روزانه هزار و ۱۰۰ تن زباله در کارخانه برمشور شیراز ساماندهی و پردازش می شود

شنبه 10 اردیبهشت 1401 ساعت 05:30

 در بازدید جمعی از مسئولین محیط زیست فارس به همراه اصحاب رسانه از پهنه دفن پسماند برمشور شیراز در هفته زمین پاک اعلام شد:روزانه هزار و صد تن زباله وارد این کارخانه می‌شود که ۹۴۴ تن آن زباله خانگی و ۷ تن پسماند عفونی و بیمارستانی است.

عطا پور شیرزاد مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس در بازدید از پهنه  دفن پسماند برمشور در هفته زمین پاک با اشاره به اهمیت در پیش گرفتن رویکرد دانش بنیان در سازمان های مختلف از جمله محیط زیست، شهرداری و مدیریت پسماند، جهاد کشاورزی، سازمان آب، منابع طبیعی و سایر دستگاه های مرتبط با محیط زیست بیان داشت: دستگاه های اجرایی باید بیش از پیش از ظرفیت بالای شرکت های دانش بنیان در ارتقاء سطح دانش استفاده و بهره گیری از ابزار نوین و فن آورانه به ویژه در رفع معضلات محیط زیستی را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: درست است که اکنون نسبت به سایر کلان شهرها در موقعیت بهتری قرار داریم اما باید پیش بینی کرد که در آینده چه مسائل و مشکلاتی ممکن است دامن گیر مردم شود حتما باید آینده پژوهی و افق نگری هایی در حوزه های پسماند، حمل و نقل، ترافیک شهری، گسترش جمعیت، زیر ساخت های شهری و بحث تغییر اقلیم انجام شود تا باز هم استان فارس در تمام حوزه ها سرآمد باشد.

 پور شیرزاد با اشاره به اهمیت روز جهانی زمین پاک و شعار جهانی امسال زمین پاک  " سرمایه گذاری در زمین " گفت: در ایران، سازمان حفاظت محیط زیست هم راستا با این شعار جهانی، شعار ملی " سرمایه گذاری در زمین با کاهش پلاستیک " را در نظر گرفته است.

 وی افزود: پلاستیک، پسماندی است که تخمین زده می شود بیش از ۳ میلیارد تن از دهه ۵۰ میلادی تولید شده و حجم آن همچنان در حال رشد است.

پور شیرزاد عنوان کرد: پسماند ارمغان زندگی مدرن و صنعتی امروزی ما انسان ها است که مهم‌ترین چالش کنونی طبیعت در همه کشورها از جمله کشور ما ایران است.

وی با اظهار خرسندی از وضعیت ساماندهی پسماند در استان فارس خواستار تلاش های بیشتر در امر آموزش و فرهنگ سازی در خصوص تولید پسماند شده و یادآور شد: زمین پاک، نیاز همه نسل ها و حفاظت از محیط زیست وظیفه ای همگانی و عمومی است. در این میان فرهنگ سازی و آموزش می تواند دو اصل مهم در حفظ محیط زیست پیرامون ما باشد.عدم آگاهی مردم از اوضاع کنونی زمین شاید مهمترین عامل افزایش آلودگی های محیط زیستی و تخریب سرزمین است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت:سالیانه بیش از ۶۱ میلیون تن انواع پسماند در کشور تولید می شود که به گفته مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بین ۱۰ تا ۱۷ درصد بازیافت می شود . در حالیکه در کشورهای پیشرفته این عدد به حدود ۷۰ درصد می رسد .

نهاوندی معاون نظارت و پایش محیط زیست نیز بیان کرد: در کل استان فارس ۳۰۴۷ تن پسماند شهری و روستایی تولید می شود  که یک سوم آن در این سایت مدیریت می شود و از معدود سایت های دفن پسماند در کشور است که بدون آزار از بوهای مشمئز کننده می توان در مرکز سایت ایستاد و صحبت کرد.

روح اله خوشبخت رییس سازمان مدیریت پسماند  نیز در این بازدید از کاهش تولید پسماند در سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت اکنون به تولید  ۱۰۰۹ تن رسیده ایم در حالی که در سال ۱۳۹۹ تولید پسماند ۱۰۲۴ تن بوده است و خوشبختانه این روند نزولی است. همه عوامل اجتماعی فرهنگی و آموزشی موجب شیب نزولی داشته باشد و ۱.۵ درصد کاهش همراه بوده است.

وی همچنین یکی از افتخارات سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز را دارا بودن ا نمایندگی بین المللی استاندارد مدیریت پسماند برشمرد و افزود امروز هرگونه تدوین استاندارد در حوزه مدیریت پسماند انجام می شود سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز این افتخار را دارد که از طرف جمهوری اسلامی اظهار نظر می کند.

 وی در ادامه اضافه کرد: سایت دفن پسماند شیراز از قسمت های پیچیده و مختلفی تشکیل شده است بر خلاف تصور عموم تنها از یک ترانشه ساده تشکیل نشده است. از سال ۱۳۹۲ به بعد میلیاردها تومان هزینه شده و خطوط پردازش سلول های دفع مهندسی بهداشتی تجهیزات و ماشین آلات متنوعی به خدمت گرفته شده است.

خوشبخت اذعان داشت: با انجام مطالعات محدوده استفاده نشده ای در محل دفن پسماندهای شهر شیراز توسط دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز، طراحی سلولهای دفن انجام و بر اساس استانداردهای موجود از طریق انجام عملیات خاکبرداری، شیب بندی کف سلول،  بسترسازی با خاک ریزدانه و لایه های مختلف عایق بندی و کار گذاری لوله های پلی اتیلن مشبک، از ابتدا تا انتهای سلول انجام گرفت. به منظور افزایش حجم مورد بهره برداری از دستگاهای  فشرده سازی پسماند استفاده می شود که علاوه بر جلوگیری از گسترش آلودگی،  جمع آوری، هدایت و انتقال شیرابه به حوضچه ذخیره سازی و تبخیری نیز انجام می شود.

 او ادامه داد: میزان زباله تفکیک شده در کارخانه پردازش برمشور ۷۰۰ تن در روز است و میزان پسماندهای دفن شده در روز در این سایت ۴۰۰ تن و هزینه جمع‌آوری زباله در این سایت در طول یکسال حدود ۳۴۰ میلیارد ریال است. روزانه هزار و صد تن زباله وارد این سایت می‌شود که ۹۴۴ تن آن زباله خانگی و ۷ تن پسماند عفونی و بیمارستانی است.

سایت دفن پسماند در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز در محور شیراز سروستان در منطقه ای بنام برمشور با اتفاع حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد  و مساحت کل  آن ۵۰۰۰ هکتار است. مساحتی در حدود ۴۰ هکتار به منظور دفن در نظر گرفته شده و با کاشت درختانی مثل اکالیپتوس و سوزنی برگهایی مانند کاج و سرو محصور شده است.