سیاست های مرتبط با حکمرانی مدیریت پسماندهای عادی به وزارت کشور ابلاغ شد

پنجشنبه 26 اسفند 1400 ساعت 21:20

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب سیاست های مرتبط با حکمرانی مدیریت پسماندهای عادی در کارگروه ملی مدیریت پسماندها و ابلاغ آن به وزارت کشور برای اجرا خبر داد.

به گزارش پسماند ایران از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حسن پسندیده با اشاره به تولید روزانه ۵۰ هزار تن پسماند شهری و یک میلیون لیتر شیرابه ناشی از آن در کشور و برنامه و طرح سازمان حفاظت محیط زیست برای حکمرانی جامع تر و قوی تر در مدیریت پسماند اظهار کرد: به موجب ماده ۷ قانون مدیریت پسماندها، شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها مدیریت اجرایی پسماندهای عادی (خانگی و شهری و روستایی) را بر عهده دارند. وزارت کشور نیز مدیریت کلان برنامه ریزی، ساماندهی، هماهنگی و نظارت بر روند صحیح اجرای مقررات بخش پسماندهای عادی را توسط مدیریت اجرایی پسماندهای عادی عهده دار است.

وی افزود: با توجه به چالش‌های عدیده محیط زیستی در این بخش، بر اساس دستور ویژه رئیس محترم جمهور به منظور برنامه ریزی و عزم ملی و ایجاد سازوکار لازم برای برون رفت از شرایط نابسامان پسماندها، قرارگاه عملیاتی به ریاست وزیر محترم کشور در این خصوص تشکیل شده است.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان کرد: کارگروه ملی مدیریت پسماندها هم در تاریخ  ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ سیاست های مرتبط با حکمرانی مدیریت پسماندهای عادی را در ۱۲ بخش به عنوان نقشه راه قرارگاه تصویب و به وزارت کشور برای اجرا ابلاغ کرد.

پسندیده در ادامه بخش های ۱۲گانه سیاست های مرتبط با حکمرانی مدیریت پسماندهای عادی را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- تعیین سازوکار لازم به منظور اجرای قانون مدیریت پسماندها در کشور با مشارکت و همکاری همه سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و اشخاص حقیقی و حقوقی و ذینفعان به منظور مدیریت بهینه پسماندها.
۲- ایجاد نظام و ساختار یکپارچه  ملی مدیریت پسماندهای عادی در کشور.
۳- مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و تقویت ساختار سازمانی مناسب.
۴- حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری‌ها و مشارکت بخش های غیردولتی و خصوصی و فناوری-های سازگار با محیط‌زیست و استفاده از ظرفیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق ملی محیط زیست.
۵- تدوین برنامه منطقه بندی مدیریت پسماندها با تأکید بر کاهش تعداد مراکز دفن پسماند و ساماندهی محلهای دفن غیربهداشتی موجود در کشور.
۶- به‌کارگیری ظرفیتهای شرکت‌های دانش بنیان برای ارتقا و بهبود روند مدیریت پسماندها در کشور و بومی‌سازی فناوری‌های موردنیاز.
۷- ارتقای مطالعات و تحقیقات علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین، تجارب سازنده بومی در زمینه مدیریت پسماندها و به‌کارگیری توان تخصصی مراکز علمی و دانشگاهی.
۸- اجرای طرح‌های جامع مدیریت پسماندها با اولویت کاهش تولید پسماند و تفکیک از مبدأ مبتنی بر هوشمندسازی جریان مدیریت پسماندها از مبدأ تا مقصد.
۹- بهره‌گیری از سیستم‌های آموزشی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های جمعی به‌منظور ارتقای دانش، اطلاع‌رسانی مطلوب و ارتقای مشارکت عمومی در مدیریت بهینه پسماندها.
۱۰- تقویت فعالیت‌های بین بخشی، سازمان‌های مردم‌نهاد و گسترش مشارکت‌های تخصصی با ذینفعان در حوزه فعالیت‌های مرتبط.
۱۱- توسعه و حمایت صنایع بازیافت و ایجاد شهرک‌های صنعتی بازیافت و تبدیل پسماند و نهادینه‌سازی چرخه اقتصادی مدیریت پسماندها با مشارکت نهادها و ذینفعان مربوط.
۱۲- توسعه و تأمین ناوگان و تجهیزات متناسب با مدیریت پسماندهای شهری و روستایی.

وی در خصوص برنامه سازمان محیط‌زیست برای ایام تعطیلات نوروز و به‌ویژه روز طبیعت به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست نیز گفت: از مشکلات جدی حال حاضر در کشور که سیما و منظر محیط‌زیست را نازیبا و محیط‌زیست و طبیعت را آلوده ساخته است، پخش و پراکنش گسترده زباله‌ها، پلاستیک‌ها و نخاله‌های ساختمانی و سایر پسماندها در طبیعت، حاشیه جاده‌ها، رودخانه‌ها، مناطق جنگلی و ساحلی و... است.

مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست با توجه به نزدیک شدن به پایان سال، پویشی ملی تحت عنوان "مسیر سبز-ایران پاک" را به ۳۱ استاندار ابلاغ کرده است.

پسندیده در ادامه گفت: در این طرح از استانداران خواسته‌شده است با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ممکن در مراکز استان، شهرها و روستاها و با بسیج همه امکانات و در یک اقدام جهادی با مشارکت همگانی دولتی و مردمی، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، راهداری‌ها، بخش‌های خصوصی، واحدهای تولیدی و خدماتی نسبت به پاک‌سازی طبیعت و محیط‌زیست همکاری کنند و سازمان صداوسیما هم در راستای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی و جلب‌ توجه آحاد جامعه برای توجه به مسئولیت اجتماعی در قبال محیط‌زیست اقدام کند.