خودروی بی ام دابلیو ساخته شده از مواد بازیافتی

سه شنبه 13 مهر 1400 ساعت 23:53

خودروی مدل iVision Circular بی ام دابلیو خودرویی برقی خواهد بود که قرار است ۱۰۰ درصد از مواد قابل بازیافت ساخته شود.

از این خودروی مفهومی در نمایشگاه IAA Mobility در مونیخ رونمایی شده است. این خودرو احتمالا تا سال ۲۰۴۰ میلادی آماده خواهد شد.

به گزارش پسماند ایران ؛ قرار است به جای رنگ معمولی بر روی سطح این خودرو از آلومینیوم آنادایز شده قابل بازیافت استفاده شود. آنادایز به مجموعه عملیات پوشش‌دهی سطحی آلومینیوم گفته می‌شود که منجر به تشکیل لایه اکسیدی نازکی روی سطح می‌شود. در نتیجه، آنادایز سطح آلومینیوم به سختی و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی، زیبایی سطحی و تغییر برخی خواص فیزیکی دست پیدا می‌کند.

برای جلوگیری از استفاده از مواد اضافی در خودروی بی ام دابلیو نیز نیز لوگوی آن برند بر روی پنل‌های خودرو با لیزر طراحی شده است. سپر‌ها نیز از پلاستیک بازیافت شده ساخته شده اند. بی ام دابلیو اعلام کرده که در آینده طراحی دیجیتال می‌تواند تغییرات هندسی در چراغ‌ها و سپر‌ها را اضافی کند و به کاهش مواد و ابزار مورد نیاز کمک کند.

بی ام دابلیو قصد دارد تا ۲۰ سال آینده تمام خودرو‌های خود را به عنوان بخشی از برنامه‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست ۱۰۰ درصد از مواد قابل بازیافت تولید کند. خودرو‌های بی ام دابلیو در حال حاضر با استفاده از تقریبا ۳۰ درصد مواد بازیافتی تولید می‌شوند. قرار است در خودرو‌های نسل بعدی بی ام دابلیو در میان مدت این میزان به ۵۰ درصد و در نهایت تا سال ۲۰۴۰ میلادی به ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

کارشناسان تخمین می‌زنند که ۳۰ درصد از باتری‌های خودرو‌های برقی را می‌توان بازیابی کرد و برای تولید سلول‌های باتری تازه از آن استفاده نمود. بی ام دابلیو، اما اعلام کرده که باتری‌های جامد آینده را می‌توان به طور کامل مورد بازیابی قرار داد و تقریبا به طور کامل از مواد قابل بازیافت ساخت.