سفیر ژاپن در ایران گفت: آماده همکاری های مشترک با شهرداری مشهد در حوزه اقتصادی و مدیریت پسماند هستیم.

چهارشنبه 01 دی 1400 ساعت 12:33

در حوزه مکانیزه کردن دفع زباله و تولید برق از زباله نیز که جزو علاقمندی‌های ژاپن در گذشته نیز بوده است؛ می‌توانید با شهرداری مشهد همکاری مشترکی داشته باشید.

به گزارش پسماند ایرن، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد،کازوتوشی آیکوا در دیدار با سید عبدالله ارجائی شهردار مشهد که با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر و رئیس مرکز اطلاع رسانی و امور بین الملل شهرداری مشهد انجام شد، افزود: همانطورکه شهردارمشهد به آن اشاره داشتند، روابط بین ایران و ژاپن روابطی دیرینه و حسنه است.

وی اضافه کرد: معتقدیم ایران فقط تهران نیست، سفرم به خراسان رضوی به ویژه مشهد سفر بسیار بسیار پرباری شده است و دیدارهای خوبی را با استاندار، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی داشته ام و اکنون خوشحال هستم که در شب یلدا که می‌دانم برای ایرانیان مهم است، با شما ملاقات می‌کنم.

سفیر ژاپن در ایران به بازدیدهای خود از برخی نقاط استان و شهر مشهد اشاره و اظهارکرد: طی مدت حضورم در مشهد بازدیدهایی از شهرک صنعتی، پارک علم و فناوری و همچنین سایت بازیافت زباله سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد داشتم.

آیکوا تصریح کرد: خوشبختانه سازمان جایکا ژاپن همکاری‌های مشترک خوبی با مدیریت پسماند شهرداری مشهد دارد.

وی ادامه داد: همچنین همکاری‌های متنوع و گسترده ای میان دو کشور در زمینه مبارزه با کرونا، حمایت از مهاجران افغانی ساکن در ایران، مدیریت بحران به خصوص در بحث زلزله و حوزه‌های بهداشتی وجود دارد.

سفیرژاپن درایران افزود: بیشترین روابط در حوزه فعالیت‌های شرکت‌های بخش خصوصی دو کشوراست، خوشبختانه از زمانی که شما شهردار مشهد شده‌اید اعلام کرده‌اید که مشهد را به محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی تبدیل خواهید کرد که به این نگاه احترام می‌گذاریم.

آیکوا بابیان اینکه میان دو کشور در حوزه فعالیت بخش خصوصی اقدامات متعددی به ویژه در بحث تولید آهن و ساخت وساز انجام شده است، خاطرنشان کرد: همچنین همکاری‌های خوبی میان شرکت سوزوکی و ایران خودرو وجود دارد.

وی ادامه داد: شرکت‌های بخش خصوصی ژاپن با وجود شرایط سخت تحریم حضور خود را در ایران حفظ کرده اند و منتظر هستند تا شرایط بهبود پیدا کند و امیدواریم شهرداری مشهد زمینه خوبی را برای همکاری‌های دوجانبه ایجاد کند.

سفیرژاپن گفت: در حال حاضر سازمان همکاری‌های بین المللی ژاپن«جایکا» همکاری‌های خوبی در زمینه مقاوم سازی سازه‌های شهری در مقابل زلزله با شهرداری تهران داشته است و درحال تدوین نقشه جامعی در این زمینه برای تهران است، آمادگی داریم تا دفتر جایکاه این همکاری را با شهرداری مشهد نیز داشته باشد.

آیکوا اضافه کرد: همچنین در زمینه مدیریت پسماند نیز شهرداری مشهد یکی از موفقیت آمیزترین همکاری‌ها را با جایکای ژاپن دارد.

وی به پیشنهاد شهردارمشهد، پیروی برگزاری نشست مشترک درسطح کارشناسی میان معاونت اقتصادی شهرداری و بخش خصوصی ژاپن اشاره و خاطرنشان کرد: این پیشنهاد بسیارخوبی است که می‌تواند نتایج خوبی به دنبال داشته باشد.

سفیرژاپن افزود: از شهردار مشهد تقاضا داریم با توجه به نگاه مثبتی که به سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر دارند از فعالیت اقتصادی بخش‌های خصوصی ژاپن در مشهد حمایت کنند.

آماده همکاری با ژاپن در زمینه ساخت مسکن مقاوم و ارزان و تولید برق از زباله هستیم

سید عبدالله ارجائی،شهردارمشهد با اشاره به روابط طولانی و حسنه ایران و ژاپن، اظهارداشت: از حضور شما در مشهد که فلسفه وجودی آن مرقد مطهرامام رضا (ع) بوده بسیار خوشحالیم.

وی اضافه کرد: مشهد درحال حاضر دارای بیش از 3میلیون نفر جمعیت ساکن و حدود 30 میلیون زائرداخلی و خارجی در سال است.

شهردارمشهد با بیان اینکه روابط دیرینه ایران و ژاپن روابطی حسنه است که امیدواریم در دولت جدید نیز ادامه داشته باشد، اظهارکرد: از بخش عمده پیشنهادات شما استقبال می کنم و معتقدم بخش زیادی از این پیشنهادات در زمینه مدیریت پسماند و فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی ژاپن قابلیت اجرایی دارد.

ارجائی تصریح کرد: شهرداری و شورای شهرمشهد در دوره ششم اعتقاد دارند که باید تسهیل‌گر فعالیت‌های اقتصادی در شهر باشند، لذا برنامه‌های بسیار جدی در این زمینه داریم و امیدواریم بتوانیم همکاری‌های خوبی با ژاپن در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه طی 10 سال گذشته سه تفاهم نامه همکاری مشترک میان ژاپن و شهرداری مشهد به امضاء رسیده است، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه‌ها قابلیت تمدید و ادامه کار را دارد.

شهردارمشهد گفت: پیشنهادی عملیاتی داریم تا با همکاری هم بتوانیم زمینه تاسیس یک شرکت مشترک برای ساخت مسکن‌های مقاوم و ارزان قیمت را درمشهد فراهم کنیم، خوشبختانه مشهد اکنون از نظر شرایط اقتصادی در وضعیت خوبی است و تقاضا برای مسکن نسبتا بالا است.

ارجائی افزود: همچنین شهرداری مشهد می‌تواند در زمینه‌های مدیریت کمپوست، تفکیک زباله و تولید برق از زباله با ژاپن همکاری خوبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم با محوریت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نشست‌هایی در سطح کارشناسی میان بخش‌های خصوص پیشنهادی ژاپن و معاونت اقتصادی شهرداری مشهد برگزارشود، اظهارکرد: دراین نشست‌ها زمینه همکاری‌های مشترک میان بخش‌های خصوصی ژاپن ومدیریت شهری مشهد بررسی و مشخص شود تا بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ژاپن در مشهد باشیم.

شهردارمشهد اضافه کرد: امیدواریم با رفع تحریم‌های ظالمانه ای که غرب نسبت به کشور ما روا داشته بتوانیم سریعتر به اهداف مشترکمان برسیم.

ارجائی افزود: معتقدم در نشست2های کارشناسی با معاونت اقتصادی به سرعت می‌توانیم درباره فعالیت‌های بخش خصوصی دو کشور به ویژه در دو حوزه انتقال دانش و تکنولوژی ساخت منازل مسکونی مقاوم که یکی از نیازهای امروز ما است به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه مکانیزه کردن دفع زباله و تولید برق از زباله نیز که جزو علاقمندی‌های ژاپن در گذشته نیز بوده است؛ می‌توانید با شهرداری مشهد همکاری مشترکی داشته باشید.

شهردارمشهد با بیان اعلام آمادگی شهرداری مشهد برای میزبانی سمینار تخصصی با حضور شرکت‌های بخش خصوصی ژاپن که آمادگی سرمایه‌گذاری در مشهد را داشته باشند، گفت: در این سمینار و حاشیه آن می‌شود موانع سرمایه‌گذاری کشور ژاپن در ایران را مورد بررسی دقیق قرارداد.

ارجائی اضافه کرد: یکی از شعارهای محوری مدیریت شهری مشهد در دوره ششم این بوده است که مشهد بهشت سرمایه گذاری سالم باشد، امیدوارم این دیدار مطلعی برای همکاری‌های جدید بین دو کشور ایران و ژاپن و همچنین شهرمشهد باشد.