نوسازی بیش از ۲ هزار مخزن زباله در سطح شهر مشهد

یکشنبه 11 مهر 1400 ساعت 14:43

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد از نوسازی بیش از دو هزار مخزن زباله‌گیری ۱۱۰۰ لیتری گالوانیزه در سطح این کلانشهر از ابتدای سال‌ جاری تا کنون خبر داد.

پسماند ایران : محسن رهنمایی اظهار کرد: با توجه به جمعیت بیش از سه و نیم میلیون نفری شهر مشهد و حضور سالیانه بیش از ۳۰ میلیون زائر بارگاه منور رضوی در این کلانشهر، جمع‌آوری مداوم و مطلوب زباله‌های شهری، همواره یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های مدیریت شهری است تا خدمت رسانی مطلوب و شایسته‌ای به زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به حجم بالای زباله تولیدی در مشهد، بر اساس برنامه ریزی‌ها، در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۷۰۰ مخزن ۱۱۰۰ لیتری گالوانیزه زباله در نقاط مختلف شهر مشهد جانمایی شده و از ابتدای سال جاری تا کنون بیش دو هزار عدد از این مخازن در معابر و مناطق ۱۳گانه نوسازی شده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد ادامه داد: این نوسازی‌ها شامل تعویض مخازن فرسوده، رنگ آمیزی و تعویض چرخ‌ها است و اجرای این طرح در راستای بهینه‌سازی سیستم جمع‌آوری مکانیزه زباله در سطح شهر مشهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: با توجه به تعداد زیاد این مخازن، ضدعفونی و شستشوی مداوم آنها نیز ضرورت دارد؛ فعالیتی که در گذشته با انجام عملیات آهک‌پاشی صورت می‌گرفت، اما در سال‌های اخیر به منظور کاهش اثرات سوء زیست محیطی این فرآیند، عملیات آهک پاشی به طور کامل حذف شده و ماده‌ای سازگار با محیط زیست به نام جرمی ساید اچ جایگزین آهک شد.

رهنمایی گفت: غیر سمی و سرطان‌زا نبودن، نداشتن بو، قدرت ضدعفونی بالا و بدون اثر خورندگی، تأثیرگذاری مطلوب بر عوامل بیماری‌زای میکروبی، قارچی و ویروسی و قدرت اثر بخشی بالا در محیط‌های آلوده تنها بخشی از ویژگی‌های این ماده سازگار با محیط زیست است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر علاوه بر ضد عفونی روزانه، این مخازن در هر هفته دو الی سه نوبت توسط دستگاه مخزن شوی مکانیزه به طور کامل شستشو می‌شود.