مورد نیاز نمی توان این مقدار زباله را امحا کرد و فقط زباله های شهرستان نوشهر که مقدار ۱۰۰ تن است هم اینک در این نیروگاه امحا می شود .

این سرمایه گذار ابراز امیداری کرد که با همکاری شرکت آب و فاضلاب ، منابع امور آب و نیز شهرداری مشکل تامین آب این نیروگاه هر زودتر برطرف شود.

نیروگاه زباله سوز نوشهر به عنوان طرح ملی و نخستین نیروگاه شمال کشور در ۲۷ آذر ماه سال گذشته از طریق ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهوری سابق در زمینی به گستره حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال " نوشهر با سرمایه گذاری حدود  ۱۱۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید .

قرار بود با بهره برداری از این نیروگاه علاوه بر تولید سه مگاوات برق در ساعت همچنین زباله های تولیدی دیگر شهرستان های چالوس و کلاردشت نیز به این نیروگاه انتقال داده شود که متاسفانه به خاطر مشکلات یاد شده تا این لحظه این نیروگاه قابلیت دارد فقط زباله های نوشهر را امحا کند .