زباله‌های بیمارستانی اصفهان نیازمند لندفیل و پسماندسوز اختصاصی

شنبه 20 شهریور 1400 ساعت 09:25

مدیر عامل پسماند شهرداری اصفهان گفت: تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت‌های بیمارستانی مشروط به نظر کارگروه پسماند و اداره کل محیط‌ زیست است.

رحیم محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: براساس الزامات قانونی مدیریت پسماند‌های بیمارستانی و عفونی مطابق با ماده ۷ قانون مدیریت پسماند شهرداری، و به تبع آن سازمان مدیریت پسماند، هیچ گونه وظیفه و مسئولیتی برای جمع‌آوری و مدیریت پسماند‌های بیمارستانی برعهده نداریم.

او افزود: مطابق با همین قانون تولیدکنندگان پسماند‌های پزشکی مکلف به مدیریت این نوع پسماند‌ها هستند که در حال حاضر پس از بی‌خطرسازی در قالب همکاری با پیمانکار‌ها نسبت به انتقال آن‌ها به لندفیل اقدام می‌کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان دراین فرآیند در راستای کمک به توسعه بهداشت، ارتقای سلامت جامعه، تحقق اهداف زیست محیطی و توسعه پایدار و به منظور بهینه سازی مدیریت بخش‌های مختلف پسماند، در قالب تفاهم نامه همکاری با مبادی تولیدکننده پسماند‌های پزشکی از جمله بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها ورود پیدا کرده و با وجود شیوع کرونا، نسبت به دفع این پسماند‌ها به صورت استاندارد در لندفیل شرق اصفهان، اقدام می‌کند. در این زمینه از هیچگونه مساعدت برای پیشبرد فرآیند دفع پسماند‌های بیمارستانی فروگذار نکرده است.

محمدی اشاره کرد: تلاش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای مدیریت پسماند‌های پزشکی، علاوه بر همکاری حداکثری با مراکز بهداشتی و درمانی در زمینه دفع اصولی و بهداشتی این پسماندها، در حوزه به کارگیری فناوری‌های موثر در زمینه مدیریت بهینه پسماند‌های بیمارستانی نیز متمرکز شده و مطالعات گسترده‌ای در زمینه احداث پسماند سوز بیمارستانی انجام شده‌است.

او اظهار کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان آمادگی دارد که در صورت موافقت کارگروه پسماند، هم در بحث احداث لندفیل استاندارد بیمارستانی و هم در زمینه راه اندازی پسماندسوز بیمارستانی ورود پیدا کند.