سایت پسماند قزوین به پایلوت تولید برق از زباله تبدیل می‌شود

دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت 10:23

 شهردار قزوین با بیان اینکه تلاش می شود تا هرچه زودتر مشکلات محیط زیستی ناشی از زباله‌ها حل شود، گفت : سایت پسماند قزوین به پایلوت تولید برق از زباله تبدیل می‌شود.

به گزارش روز پسماند ایران به نقل از روابط عمومی شهرداری، مهدی صباغی در جلسه طرح توجیهی سرمایه گذاری سایت پردازش زباله به انرژی افزود: با انتقال دانش و تجربه به شهرداری و وارد کردن کمپرسورها با راندمان بالاتر، می‌توان قزوین را به‌عنوان پایلوت این طرح در تمام کشور تبدیل کرد. 
وی اظهار داشت : این تکنولوژی‌ها امروز در دنیا قابل دسترس هستند اما بنا داریم که این تکنولوژی را در شهر و کشورمان با استفاده از توان نیروهای انسانی متخصص و کارآمد، بومی‌سازی کنیم. 
شهردار قزوین با بیان اینکه درصددیم تا هرچه زودتر مشکلات محیط زیستی ناشی از زباله‌ها حل شود، تصریح کرد: ما در ایران به تنهایی قابلیت استفاده از هر نوع تکنولوژی و حتی هایتکی را دارا هستیم و به همین دلیل تصمیم داریم تا قزوین پایلوت این طرح برای تبدیل زباله به بیوگاز و برق باشد، به همین دلیل رایزنی‌های خود را با یک شرکت سوئدی که مجوزهای لازم را از سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم اخذ کرده است و سابقه‌ای قریب به ۱۲۰ سال در صنعت زباله دارد شروع کرده‌ایم تا بتوانیم در زمانی کمتر از یک سال این کارخانه را تاسیس کنیم. 
صباغی با اشاره به اینکه امروز در بسیاری از سایت‌های زباله دنیا تفکیک و جداسازی زباله در مقصد انجام می‌گیرد تا آلودگی کمتری به محیط سرایت کند، گفت: با این تکنولوژی، ما قابلیت تفکیک هر نوع زباله از قبیل آهن، شیشه، کاغذ، مقوا، زرورق و... را با کمترین آسیب به محیط زیست خواهیم داشت. 
وی تاکید کرد: این اولین گام در سطح کشور برای جهش در امر تبدیل زباله به انرژی خواهد بود و ما برآنیم تا بتوانیم با دریافت دانش این شرکت این تکنولوژی را بومی‌سازی کنیم تا بتوانیم از توان مهندسان و نیروی متخصص کشور در زمینه ساخت و نگهداری، تعمیرات و تامین ظرفیت، نهایت استفاده را ببریم.