کاهش چشمگیر حجم پسماند ورودی به آرادکوه تا پایان سال آینده/بهره‌برداری از مجتمع MRF کوهک

سه شنبه 26 بهمن 1400 ساعت 13:04

معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از بهره‌برداری آزمایشی از مجتمع پردازش میانی (MRF ) کوهک تا نیمه اسفندماه خبر داد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فارس، شادی مالکی با اشاره به اقدامات مربوط برای فعال سازی مجتمع‌های MRF در ۴ پهنه شهر تهران گفت: احداث پروژه کوهک که مناطق ۵، ۲۱ و ۲۲ را پوشش می‌دهد و روزانه تا ۷۳۰ تن پسماند را دریافت می‌کند، هم‌اکنون با پیشرفت ۹۷ درصدی همراه است و تا دو هفته آینده به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد. پروژه سرخه حصار هم که مناطق ۸، ۱۳ و ۱۴ را در برمی‌گیرد و حجم ورودی آن روزانه حدود ۷۸۰ تن است، در مرحله آماده سازی مسیر ورودی به سایت، حفاری و کف سازی است. 

وی  ادامه داد: پروژه حکیمیه با پوشش مناطق ۴ و ۷ و پذیرش روزانه ۵۱۰ تن پسماند و پروژه آزادگان با پوشش مناطق ۱۲، ۱۵ و ۱۶ و حجم ورودی ۸۳۰ تن زباله به ترتیب در مراحل پی‌ریزی، کف‌سازی و دیوار چینی قرار دارند. 

مالکی با تاکید بر اینکه با اجرای این پروژه‌ها تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۱، حجم پسماند ورودی به آرادکوه را تا ۱۰ درصد کاهش دهیم، بیان کرد: با اجرای پروژه MRF، روزانه حدود دو هزار و ۵۰۰ تن از پسماند که شامل نیمی از پسماند تولیدی می‌شود به جای آرادکوه وارد این مجتمع ها می‌شود تا بخشی از آن‌ها به سمت صنایع تبدیلی منتقل شوند و بخشی دیگر برای تولید برق و انرژی مورد استفاده قرار گیرند. 

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ تن پسماند وارد آرادکوه می‌شود که روی نیمی از آن‌ها اقدام خاصی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: تمام هدف ما این است که با کاهش دفن پسماند در آرادکوه به کاهش مشکلات  زیست محیطی کمک کنیم. 

مالکی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در خصوص پسماندهای مربوط به سرشاخه‌ها پرداخت و تصریح کرد: سایت پسماندهای حجیم مخصوص سرشاخه‌ها با هدف کاهش حجم پسماند، کاهش تولید شیرابه و تولید کمپوست با کیفیت بالا روزانه ۱۵۰ تن سرشاخه را در زمینی به مساحت سه و نیم هکتار پذیرش می‌کند و در نهایت ۲۰  تن کود گرانول و ۱۵ تن چیپس چوب تحویل می‌دهد. 

وی گفت: همچنین، روزانه ۳۰ تن ضایعات میادین میوه و تره‌بار برای افزایش رطوبت و غنی‌سازی محصولات به این سرشاخه‌ها اضافه می‌شود. در نهایت، از کود گرانولی تهیه شده در فضای سبز شهر تهران استفاده می‌شود.

مالکی در پایان گفت: شایان ذکر است احداث ۳ مرکز جدید ساماندهی پسماندهای حجیم در شهر تهران در قالب فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار دارد که انجام این مهم، حجم قابل‌توجهی از پسماند ورودی به مجتمع آرادکوه کاهش خواهدیافت.