وضعیت قرمز پسماند در آستانه‌اشرفیه/دنبال راه حل علمی برای پسماند باشید

یکشنبه 23 آبان 1400 ساعت 15:11

عدم تخلیه زباله در روستای کشل آزادسرا سبب شد تا مردم برخی از روستاهای آستانه‌اشرفیه زباله خود را در سطح خیابان رهاسازی کرده و این امر در کنار عدم جمع آوری زباله منجر به بروز بحران در این مناطق شده است.

به گزارش پسماند ایران، معضل پسماند در این شهرستان هر روز بحرانی‌تر از روز گذشته شده  و اکنون متأسفانه این نقطه از شمال کشور نماد به بن‌بست رسیدن مدیریت پسماند شده است.

روزانه ۳۰ الی ۴۰ تن زباله در شهرستان آستانه‌اشرفیه تولیدشده و تمامی این زباله‌ها به محل دپو زباله در روستای کشل آزادسرا برده شده و در آنجا ریخته می‌شود، این امر در حالی صورت می‌پذیرد که تفکیک زباله از مبدأ در این شهرستان از درصد بسیار کمی برخوردار بوده است.

حال محل دپو زباله در روستای کشل آزادسرا به حدی بحرانی شده که به دستور دادگستری آستانه‌اشرفیه و به‌منظور ساماندهی پسماند در این شهرستان زباله‌های روستاهای این شهرستان تا اطلاع ثانوی در روستای کشل آزادسرا تخلیه نمی‌شود.

عدم تخلیه زباله در روستای کشل آزادسرا سبب شد تا مردم برخی از روستاهای آستانه‌اشرفیه زباله خود را در سطح خیابان رهاسازی کرده و این امر در کنار عدم جمع‌آوری زباله منجر به بروز بحران در این مناطق شده است.

یکی از اهالی روستاهای آستانه‌اشرفیه می‌گوید در یک الی دو ماه گذشته تمامی سطل‌های زباله توسط بخشداری جمع‌آوری و مردم هر روز پسماند خود را در خیابان رهاسازی می‌کنند و متأسفانه  شهرداری و بخشداری هم برنامه‌ مشخصی در این خصوص ندارد.

به گفته محمد احمدزاده وقتی مردم به بخشداری مراجعه می‌کنند مسؤولان علت عدم جمع‌آوری زباله را وضعیت نابسامان مدیریت پسماند در روستای کشل آزادسرا می‌دانند زیرا در چند هفته گذشته هیچ‌گونه زباله‌ای از روستاها در کشل آزادسرا تخلیه نشده است.

در همین خصوص و به گفته فرماندار آستانه‌اشرفیه وضعیت مدیریت پسماند در روستاها در حال کنترل است و در روزهای آینده بازدیدی از مناطقی که زباله در آن‌ها رهاشده بازدید کرده و بعد از کارهای کارشناسی اقدامات لازم اتخاذ می‌شود.

حمیدرضایی می‌گوید رسیدگی به وضعیت پسماند کشل آزادسرا نباید منجر به ایجاد معضل در دیگر مناطق شهرستان آستانه‌اشرفیه شود لذا در این خصوص تصمیمات خوبی در حال انجام شدن است.

مردم علت بروز معضل زباله در روستاهای آستانه‌اشرفیه را بی‌توجهی بخشداری و عدم جمع‌آوری آن می‌دانند ولی طبق گفته‌های بخشدار مرکزی آستانه‌اشرفیه بعد از دپوی شدید زباله در روستای کشل آزادسرا و اعتراض اهالی محل و مشکلات زیست‌محیطی ایجادشده، روند تخلیه زباله از روستاهای این شهرستان در محل دپو کمرنگ و نسبتاً تعطیل‌شده است.

مردم چند روستای آستانه‌اشرفیه به دلیل بحرانی شدن شرایط خود تصمیم به کندن چاله‌ای بزرگ در منطقه‌ای خارج از محدوده شهری کرده و زباله‌های خود را در آن جمع‌آوری می‌کنند ولی بنا بر اعلام فاطمه علیزاده، بخشداری با همکاری بخش خصوصی و دهیاری‌ها شروع به تفکیک زباله از مبدأ کرده است که بسیار می‌تواند به کنترل و مدیریت پسماند در این شهرستان کمک کند.

بخشدار مرکزی آستانه‌اشرفیه یکی از راهکارهای کنترل و مدیریت زباله در روستاهای آستانه‌اشرفیه را شناسایی محلی به دور از منطقه مسکونی و با تأیید اداره محیط‌زیست به‌منظور جمع‌آوری و دپو پسماند دانسته و می‌گوید تا چندین هفته عدم تخلیه زباله‌های روستاهای آستانه‌اشرفیه در کشل آزادسرا ادامه‌دار است.

منبع خبر : خبرگزاری فارس از آستانه‌اشرفیه

اخبار مشابه