گفتگوی اختصاصی با مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست

یکشنبه 17 بهمن 1400 ساعت 06:46
گفتگوی اختصاصی با مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست

برگزاری نمایشگاه های تخصصی همواره فرصتی برای ارائه خدمات جدید و نوآورانه با حضور و مشارکت بخش های خصوصی و دولتی در جهت سوق بسوی دستاوردهای نوین می باشد همسو با برگزاری سومین نمایشگاه مدیریت پسماند ،بازیافت، ماشن آلات و صنایع وابسته با دکتر حسن پسندیده مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان محیط زیست به گفت و گو نشستیم.

اهمیت و دستاوردهای برگزاری نمایشگاه بین اللملی مدیریت پسماند و بازیافت و ماشین آلات وابسته در چیست؟

این نمایشگاه فرصت مناسبی است برای معرفی و ارائه آخرین دستاوردها، فناوری‌ها، تکنولوژی‌ها و علی الخصوص فرصت مغتنمی است تا واحدهای دانش بنیان و اصحاب فناوری‌های نوین بتوانند توانمندی ها و تجارب خود را عرصه مدیریت پسماندها برای مخاطبین خود به اشتراک بگذارند. 

هدف از همراهی و حضور سازمان محیط زیست در نمایشگاه را بیان کنید؟

سازمان‌ حفاظت محیط زیست از هر ظرفیت و فرصت لازم برای حمایت از فعالین دارای صلاحیت در عرصه های محیط زیستی که در راستای کاهش، کنترل و تقلیل آلاینده ها، رعایت استانداردها و ضوابط محیط زیست همکاری  و حضور فعالانه ای دارند حمایت می نماید. حضور در این نمایشگاه هم خود در همین راستا و با هدف تشویق و حمایت از سرمایه گذاری‌ها، فناوری‌های نوین، دانش بنیان و بومی سازی شده برای رفع  یکی از مهمترین مشکلات محیط زیستی کشور و ساماندهی نمودن انواع پسماندها می باشد. 


  با عنایت به بیانات ریاست محترم جمهوری مبنی بر یکپارچگی مدیریت پسماند، برپایی نمایشگاه فوق چقدر می‌تواند در اجرای شدن این دیدگاه اثر گذار باشد؟

مدیریت واحد و یکپارچه بطور کلی در هر بخشی می تواند با سازوکارهای لازم نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد. در بخش مدیریت پسماندها با توجه به گستردگی و تنوع پسماندها و مسئولیت‌های سازمان‌ها و نهادهای مختلف،نیازمند توجهات ویژه و اولویت بخشی به این حوزه دارد.با برپایی این نمایشگاه هم می‌توان به یک ارزیابی نسبی از توان  و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه کشور برای حل چالش‌های موجود در  حوزه پسماندها رسید، خصوصا کارگاه‌ها و پنل‌های جانبی نمایشگاه خود  می تواند شرایط مناسبی برای هم اندیشی متخصصان و افراد صاحب نظر و کارشناس در این زمینه باشد. 


نظر جنابعالی در مورد حضور سازمان ها، شرکت ها و  صنایع مرتبط در نمایشگاه و معرفی خدمات و فعالیت‌ هایشان چیست ؟


این نمایشگاه یک رویداد تخصصی است و مخاطبین خاص خود را دارد، تنوع  شرکت کنندگان در بخش‌های تکنولوژیکی و ماشین آلات، فناوری‌ها و معرفی دانش و توان علمی،انواع نرم افزارها و سخت افزار های مدیریت پسماندها  و همچنین نقش سمن ها و فعالین اجتماعی، زمینه های سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای تبدیل چالشها به فرصت‌های اقتصادی، ایجاد اشتغال محیط زیستی و پایدار و تقلیل اثرات سوء محیط زیستی با تبدیل و تغییر رویکرد مدیریت سنتی به مدیریتی نوین و مدرن در این نمایشگاه زمینه ای مطلوب و بسیار مغتنم می باشد. 


سخن آخر ...


از کلیه برگزارکنندگان و شرکت‌ کنندگان در این رویداد مهم و حامیان آن تشکر میکنم.
امیدوارم این نمایشگاه سبب ارتقاء دانش و بینش همه دست اندرکاران برای مشارکت هر چه بیشتر و حمایت از توان و تجارب داخلی و فناوری‌های نوین و بومی شود و با استفاده از تمامی  ظرفیت‌های موجود شاهد یک عزم ملی و با مشارکت اجتماعی و مسولیت پذیری هر چه بیشتر باعث رونق و توسعه  فعالیت‌های زیر بنایی و روبنایی در مدیریت بهینه پسماندها شده و محیط زیستی سالم تر برای نسل فعلی و آتی داشته باشیم.