بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از هر 10 زباله گرد حداقل 7 نفر آنها معتاد هستند.

سه شنبه 19 بهمن 1400 ساعت 21:23

 60 تا 80 میلیارد تومان زیان حاصل از دست رفتن زباله‌های مفید و فعالیت زباله گردها در طی سال در کرمانشاه

پسماند ایران : به گفته مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه، زیانی که از محل فعالیت زباله‌گردها و از دست رفتن زباله‌های مفید در طی سال در کرمانشاه رخ می‌دهد، بین 60 تا 80 میلیارد تومان است.

هایده شیرزادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فعالیت زباله‌گردها و برداشتن زباله‌های ارزشمند و قابل بازیافت، اظهار کرد: بیشتر افرادی که به زباله گردی روی می‌آورند معتادان هستند. البته مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌های زندگی شده باعث شده افراد دیگری هم در این زمینه وارد شوند.

وی معتقد است، بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته از هر 10 زباله گرد حداقل هفت نفر آنها معتاد هستند.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با انتقاد از فعالیت این گروه و اینکه موضوع زباله گردی به نوعی توسط دولت‌ها پذیرفته شده، افزود: حتی می ‌توان گفت زباله گردها توسط افرادی اجیر می‌شوند و این افراد سوله‌های بزرگی برای خود ترتیب داده و زباله‌های ارزشمند را برمی‌دارند.

شیرزادی مدعی شد، در برخی موارد موارد کسانی که زباله گردها را اجیر می‌کنند، تامین مواد مخدر آنها را هم بر عهده می‌گیرند.

از دست رفتن روزانه 60 تن زباله قابل بازیافت

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه سپس به بیان ارقام عجیب از وضعیت از دست رفتن زباله های ارزشمند توسط زباله گردها پرداخت و افزود: کمتر از 10 درصد زباله‌های ارزشمند و قابل بازیافت به شرکت بازیافت می‌رسد.

شیرزادی اظهار کرد: نزدیک به 50 تا 60 تن در روز زباله ارزشمند توسط زباله گردها از دست می‌رود که اگر بخواهیم ارزش ریالی آن را برآورد کنیم به حدود 60 تا 80 میلیارد تومان در سال می رسد که رقمی قابل توجه است.

به گفته شیرزادی، این میزان بدون احتساب زباله‌های ارزشمندی است که توسط خود واحدهای تجاری، صنفی، اداری و... به فروش می‌رسد و اگر این بخش را هم اضافه کنیم رقم بسیار بیشتری خواهد شد.

مردم پول زباله را به شهرداری نمی‌دهند

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه تنها راهکار مدیریت این شرایط را جمع آوری مخازن و تفکیک زباله از مبدا دانست و افزود: برای این کار طرح دادیم، اما متاسفانه عوامل متعددی باعث شده که اجرایی نشود.

شیرزادی با بیان اینکه باید با همکاری شهرداری تفکیک زباله از مبدا انجام شود، یادآور شد: متاسفانه شهرداری اعتبارات لازم را برای اجرای این طرح ندارد.

وی اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا را نیازمند در نظر گرفتن سه مخزن زباله دانست و تاکید کرد: همچنین شهرداری باید تعداد خودروهای حمل زباله خود را بیشتر کند و به حداقل 60 خودرو نیاز است که فقط هزینه خودروها 300 میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه اظهار کرد: هم اکنون شهرداری نزدیک به 500 هزار تومان در سال برای ساماندهی پسماند هر خانواده هزینه می‌کند که اگر قرار به تفکیک از مبدا باشد این رقم به یک میلیون تومان در سال خواهد رسید و شهرداری توان پرداخت آن را ندارد.

به گفته شیرزادی، از سوی دیگر متاسفانه مردم هزینه بازیافت زباله که حدود 50 هزار تومان در ماه است را نمی‌پردازند و این امر شهرداری را با چالش جدی مواجه کرده است.

وی معتقد است اگر قرار باشد کاری برای ساماندهی زباله از مبدا صورت بگیرد، علاوه بر همکاری شهرداری، مردم هم باید پای کار بیایند.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه خرد جمعی برای اجرای این طرح نیست، افزود: می‌شد شهرداری کارهای کمتر ضروری را کنار بگذارد و ساماندهی پسماند که کاری ارزشمند است را در اولویت بگذارد.

طرح تفکیک زباله شرکت بازیافت در زیان مطلق

شیرزدادی سپس به طرح تفکیک زباله که شرکت بازیافت از چند سال قبل استارت زده هم اشاره کرد و گفت: مردم همکاری خوبی در اجرای این طرح ندارند و مشارکت مردم زیر 10 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون با وجود آنکه کوچه به کوچه می‌گردیم، ولی از هر کوچه دو تا سه خانواده بیشتر همکاری نمی‌کنند و به سختی روزانه یک تن زباله هم جمع می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با بیان اینکه در گذشته 20 خودرو و 70 تا 80 نفر نیرو در این زمینه در شرکت بازیافت کار می‌کردند، افزود: اکنون تعداد خودروها به شش دستگاه و نیروها به 12 تا 13 نفر رسیده است.

شیرزادی معتقد است، با این رویه حتی پول حقوق کارگران هم درنمی آید و صرفه اقتصادی ندارد.

وی گفت: به دلیل زیانی که متحمل می شویم حتی در این فکر هستیم که همین روند فعلی را هم تعطیل کنیم، زیرا از همین پسماندهایی که مردم تفکیک می کنند هم بخش بسیار زیادی از آن قابل استفاده نیست.

وی مشارکت مردم در چنین طرح هایی را نیازمند آموزش و فرهنگ سازی مستمر دانست و ادامه داد: هیچ بخشی در این زمینه همکاری ندارد و اگر ما هم بخواهیم اطلاع رسانی داشته باشیم هزینه فراوانی دارد که توان پرداختش را نداریم.