افزایش هزار تنی زباله تهرانی‌ها در اسفند/ هر شب ۵ خودروی غیرمجاز جمع‌آوری پسماند توقیف می‌شوند

یکشنبه 22 اسفند 1400 ساعت 10:06

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از افزایش هزار تنی زباله تهرانی‌ها در اسفند خبر داد.

«محمد مهدی عزیزی» مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تولید روزانه پسماند در تهران گفت: الان تقریبا ۵ هزار و ۲۰۰ تن ورودی روزانه پسماند به آرادکوه است و با تفکیکی که در سطح شهر انجام می‌شود، تخمین ما این است که حدود ۶ هزار تن زباله در روز در تهران تولید می‌شود. 

او درباره میزان زباله تولیدی در ماه پایانی سال در تهران گفت: پیش بینی افزایش هزار تن زباله در ماه پایانی سال را داریم. 

عزیزی درباره اپلیکیشن‌های جمع آوری پسماند خشک و مبالغ ناچیزی که به شهروندان داده می‌شود، گفت: نرخ تعرفه پسماند مخلوط و قابل بازیافت کیلویی هزار تومان بود که آن را به ۲۸۰۰ تومان رساندیم و بیش از صد درصد نرخ خرید در غرفه‌های بازیافت افزایش یافته است. 

مدیر عامل سازمان پسماند درباره نارضایتی برخی پیمانکاران در هزینه‌های پرداختی از اپلیکیشن‌های جمع آوری پسماند اظهار کرد: در مورد تحویل پسماند از طریق اپلیکیشن‌ها به دلیل هزینه‌هایی که بابت ماشین آلات و لجستیک به پیمانکار تحمیل می‌کنیم، پیمانکار نیز موضوعی در این مورد ندارد و اپلیکیشن جاروب و کاپزی در شهر تهران فعالیت می‌کنند و مشکلی در این زمینه نداشتیم. البته حتما باید این اپلیکیشن‌ها به روزرسانی شود و یک اپلیکیشن واحد به شهروندان عرضه شود که دیگر اپلیکیشن‌ها زیر مجموعه آن پلتفرم کار کنند. 

عزیزی در ادامه درباره اجرای طرح کاپ گفت: اتفاقات مختلفی در جریان این طرح و به صورت پایلوت اجرا شد و ما نیز قائل به ادامه این طرح هستیم، اما سند بالادستی اصلی برای سازمان مدیریت پسماند، طرح جامع پسماند است که براساس آن حرکت می‌کنیم. در همین راستا طرح تحولی ذیل طرح جامع پسماند نوشته شده است که براساس آن سرعت اجرای طرح جامع مدیریت پسماند را که چشم‌انداز ۲۰ساله برای آن در نظر گرفته شده بود را بیشتر می‌کنیم. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره زباله گردی در شهر تهران و افزایش کودکان زباله گرد در سطح شهر که با گفته‌های مسئولان شهرداری از دوره گذشته مدیریت شهری تا دوره کنونی در مغایرت است، اظهار کرد: ما پیمانکاران در مناطق ابلاغ کردیم که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که زباله گردها تحت پوشش آن‌ها فعالیت کنند. 

مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: زباله گردها بعضا به صورت خصوصی و غیرمجاز فعالیت می‌کنند. شهرداری سیستمی را با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی در نظر گرفته است و هر شب با زباله گردهای غیرمجاز برخورد می‌کنیم. در همین راستا شبی ۴ الی ۵ خودروی غیرمجاز توقیف می‌شوند و پرونده آن‌ها به دادسرا ارجاع می‌شود. 

او تاکید کرد که در برخورد به فرد کاری نداریم و تا الان حدود ۵۰ خودرو را توقیف کردیم. 

عزیزی با اشاره به زیرساخت‌هایی که شهرداری تهران برای جمع آوری زباله خشک در نظر گرفته، گفت: با توجه به اینکه زیرساخت‌های لازم برای جمع آوری مهیا شده است، در نتیجه تفکیک زباله را با کمک اپلیکیشن جاروب و کاپزی به شهرداری تهران بسپارند. سامانه ۱۳۷ داخلی ۴ نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است. غرف بازیافت نیز برای تحویل زباله خشک در نظر گرفته شده و از شهروندان تقاضا می‌کنیم زباله قابل بازیافت را در داخل مخازن قرار ندهند.