مدیریت پسماند در هیچ‌کدام از شهرهای خوزستان اصولی نیست

سه شنبه 28 دی 1400 ساعت 19:59

پسماند ایران به نقل از ایسنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: هیچ کدام از مراکز درمانی پراکنده در استان خوزستان، پسماندهای خود را بی‌خطرسازی نمی‌کنند و پسماندها بدون مدیریت و صرفا توسط شهرداری جمع‌آوری و دفع می‌شوند این در حالی است که باید سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی سامان‌دهی مراکز درمانی، این موضوع را مدیریت کند.

محمدجواد اشرفی در کارگروه استانی مدیریت پسماند که امروز (۲۸ دی‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در هیچ کدام از شهرهای خوزستان مدیریت پسماند به صورت اصولی انجام نمی‌شود؛ نه تنها این کار انجام نمی‌شود بلکه ایرادات زیادی نیز در خصوص جمع‌آوری و پراکندگی زباله‌ها در محیط‌های شهری وجود دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت عمرانی استانداری باید جدی‌تر به موضوع مدیریت پسماند ورود کنند تا این مساله سامان‌دهی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: بر اساس مطالعاتی که انجام شده، شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان باید پسماند خود را در محدوده واقع در حوزه خرمشهر تخلیه کنند. شهرداری آبادان در این زمینه اقدامات موثری انجام داد اما خرمشهر موضوع را به سمت و سوی دیگر هدایت کرد و به این مساله رنگ و بوی سیاسی دادند و این وضعیت موجب متوقف شدن کار شد که باید در این زمینه ورود شود.

وی بیان کرد: مقرر شده است پسماند ماهشهر، بندر امام(ره)، امیدیه، رامشیر و آغاجاری نیز در یک منطقه تخلیه شود که اقدام خوبی در مورد آماده‌سازی محل دفن پسماندها انجام شده و کار خوب پیش رفته است که باید به ثمر برسد.

اشرفی گفت: در دو سال گذشته یکی از پر چالش‌ترین شهرها در حوزه پسماند که مساله آن حتی به مرزهای فراملی هم کشیده شد، ایذه بود؛ با زحمت‌های زیاد مکانی در این خصوص انتخاب و با کمک شهرداری سامان‌دهی نسبی برای محل دفن پسماند انجام شد اما متاسفانه پس از صدور مجوز جابه‌جایی محل، دیگر فعالیت خاصی در این خصوص انجام نشد که این موضوع نیز باید پیگیری شود.

وی افزود: در بهبهان نیز اقدامات نسبتا خوبی در خصوص انتخاب و آماده‌سازی محل دفن پسماند انجام نشده است. در دزفول نیز دفن ناسالم زباله انجام می‌شود و زباله‌سوزی زیادی در این شهر وجود دارد. وضعیت شهر اندیمشک نیز به این ترتیب است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با وجود همه تلاش‌ها برای داشتن محیط زیست و زندگی سالم، در نقطه اول با مشکل جدی مواجه هستیم.

وی با اشاره به وضعیت پسماندهای بیمارستانی بیان کرد: همه مراکز درمانی باید قبل از دفن زباله نسبت به بی‌خطرسازی پسماند اقدام کنند؛ در خوزستان به استثنای دو سه مورد همه مراکز بیمارستانی بزرگ دارای دستگاه‌های بی‌خطرساز هستند و به جز در زمان خارج شدن دستگاه‌ها از مدار، در این حوزه نمره قابل قبولی دارند.

اشرفی افزود: یکی دو بیمارستان خوزستان به دلیل تعداد زیاد بیمار به ویژه در شرایط کرونا، بخشی از پسماندها را بی‌خطرسازی نمی کردند که کنترل‌ها انجام می‌شد اما این ضعف در برخی مراکز درمانی پرتردد وجود داشته و دارد.

وی با اشاره به وضعیت پسماندهای مراکز درمانی پراکنده نیز بیان کرد: هیچ کدام از مراکز درمانی پراکنده در استان خوزستان، پسماندهای خود را بی‌خطرسازی نمی‌کنند و پسماندها بدون مدیریت و صرفا توسط شهرداری جمع‌آوری و دفع می‌شوند این در حالی است که باید سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی سامان‌دهی مراکز درمانی، این موضوع را مدیریت کند زیرا مدیریت پسماندهای عفونی جزو تکالیف شهرداری نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: متاسفانه سازمان نظام پزشکی که باید پرچم‌دار بهداشت و سلامتی مردم باشد به هیچ وجه به این موضوع توجه نداشته است. از دستگاه‌های نظارتی می‌خواهیم در صورتی که این سازمان اقدام سریعی در این خصوص انجام ندهد، به موضوع ورود کند. 

وی گفت: در یک ماه گذشته به دلیل نبود مدیریت خوب، تنش زیادی در مورد جمع‌آوری زباله‌های عفونی در سطح شهر ایجاد شد و گاه شاهد رهاسازی زباله‌ها در خیابان‌ها و ایجاد مشکلات توسط افراد دوره‌گرد بودیم که در نهایت با مداخله نیروی انتظامی، موضوع نسبتا جمع شد و اکنون صرفا جمع‌آوری زباله انجام می‌شود.