راه‌اندازی کارخانه بازیافت زباله ضرورتی ارزشمند برای کهگیلویه و بویراحمد

سه شنبه 27 مهر 1400 ساعت 16:08

راه اندازی کارخانه بازیافت زباله در کهگیلویه و بویراحمدضرورتی ارزشمند است که علاوه بر ارزش های اقتصادی و تولید می تواندتاثیر فراوانی بر محیط زیست و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون نظارت و پایش محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس سرانه تولید زباله را به ازاء هر فرد در کشور بالغ بر یک کیلو و 200 گرم عنوان کرد و گفت: اگر زباله به صورت اصولی و بهداشتی مدیریت نشود آلودگی آب، خاک، و هوا را بدنبال داشته و انتقال این آلودگی ها سبب شیوع اواع بیماری ها و تغییر سیما و منظر زیستی می شود.

وی صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش آلودگی، اشتغال زایی و استفاده مجدد را از مزایای مواد بازیافتی دانست و خاطر نشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد به عنوان سرزمین چهار فصل با طبیعت بکر در کشور شهرت دارد و پراکنش زباله ها در طبیعت می تواند تاثیر فراوانی در کاهش گردشگری آن داشته باشد.

عبدال دیانتی نسب بازیافت را فرصتی ارزشمند برای کاهش تولید زباله ارزیابی و تاکید کرد: پسماند ها و دفن آنها با توجه به تپو گرافی استان کهگیلویه و بویراحمد می تواند باعث آلودگی آبهای سطحی و زیر زمینی شود.

این مسئول راه اندازی کارخانه های مواد بازیافتی را ضرورتی ارزشمند برای استان دانست و گفت اگر زباله ها جمع آوری نشوند بدون شک زیست انسان ها در خطر خواهد افتاد و نقش رسانه های ارتباط جمعی برای نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله های تر و خشک از مبدا رسالتی است که باید برای کاهش تولید زباله بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

محمد کریمی رئیس سازمان پسماند شهرداری یاسوج  نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه روزانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ تن زباله در شهر یاسوج و حومه تولید و برای دفن به سایت دوپشته دشت روم منتقل می‌شود گفت: شهر یاسوج وضعیت مناسبی در تولید زباله ندارد و به نسبت جمعیت شاهد افزایش تولید زباله هست.  

وی ابراز داشت: کارخانه بازیافت شهر یاسوج معطل اجرای تاسیسات برق، آب است و شرکت ها در این رابطه همکاری مناسبی ندارند.

رئیس سازمان پسماند شهر یاسوج با بیان اینکه این کارخانه کار تفکیک و بازیافت را انجام می دهد گفت: نیاز است در استان کارخانه تولیدی از مواد بازیافتی راه اندازی شود چرا که با این حجم از تولید زباله می توان حداقل با تولید وسایل بازیافتی به چرخه تولید، اقتصاد و اشتغال استان کمک کرد.