گفتگوی اختصاصی با مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

دوشنبه 11 بهمن 1400 ساعت 21:54
گفتگوی اختصاصی با مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران

بهره مندی از خدمات جدید و نوآورانه به منظور مدیریت یکپارچه و بهینه پسماند شهری در تمامی عناصر موظف مدیریت پسماند می تواند بار بسیاری از آلودگی هایی که بر محیط زیست وارد می شود را کاهش داده و از بسیاری از پیامدهای منفی محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی تحمیل شده بر شهر بکاهد.

برگزاری نمایشگاه های تخصصی همواره فرصتی برای ارائه خدمات جدید و نوآورانه با حضور و مشارکت بخش های خصوصی و دولتی در جهت سوق بسوی دستاوردهای نوین می باشد همسو با برگزاری نمایشگاه مدیریت پسماند با محمد مهدی عزیزی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

اهمیت و دستاوردهای برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی مدیریت پسماند، بازیافت، ماشین آلات و تجهزات وابسته در چیست؟

  • در ایران روزانه بیش از۵۰ هزار تن زباله تولید می شود.  که طبق بررسی های انجام شده در حدود 30 درصد این پسماندهای خشک قابلیت بازیافت دارند. همچنین بخش اعظمی از 70 درصد باقیمانده نیز مواد آلی با قابلیت تولید کود کمپوست بوده که همین امر سبب شده است تا ایران فرصتی مناسبی  جهت ارائه خدمات و تجهیزات مربوط به مدیریت پسماند و بازیافت آن برای شرکت های خارجی و تولید کنندگان داخلی باشد.
  • در همین راستا و در خلال این نمایشگاه نیز شرکت های خارجی و تولید کنندگان داخلی آخرین دستاورد‌ها و نوآوری‌های خود را به معرض نمایش می‌گذارند.
  • برگزاری کنفرانس ها، نشست ها و جلسات کارشناسی در این نمایشگاه بستر مناسبی جهت تبادل افکار و جلب همکاری ارگان های برون سازمانی نظیر متولیان مشخص شده در قانون مدیریت پسماند را فراهم می کند.
  • آگاهی و شناخت از کاربرد فن آوری‌های نوین و بستر سازی در خصوص تفکیک پسماند و زباله، ایجاد فضای تولید فکر، ایده و به صحنه درآوردن محققان و نخبگان حوزه‌های مرتبط و تعامل موثر بین مراکز علمی و پژوهشی و دستگاه‌های قانونی و اجرایی کشور و نیز جلوگیری از خروج ارز، صدور کالا و خدمات و ایجاد و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری از دیگر دستاوردهای برگزاری این نمایشگاه است.
  • بیش از ۲۰ کارگاه آموزشی با اساتید مجرب کشور توسط سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در حاشیه نمایشگاه برگزار می‌گردد که حضور در این کلاس‌ها برای علاقه‌مندان به صورت رایگان است و می تواند به انتشار دانش و جلب مشارکت در مدیریت بهینه پسماند کمک نماید.

 

هدف از حضور سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در نمایشگاه را بیان کنید؟

در شهر تهران روزانه 5358 تن پسماند خانگی و 26178 تن پسماند ساختمانی و عمرانی و 134 تن پسماند بیمارستانی تولید می شود. سرانه تولید پسماند در شهر تهران (طبق گزارش طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران) 764 گرم است که در مقایسه با سرانه تولید پسماند در جهان (704 گرم) و ایران (600 گرم) بالاتر بوده و نسبت به سرانه منطقه خاورمیانه (801 گرم) رقم پایین تری است.

محاسبه این سرانه نسبت به واحد سطح در شهر تهران (گرم در متر مربع) موید انباشت پسماند علیرغم سرانه کم است و این موضوع ضرورت مدیریت بهینه پسماند و توجه به فناوری های نوین و راهکارهای بدیع در مدیریت پسماند را  با توجه به اهمیت استراتژیک شهر تهران مسجل می نماید.

آن چه که سازمان مدیریت پسماند از حضور در این نمایشگاه تعقیب می نماید، اجرایی کردن و محقق نمودن موارد ذیل می باشد:

  • جلب همکاری ارگان های برون سازمانی نظیر متولیان مشخص شده در قانون مدیریت پسماند
  • پیگیری اجرای مدیریت یکپارچه پسماند با همراهی سایر واحدها
  • تخصص گرایی و بهره مندی از ظرفیت نهادهای علمی و شرکت های دانش بنیان
  • فراهم نمودن زیرساخت های مشارکت پذیری
  • حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی
  • بهره مندی از آخرین دستاورد‌ها و نوآوری‌ها در زمینه مدیریت پسماند و بازیافتزباله و همچنین گسترش فرهنگ تفکیک زباله در مبداء در شهر تهران است.
  • آگاهی و شناخت از فن آوری‌های نوین و بستر سازی در خصوص تفکیک پسماند و زباله، ایجاد فضای تولید فکر، ایده و به صحنه درآوردن محققان و نخبگان حوزه‌های مرتبط و تعامل موثر بین مراکز علمی و پژوهشی و دستگاه‌های قانونی و اجرایی کشور
  • مشارکت در کنفرانس ها، نشست ها و جلسات به عنوان بستر مناسبی جهت تبادل افکار
  • تقویت حس شهروندی و تعلق خاطر به شهر
  • جریان سازی
  • برگزاری کارگاه های آموزشی با اساتید مجرب کشور که به انتشار دانش و جلب مشارکت در مدیریت بهینه پسماند کمک نماید.

 

 با عنایت به بیانات ریاست محترم جمهوری مبنی بر یکپارچگی مدیریت پسماند، برپایی نمایشگاه فوق چقدر می‌تواند در اجرایی شدن این دیدگاه اثر گذار باشد؟

  • بهره مندی از خدمات جدید و نوآورانه به منظور مدیریت یکپارچه و بهینه پسماند شهری در تمامی عناصر موظف مدیریت پسماند می تواند بار بسیاری از آلودگی هایی که بر محیط زیست وارد می شود را کاهش داده و از بسیاری از پیامدهای منفی محیط زیستی، اقتصادی و اجتماعی تحمیل شده بر شهر بکاهد.
  • آنچه که بیشتر در مفهوم تاب آوری و پایداری شهر و مدیریت بهینه پسماندها می تواند مورد توجه قرار گیرد، مدیریت یکپارچه پسماندها و یکپارچگی ارکان کلیدی سیستم مدیریت پسماند شهری است.
  • آنچه در این فرایند مورد توجه قرار می گیرد، ابتدا اجتناب و کاهش تولید انواع پسماندها، استفاده مجدد، تمرکز بر تفکیک پسماندهاست که کاهش هزینه ها، صرفه جویی اقتصادی و کمک به بهبود محیط زیست را به ارمغان می آورد.
  • در سایر مراحل ذخیره سازی، جمع آوری، حمل و انتقال و دفع و مراقبت های بعد از دفع نیز اقدامات نوآورانه می تواند کاهش آثار مخرب و کاربست مطلوب مدیریت پسماند را در پی داشته باشد.
  • تبین سیاست‌های حمایتی
  • جلب همکاری ارگان های برون سازمانی نظیر متولیان مشخص شده در قانون مدیریت پسماند در خلال نمایشگاه و نشست ها و کنفرانس ها نیز می تواند به مدیریت یکپارچه پسماند کمک نماید و پیگیری اجرای مدیریت یکپارچه پسماندها با همراهی سایر واحدها صورت پذیرد.

 

نظر جنابعالی در مورد حضور سازمان ها، شرکت ها و  صنایع مرتبط در نمایشگاه و معرفی خدمات و فعالیت‌ هایشان چیست ؟

ایجاد فضای تولید فکر، ایده و به صحنه درآوردن محققان و نخبگان حوزه‌های مرتبط و تعامل موثر بین مراکز علمی و پژوهشی و دستگاه‌های قانونی و اجرایی کشور و صدور کالا و خدمات و ایجاد و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری از دستاوردهای مطلوب این نمایشگاه است که باید از آن نهایت بهره را برد.

ارائه دستاوردهای شرکت های مختلف داخلی و خارجی، بهره مندی از خدمات بومی سازی تجهیزات و فناوری‌ها و ارزیابی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی برای بومی سازی فناوری‌های هدف می تواند به مدیران شهری کمک بسزایی در جهت نیل به اهداف توسعه و بهینه سازی فرآیندهای اجرایی مربوط به نگهداشت هرچه بهتر شهرها  و زیست پذیر نمودن آن ها نماید

سخن آخر ...

ضمن تشکر از زحمات دست اندرکاران و مجریان برگزاری نمایشگاه، امیدوارم حرکت پیش رو با قدرت بیشتر در سال های آتی دنبال گردد و  امید داریم در بستر برگزاری چنین رویدادهایی بتوان در مسیر طرح و توسعه ایده‌ها، نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید گام های جدی برداشت.