شهرداری‌ها از تکنولوژی‌های نوین در مدیریت پسماندها استفاده کنند

جمعه 10 دی 1400 ساعت 09:31

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: شهرداری‌ها باید از روش‌های نوین اجرایی که در حفاظت از محیط زیست موثرتر هستند در مدیریت پسماند شهری استفاده کنند.

 فریبا رضائی امروز (۸دی) در سمیناری با عنوان آب، خاک و میراث آیندگان به مدیریت پسماند در استان اشاره و اظهار کرد: چند سال پیش مطالعه ای در خصوص  تعیین میزان برخی عناصر چون کروم و آرسنیک در جایگاه دفن زباله سنندج انجام شده که در نتیجه آن، نشان داد میزان این عناصر نسبت به استانداردهای WHO,EPA بالاتر است.
وی با اشاره به اینکه یکی از آسیب های ناشی از شیرابه زباله، آلودگی آب های زیرزمینی است، افزود: در بیشتر جایگاه های پسماند استان زباله ها بر روی خاک دپو می شوند در حالیکه باید از شیوه های نوینی هم چون لندفیل بهداشتی استفاده کرد.

وی یکی از چالش های زیست محیطی استان را مربوط به ورود منابع آلایندگی به ویژه پسماندها به سد ژاوه خواند و گفت: در چنین شرایطی با آبگیری نامناسب این سد موافقت نشد و حال بعد از چهار سال تمهیداتی در ارتباط با هدایت جریان شیرابه زباله ها به تصفیه خانه و مهار بارآلودگی آن در سد ژاوه انجام شده است.

رضائی با اعلام اینکه تا حذف کامل آلودگی سد ژواه اداره کل محیط زیست استان با آبگیری این سد موافقت نخواهد شد،  تصریح کرد: هر چند میزان ورود آلودگی به  این سد تا حدودی مهار شده ولی چند منبع دیگر هم باقی مانده تا این کار به طور کامل انجام شود.

وی یادآور شد: محیط زیست مسئله این دولت و آن دولت نیست و همانگونه که رهبرمعظم انقلاب(مدظله العالی) فرمودند «حفظ محیط زیست فعالیتی انقلابی است لذا اگر مدعی فرزند انقلاب بودن هستیم باید تفکر محیط زستی در همه ما نهادنیه شود.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست تنها رسالت کارکنان این اداره کل نیست، گفت: محیط زیست دستگاهی نظارتی و حاکمیتی است لذا همگان اعم از مسوولان و مردم وظیفه حفاظت از محیط زیست را دارند.

وی بیان کرد: طبق قانون، شهرداری ها مکلف به افزایش تعداد ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهرها  هستند و تاکنون هر ماه در این رابطه با شهرداری‌های استان مکاتبه  شده ولی کمبود اعتبارات را به عنوان تنها دلیل عدم اقدام عنوان کرده اند.

وی یادآور شد: واژگونی تانکرهای حاوی مواد نفتی هم از دیگر مسائل پیش روی محیط زیست استان است  که در قانون وظایف دستگاه ها روشن و مشخص شده ولی در کردستان به طور کامل انجام نمی‌شود.