فرهنگ‌سازی و آموزش‌ برای تفکیک زباله از مبدا ضروری است

جمعه 01 بهمن 1400 ساعت 09:54

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ‌سازی و ارایه آموزش‌های لازم در زمینه تفکیک زباله از مبدا در تبریز بسیار ضروری بوده و باید وقت زیادی صرف این موضوع کرد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان در بازدید از سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز افزود: زمان دفن پسماند و برخوردهای سنتی با آن به پایان رسیده است و باید به این مقوله نگرشی نو و بر اساس فناوری های جدید کرد.

وی با تاکید بر لزوم تولید انرژی از پسماند، اظهار داشت: در موضوع تبدیل زباله به انرژی باید تمام جوانب و شرایط مساله را با تحقیقات علمی و کمک گرفتن از مراجع علمی مانند دانشگاه ها بررسی کرد و بعد از آن اقدامات عملی را شروع کرد و وارد مرحله عملیاتی طرح شد.

 نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت های موثر سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در خصوص جمع آوری و دفن زباله، گفت: در دنیا به صورت مدرن با مقوله پسماند برخورد می شود و ابتدایی ترین قدم در این زمینه تفکیک زباله از مبدا است و در مرحله بعد تولید کویت و انرژی از زباله ها قرار دارد.

پزشکیان با قدردانی از تلاش‌ها و فعالیت‌های مدیرعامل و کارکنان سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: نمایندگان تبریز در مجلس شورای اسلامی آماده همکاری برای رفع مشکلات این سازمان در خصوص مدیریت پسماند و تولید انرژی از آن ها هستند.

به گزارش ایرنا، در جریان این بازدید، یونس فاتح، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نیز گزارشی از جریان فعالیت ها و طرح های این سازمان ارایه کرده و برنامه این سازمان برای سال های آینده را تشریح کرد.

مدیریت پسماند در شهرستان های ۲۲ گانه آذربایجان شرقی، به ویژه کلان شهر تبریز، از دغدغه های اصلی مدیریت شهری و نیز دوستداران محیط زیست و بهداشت است؛ تنها در کلان شهر تبریز روزانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن زباله تولید می شود و شهرهای مراغه، مرند، میانه و اهر نیز هر کدام با تولید روزانه بیش از ۱۰۰ تن زباله با مشکلات عدیده ای در زمینه مدیریت بهداشتی و اصولی آن مواجه هستند. 

سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در زمان حاضر پسماندهای جمع آوری شده را به شیوه سنتی سوزاندن، دفع می کند که دود سمی و نیز شیرآبه های ناشی از آن، تبعات زیان باری جبران ناپذیری برای محیط زیست و سلامت شهروندان دارد.