سگ‌های پلاک دار سطح شهر قزوین عوامل بیماری‌زا ندارند

یکشنبه 01 اسفند 1400 ساعت 01:10

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین گفت: باتوجه به زنده گیری و واکسیناسیوسن سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر، سگ‌های پلاک دار فاقد هرگونه عوامل بیماری زا بوده و بی خطر هستند.

به گزارش پسماند ایران به نقل از ایلنا، حسین عمویی در جلسه بررسی پیام شهروندان در رابطه با جمع‌آوری سگ‌های ولگرد گفت: تاکنون هیچ موردی مبنی بر گازگرفتگی سگ‌های ولگرد سطح شهر به این سازمان  گزارش نشده‌است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین ادامه داد: این سازمان در راستای اجرایی کردن بند 15 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در خصوص جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و لزوم جمع آوری سگ‌های بلاصاحب و دفع حیوانات مریض و با توجه به دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از اواخر سال 94 با احداث و تجهیز کمپ حامی به عنوان اولین شهر در کشور اقدام به اجرای طرح ساماندهی سگ‌های بلاصاحب شهری کرده‌ است.

وی با بیان اینکه شهروندان اطمینان داشته‌باشند  که فرآیند زنده‌گیری و واکسیناسیون سگ‌های ولگرد به صورت کاملا اصولی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: سگ‌های بلاصاحب شناسایی و زنده گیری می‌شوند و پس از انجام معاینات تشخیصی دامپزشک،  عملیات انگل تراپی، واکسیناسیون، عقیم سازی، پلاک گذاری و در نهایت  واگذاری و رها می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه غذا دادن به سگ‌های بلاصاحب موجب ماندگاری آن‌ها در شهر و افزایش تولید مثل آن‌ها  می‌شود، از شهروندان تقاضا کرد که در این خصوص با شهرداری همکاری کرده و زباله‌ها را در ساعت مقرر، در مخازن مربوطه و مکان‌های تعیین‌شده شهرداری قرار دهند و از تخلیه زباله در معابر عمومی، اطراف مخازن زباله و انهار سطح شهر پرهیز کنند.

وی یادآور شد با توجه به حساسیت موضوع سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اقدام به تجهیز 2 اکیپ در 2 شیفت کاری به منظور زنده گیری سگ‌ها در سطح شهر کرده است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند خاطرنشان کرد: با توجه به هماهنگی‌های به‌عمل آمده با سرپرست سامانه 137 شهرداری، شهروندان گرامی در صورت مشاهده سگ‌های بدون پلاک با تماس با این سامانه، موضوع در اسرع وقت به عوامل اجرایی سازمان مدیریت پسماند اطلاع رسانی می‌شود و اقدامات لازم جهت زنده گیری سگ‌ها صورت می‌گیرد.

در این جلسه اصغرحبیبی، معاون اجرایی سازمان پسماند و مرتضی بهبهانیا، مسئول حراست و رابط سامانه 137 به بایدها و نبایدهای مساله سگ های ولگرد پرداختند.