قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است

سه شنبه 23 فروردین 1401 ساعت 12:48
قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است

شهردار تهران گفت: برآورد می‌شود قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالیکه ما در تهران سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری پرداخت کرده‌ایم.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری برنا؛ علیرضا زاکانی با حضور در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در تشریح لزوم تشکیل سازمان فناوری‌های نوین در خلال بررسی اصلاح بخشی از ساختار شهرداری تهران، گفت: امروز موضوع بسیار مهمی مطرح است و سوالی مطرح بود که مجموعه سازمان فناوری اطلاعات موجود چه تفاوتی با سازمان فناوری‌های نوین دارد و ضرورت تشکیل یک سازمان دیگر چیست؟ باید به این نکته تاکید کنم که فناوری دو قسمت دارد، دیجیتال و غیر دیجیتال که بخش دیجیتال آن در سازمان فناوری شهرداری و بخش غیر دیجیتال آن در سازمانی که پیشنهاد کرده‌ایم، مدیریت و راهبری می‌شود. بی تردید این دو، دو مقوله متفاوت هستند و امکان ترکیب آنها نیز وجود ندارد.

وی افزود: درخواست ما این بود که سازمان فناوری در ابتدا از معاونت جدا شده و مستقیما با شهردار تهران کار کند. اتفاقی که از زمان "قائمی" روی داد که مدیرعامل وقت سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران با شخص قالیباف کار می‌کرد. بی تردید کار سازمان فاوا تجمیع و تحلیل داده‌هاست و به عنوان مغزافزار سازمان باید در اختیار رئیس سازمان باشد.

شهردار تهران ادامه داد: به عنوان اصلی‌ترین ابزار مدیریتی، این بخش باید در دست بالاترین مقام سازمان باشد. بی تردید معاونت‌ها اطلاعات خود را با یک فرهنگ غلط متعلق به خود می‌دانند و به اشتراک نمی‌گذارند و اگر اراده رئیس سازمان نباشد این کار اتفاق نمی‌افتد؛ همانند شرایط فعلی سازمان فاوای شهرداری، مغز افزاری که در اختیار مدیریت باشد می‌تواند تحول ایجاد کند. امروز به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است.وی تاکید کرد: در حال حاضر سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران درخواستی برایش تعریف می‌شود و او این درخواست را انجام می‌دهد در حالیکه باید به پیشران تبدیل شود و کلیه مجموعه‌ها را به دنبال خود بکشد، این مدیریت و پیگیری که زمینه ساز تحول سازمانی باشد باید توسط بالاترین مقام مجموعه مدیریت و هدایت شود.

شهردار تهران خطاب به اعضای شورا درخواست کرد که سازمان فناوری اطلاعات از معاونت منفک و به صورت مستقیم با شهردار تهران کار کند.

زاکانی در تشریح ضرورت تشکیل سازمان فناوری‌های نوین نیز گفت: در مورد فناوری‌های نوین که مقوله‌ای جداگانه از فناوری‌های دیجیتال است باید به این نکته اشاره کنم که همه فناوری‌های غیر دیجیتال در مدیریت شهری در این سازمان پیش بینی شده، مثلا در حوزه پسماند فناوری‌های هاضم در این قالب دنبال خواهد شد. در حال حاضر روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری می‌شود که ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تن روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود. ما به دنبال این هستیم که هشت مرکز MRF در تهران را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از دانش و فناوری ۵۵۰۰ تن زباله را به ۳۵۰ تن برسانیم و اولین قرارداد این حوزه نیز در حال انعقاد است. به این ترتیب از خانه تا آرادکوه زباله‌ها به یک مدیریت واحد سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: مبتنی بر فناوری، در نوع جمع‌آوری زباله تحول ایجاد می‌شود. بی تردید فاوای شهرداری تهران دانش مدیریت این کار را ندارد. زباله جمع‌آوری شده در هشت مرکز که هر کدام از آنها ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده زباله را به کمپوست و مواد قابل بازیافت تبدیل می‌کند و کمتر از پنج درصد زباله‌ها به آرادکوه منتقل می‌شود. بر همین اساس ضرورت شکل گیری سازمان فناوری‌های نوین را می‌توان مشخص کرد.

شهردار تهران تاکید کرد: از زمانی که معاونت علم و فناوری با حمایت رهبری شکل گرفت تغییرات و تحولات دانش بنیانی را مشاهده کردیم، این اقدامات نیازمند مدیریت متمرکز است که بتواند خود را با فناوری‌های نوین همراه کند. بی تردید برای نجات شهر مسیر شفاف است و در بسیاری از کشورها تجربه شده، سال‌ها موضوع تولید در دستور کار بود اما امسال با دانش بنیان بودن همراه شد، چرا که اگر دانش بنیان نباشد نمی‌تواند جهش حرکت را محقق کند. موضوع دانش بنیانی متفاوت از موضوعاتی است که باید توسط سازمان فاوا دنبال شود.

زاکانی بار دیگر با اشاره به موضوع مدیریت پسماند در شهر تهران گفت: برآورد می‌شود قیمت زباله در شهر تهران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان است، در حالیکه ما در تهران سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع‌آوری پرداخت کرده‌ایم که متاسفانه بخشی از این پول در جیب دلالان رفته است.