زباله گردی ۲۹۲ نفر با روش‌های مختلف در بیرجند

یکشنبه 23 آبان 1400 ساعت 10:55

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند گفت:۲۹۲ زباله گرد در بیرجند شناسایی شده‌اند که با روش های مختلف این کار را انجام می‌دهند.

محمد محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه زباله گردی پدیده‌ای است که اختصاص به بیرجند و استان ندارد بلکه در جهان هم وجود دارد اما نوع نگاه به آن و مدیریت آن متفاوت است، اضافه کرد: ۲۶۳ زباله گرد در گذشته و ۱۹ زباله گرد به تازگی در بیرجند شناسایی شده‌اند.

وی ادامه داد: از این تعداد ۶۷ مورد با گاری دستی و ۸۸ مورد هم زباله گردی با وانت بار انجام می‌شود که برای همه آنها پرونده تشکیل شده است.

وی بیان داشت: ۳ مجوز به اشخاص با ۹ دستگاه برای تفکیک زباله از مبدا داده شده که یکی از آنها شرکت دانش بنیانی است که با دانشگاه بیرجند کار می‌کند که بعد از مرحله آزمایشی اطلاع رسانی عمومی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی از ساخت سطل‌های زباله مکانیزه در شهرداری خبر داد و عنوان کرد: فاز اول با استفاده از ۳۰ تا ۳۵ سطل زباله جدید در یکی از خیابان‌ها بیرجند آغاز خواهد شد تا اگر بازخورد خوبی داشت از آنها در دیگر خیابان‌های شهر هم استفاده شود.

صدور مجوز برای ۳۸ مرکز خرید و فروش زباله

وی ادامه داد: همچنین با هماهنگی شبکه بهداشت و محیط زیست به مراکز خرید و فروش زباله‌ها ورود کردیم و برای ۳۸ مورد مجوز صادر شد.

به گفته وی در مرحله اول ۱۰۸ واحد پلمپ شد که ۲۸ مورد آن در دست بررسی است و ۴۴ مرکز هم که مشکل بهداشتی یا زیست محیطی داشتند به خارج از محدوده خدماتی شهر هدایت شدند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه با همکاری محیط زیست مدیریت سبز در دستگاه‌های اجرایی در حال اجرا است، اضافه کرد: ساخت سایت پسماند در دوره قبل شهرداری با حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه انجام شد و برای خط پردازش آن هم حدود ۸.۵ میلیارد تومان هزینه شد.

وی تصریح کرد: تا یک ماه آینده خط گرم نیز به بهره برداری می‌رسد تا با انجام آن مشکلات زیست محیطی ناشی از زباله به حداقل برسد.

محمدزاده از تخریب اماکن مخروبه به عنوان یکی دیگر از اقدامات شهرداری یاد کرد و افزود: ایجاد مشاغل خانگی برای زباله گردها، باز گرداندن زباله گردهای غیر بومی به مبدا، هماهنگی با سازمان مشاغل شهرداری برای اینکه در روز بازار بلوار مسافر مکان‌های به مدت ۳ تا ۶ ماه رایگان در اختیار آنها قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به طور کلی نمی‌توانیم زباله گردی را حذف کنیم، گفت: با همکاری دستگاه‌های دیگر تلاش ما بر این است که نسبت به ساماندهی آنها اقدام کنیم تا با مصوبه شورا در دو منطقه شهر کار تفکیک زباله از مبدا توسط ۲ شرکت بر اساس آیتم‌های مدنظر انجام شود.