جمع آوری پسماند تهران با مخازن هوشمند؛ بزودی

سه شنبه 13 مهر 1400 ساعت 14:58

معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند: به زودی برای جمع آوری پسماند‌های شهر تهران از مخازن هوشمند و کیسه‌های تگ‌دار استفاده خواهد شد.

پسماند ایران : امیر جعفری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به بهداشت سطل‌های زباله افزود: یکی از برنامه‌های سازمان مدیریت پسماند، بهینه سازی مخازن یا مبادی جمع آوری و ذخیره سازی پسماند است.
وی اضافه کرد: یکی از این مراحل هوشمندسازی مخازن پسماند است و تا زمانی که این فرآیند تکمیل شود از مخازن دارای درپوش حفاظتی استفاده می‌کنیم. درب این مخازن یکطرفه و به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان زباله را به داخل آن انداخت، ولی نمی‌توان زباله را از آن خارج کرد. برای خارج کردن زباله‌ها و باز کردن درب مخازن نیاز به آچار مخصوص است.
اقای جعفری افزود: این طرح به صورت آزمایشی در منطقه ۱۶ اجرا و با استقبال شهروندان مواجه شده و تا حد زیادی تعداد زباله گردان را کاهش داده است اگرچه نمی‌توان به صورت ۱۰۰ درصدی گفت که زباله‌گرد‌ها به منبع دسترسی ندارند.
معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت پسماند تصریح کرد: این طرح‌ها، طرح‌هایی مکمل هستند و در آینده از MRF (خط بازیافت پسماند شهری) استفاده خواهد شد، چون احتمالا زباله گرد‌ها در ارتباط با پیمانکاران هستند این پسماند‌ها در ایستگاه‌های پیشرفته سطح شهر تفکیک می‌شود و نیازی به زباله گردی نیست.
وی افزود: ضمن اینکه تفکیک از منبع باید به روش پاک انجام شود. پیش از این ما با استفاده از غرفه‌های بازیافت و خودرو‌های مخصوص پسماند‌های خشک را تحویل می‌گرفتیم، ولی در طرحی قرار است مخازن ویژه‌ای به مجتمع‌ها داده شود و زباله‌ها به صورت تفکیک شده تحویل شود.
اقای جعفری ادامه داد: بعد از ۲۰ سال طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران در فروردین سال جاری تصویب و ابلاغ شد. بر اساس این طرح برنامه ریزی مدیریت پسماند طی برنامه‌ای ۲۰ ساله انجام خواهد شد. تمامی پیشنهادات و مطالعات، صورت گرفته که یکی از آن‌ها واگذاری مخازن به مبادی تولید است. اما این طرح برای تمامی منازل و ساختمان‌های مسکونی کاربرد ندارد.
وی اضافه کرد: این طرح با همکاری معاونت شهرسازی شهرداری برای ساختمان‌هایی در نظر گرفته شده است که به تازگی احداث شده و سرایدار داشته باشد. برای ساختمان‌هایی که ویژگی‌های این طرح را ندارند مثل ساختمان‌هایی که در ۵ منطقه مرکزی تهران قرار گرفته اند همچنان از مخازن پسماند استفاده خواهیم کرد. این مخازن به صورت هوشمند خواهند بود. استفاده از مخازن کوچکتر و کیسه‌های تگ‌دار نیز یکی از این نمونه‌ها هستند.