استفاده از ظروف پلاستیکی یکبارمصرف در ابوظبی ممنوع می شود

پنجشنبه 18 فروردین 1401 ساعت 18:52

طرح هماهنگ منع استفاده ازظرف پلاستیکی یکبار مصرف که برای نخستین بار در منطقه اجرایی می شود شامل کاهش تدریجی محصولات پلاستیکی یکبار مصرف است که در سرتاسر ابوظبی مورد استفاده قرار می گیرند، این برنامه همچنین براساس تشویق مردم به استفاده از محصولات قابل بازیافت و چندبارمصرف تدوین شده است.
 
پسماند ایران کمیته محیط زیست ابوظبی اعلام کرد :بر اساس برنامه هماهنگ مقابله با استفاده از پلاستیک های یکبار مصرف که توسط این مرجع در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شده است، استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف از اول ژوئن ۲۰۲۲ (تیرماه امسال) در شیخ نشین ابوظبی ممنوع خواهد شد.

به گزارش  پایگاه خبری السومریه، طرح هماهنگ منع استفاده ازظرف پلاستیکی یکبار مصرف که برای نخستین بار در منطقه اجرایی می شود شامل کاهش تدریجی محصولات پلاستیکی یکبار مصرف است که در سرتاسر ابوظبی مورد استفاده قرار می گیرند، این برنامه همچنین براساس تشویق مردم به استفاده از محصولات قابل بازیافت و چندبارمصرف تدوین شده است.

این طرح همچنین متضمن برنامه هایی برای کاهش تقاضا برای ۱۶ نوع ظرف یکبارمصرف از جمله لیوان ، درب، چاپستیک و کارد و چنگال، است ،علاوه بر این، محیط زیست ابوظبی در پی حذف تدریجی فنجان ها، بشقاب ها و ظروف غذای یکبار مصرف استایروفوم تا سال ۲۰۲۴ است.

این سیاست جامع برای ترویج فرهنگ محیط زیست سالم و سبک زندگی پایدار برای همه و مبارزه با تغییرات آب و هوایی از طریق کاهش مصرف منابع و کاهش آلودگی ناشی از این ظرفها تدوین شده است. از زمان شروع این برنامه در مارس ۲۰۲۰، محیط زیست ابوظبی برای موففقیت دراین برنامه ، فعالیتهای گشترده ای برای هماهنگی با شرکای استراتژیک مرتبط با اجرای این سیاست، به ویژه تولیدکنندگان و خرده فروشان پلاستیک، به راه انداخته و استانداردهای فنی جدید برای کیسه های چند منظوره-چندبار مصرف - تنظیم شده است. درهمین راستا ،یک کمپین آگاهی بخشی وارتقای سطح آگاهی های عمومی از ابتدای ژوئن در سراسر این شیخ نشین اجرا خواهد شد تا اجرای برنامه ممنوعیت استفاده از ظروف وکیسه های پلاستیکی یکبار مصرف را به نحو کامل اجرایی کند .

دکتر شیخه سالم الظاهری، مدیر کل محیط زیست ابوظبی دراین باره گفت: به عنوان بخشی از این برنامه ما همه شهروندان را به استفاده از محصولات قابل بازیافت تشویق می کنیم تابه داشتن محیط زیست سالم کمک کنیم وبه دلیل تأثیر بسیار منفی ظروف یکبارمصرف بر محیط زیست و تنوع زیستی منطقه از امروز استفاده از کیسه های پلاستیکی یکبار مصرف در ابوظبی ممنوع می شود.

الظاهری افزود: "ما مسیر طولانی را در تلاش خود برای دستیابی به اهداف این برنامه زیست محیطی پیموده ایم و برای ایجاد چارچوب نظارتی جهت اطمینان از اجرای موفق آن تلاش بسیاری شده است و با حمایت و رهبری خردمندانه مسوولان امر درابوظبی وهمکاری نزدیک با شرکای استراتژیک خود، مطمئن هستیم که اهداف تعیین شده محقق خواهد شد.

بسیاری از شرکای این برنامه در بخش دولتی ابتکاراتی را برای حمایت از این سیاست اجرا کرده اند. بسیاری از رستوران ها نیز در حال راه اندازی طرح هایی برای کاهش مصرف پلاستیک های یکبار مصرف هستند، و برخی از فروشگاه های بزرگ نیز خریداران را تشویق می کنند که از کیسه های قابل بازیافت برای حمل کالا استفاده کنند.

اداره محیط زیست ابوظبی همچنین با مشارکت بیش از ۳۰ شرکت خصوصی و دولتی در حال انجام یک تحقیق گسترده ، دقیق و جامع درباره پیش نیازها و زیرساختهای لازم برای جمع آوری بطری های آب پلاستیکی یکبار مصرف در ازای تشویق و پاداش است.