تغییر الگوی مصرف کیسه‌های پلاستیکی ضروری است

یکشنبه 08 اسفند 1400 ساعت 18:53

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: تغییر الگوی مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و اصناف ضروری است.

به گزارش پسماند ایران به نقل ایرنا، شینا انصاری روز دوشنبه در اولین نشست کمیته برنامه ریزی و نظارت بر "اصلاحیه مصوبه الزام شهرداری تهران به تغییر الگو و کاهش مصرف کیسه ها، ظروف و محصولات یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن مواد قابل بازیافت غیرپلاستیکی در کلیه مراکز وابسته " با توجه به مشکلات و معضلات محیط زیستی ناشی از مصرف کیسه های پلاستیکی در سال های اخیر، اقداماتی در این خصوص از سوی شهرداری تهران انجام شده است.

وی ادامه داد: این اقدامات با هدف آگاه سازی شهروندان از مضرات محیط زیستی و بهداشتی پلاستیک های یکبار مصرف و ضرورت کاهش استفاده از کیسه‌های پلاستیکی، تغییر الگوی مصرف کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و اصناف، جایگزینی مواد مناسب با کیسه‌ها و مواد پلیمری و همچنین نهادینه نمودن این موضوع در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها انجام می شود.

وی اظهار داشت: با پیگیری های انجام شده، اداره‌کل محیط زیست و توسعه پایدار به عنوان دبیرخانه این مصوبه انتخاب و پس از آن، این مصوبه بازبینی شد که در ۳۰ خردادماه سال جاری مصوبه‌ جدید با رویکرد اصلاحی به تصویب رسید.

در این نشست موارد و مسائل مرتبط از جمله تشکیل کارگروه کارشناسی فنی تحت کمیته برنامه ریزی و نظارت، نحوه حمایت از تولیدکنندگان محصولات غیر پلاستیکی، ارزش گذاری کالاهای قابل بازیافت، کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در سازمان میادین و شرکت شهروند و تدوین و ابلاغ برنامه عملیاتی سازمان زیباسازی در خصوص تبلیغات و اطلاع رسانی محتوای مرتبط و همچنین الکترونیکی کردن تابلوها و بیلبوردها جهت تصمیم گیری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این نشست سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، مدیران عامل شرکت فروشگاه های شهروند، سازمان میادین میوه و تره بار، سازمان زیباسازی، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، مدیرکل پشتیبانی شهرداری و نمایندگان معاونت امور اجتماعی و فرهنگ، سازمان مدیریت پسماند، اداره کل سلامت، اداره کل برنامه ریزی و توسعه شهری، سازمان صمت و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران حضور داشتند.