آیا وعده‌ مدیریت صحیح پسماند در سراوان محقق می‌شود؟ / مساحت زباله‌هایی که به اندازه ۲۰ زمین فوتبال رسید

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 ساعت 09:01

ارتفاع زباله‌های سراوان که به بیش از۹۰ متر رسیده مشکلات و بیمارهایی را برای اهالی به ایجاد کرده و مسئولان استان همچنان وعده مدیریت صحیح پسماند را می‌دهند. 

پسماند ایران : گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، ارتفاع زباله‌های که ۴۰ سال است به سراوان منتقل می شود به بیش از۹۰ متر رسیده، مساحت زباله ها هم به اندازه ۲۰ زمین فوتبال شده و بیماری و مشکلات پوستی زیادی را برای مردم منطقه به وجود آورده است. مشکلات دپوی زباله در سراوان بار‌ها بار‌ها از سوی رسانه ها منتشر شده و تجمعاتی نیز از سوی مردم برای رسیدگی به این موضوع برگزار شده با این حال مشکل همچنان باقی ست و مردم منطقه نمی دانند که دیگر چگونه مشکل خود را مطرح کنند.


اهالی سراوان بار‌ها مشکلات دپوی زباله در این منطقه را به مسئولان گفته اند، اما گویا راه به جای نبرده اند و کار همچنان با مدیریت غلط پیش رفته است که همین امر باعث اعتراض ساکنین این منطقه شده است. البته ناگفته نمانده که استاندار جدید استان وعده داه  تا با مدیریت صحیح پسماند مشکل مردم سراوان را حل کند.

دادستان سنگر که در تجمع اخیر مردم معترض سراوان حاضر شده بود، می‌گوید: مسئولان قبلی که ترک فعل کردند و یا در مدیریت پسماند جرمی مرتکب شده اند محکوم می‌شوند و در دولت جدید هم دستگاه قضا تکلیف کرده که وعده‌ها عملی شوند.

 
آغاز عملیات سازماندهی محل دفن زباله سراوان
سیدامیرحسین علوی، شهردار رشت نیز از آغاز عملیات ساماندهی و بهسازی محل دفن زباله سراوان این شهر خبر داده و گفته است: پوشاندن مخزن دفن زباله و کنترل شیرابه با مصالح خاکی و آهک و ضدعفونی از جمله برنامه شهرداری رشت برای بهسازی دفنگاه زباله در منطقه سراوان است.

وی با اشاره به اهمیت انجام فعالیت‌های مربوط به عملیات بهسازی در محل دفن زباله سراوان رشت می‌افزاید: کاهش نفوذ آب باران به دفنگاه زباله و تولید شیرابه کمتر از جمله تاثیر عملیات بهسازی در دفنگاه زباله در این منطقه است.

 علوی با بیان اینکه سمپاشی در محل دفن زباله سراوان رشت از برنامه‌های همیشگی شهرداری بوده و هست اظهار می‌کند: سمپاشی در پی اعتراضات مردمی ناشی از مشکلات محل دفن زباله تنها چند روزی متوقف شده بود، اما طی روز‌های گذشته سمپاشی آغاز شده و ادامه دارد.


شهردار رشت در ادامه با اشاره به سفر چند روز گذشته مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری وزیر کشور به رشت می‌گوید: این سفر با هدف پی‌گیری پروژه‌های مهم شهرداری رشت با اولویت پسماند و اختصاص اعتبارات لازم انجام شد.


جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی‌های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این شهر و برخی از شهر‌های اطراف شده، به طوری که شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها و بوی تعفن آن، موجب نگرانی و ناراحتی مردم این منطقه شده است، محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر است.

 حل مسئله دفن زباله سراوان نیازمند یک حرکت جهادی دارد

محمد فردادی، عضو کمیسیون آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان، معتقد است که حل مسئله دفن زباله سراوان نیازمند یک حرکت جهادی و همفکری، تعامل وهمزبانی مردم با مسئولان امر است و رفتار قهری نت‌ها راهگشا نیست بلکه باعث هدررفت زمان برای حل معضل می‌شود.

فردادی مطرح می‌کند: با توجه به اینکه شروع این روند اشتباه و انتخاب محل اشتباه برای محل دفن زباله به بیش از سه دهه پیش بازمیگردد و عمرلایه‌های زیرین زباله‌های دفن شده در سایت تخلیه زباله سراوان بیش از ۳۴ سال است، نباید این انتظار برود که بتوان سریع السیر محل سایت تخلیه را عوض کرده یا آن کوه با ارتفاع بیش از ۹۰ متر زباله را یکشبه نابود کنند.

عضو کمیسیون آموزش جامعه اسلامی دانشگاه گیلان اظهار می‌کند: وجود این موانع فقط میتواند کند بودن روند حل مسئله را توجیه کند و به هیچ وجه سهل انگاری‌های مشاهده شده اخیر مسئولان امر قابل توجیه نیست و باید اصلاح شود، اما حالا زمان مناسبی برای شناسایی سبب و مسبب نیست و یقیناً حل مسئله دفن زباله سراوان نیازمند یک حرکت جهادی و همفکری، تعامل وهمزبانی مردم با مسئولان امر است و رفتار قهری نتن‌ها راهگشا نیست بلکه باعث هدررفت زمان برای حل معضل می‌شود.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: از رویکرد‌های درست و اصولی حل این معضل می‌توان به اول از همه تامین امکانات برای ساخت تصفیه خانه سایت تخلیه زباله سراوان و در مراحل دیگر ایجاد شیب مناسب گیاه‌کاری‌شده جهت افزایش رواناب و جلوگیری از فرسایش، درخت کاری جهت بهبود منظره، گیاهکاری در تاج محل دفن، لوله‌های جمع‌آوری گاز، چاهک آزمایش متان، پوشش روزانه، زباله متراکم شده، لایه زهکش شیرآبه، لوله‌های جمع‌آوری شیرآبه، چاهک جمع‌آوری شیرآبه و... اشاره کرد.

وی ادامه داد: رفتار‌هایی همچون تجمعات و راهپیمایی و شعار دادن‌ها که در چند روز اخیر شاهد آن بودیم تنها راهگشا نیست بلکه به مثابه آب ریختن در آسیاب دشمن است که ما در چند روز اخیر در بسیاری از موارد سوگیری و سواستفاده شبکه‌های بیگانه و دشمن را در مورد این موضوع مشاهده کردیم و یقین داریم که مردم نیز از این کار خود راضی نیستند و از این پس به فکر راه درست حل مسئله میگردند، که آن چیزی نیست جزتعامل مردم با مسئولان ذی ربط. اما این را هم باید در نظر گرفت که مسئولان ذی ربط نیز باید رعایت حال مردم و شرایط ناخوشایند پیش آمده را بکنند و با تمام توان خود در اختیار مردم باشند تا انشاالله این معضل هر چه سریع‌تر و همچنین به اصولی‌ترین حالت ممکن حل شود.

فردادی تصریح کرد: امید بر این است که همانطور که تاریخ در چهل و سه سال اخیر پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به ما نشان داده با اتحاد مردم با مسئولان  و انجام عملیات‌های جهادی این مسئله به بهترین شکل ممکن حل شود و در این راستا جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان هرگونه کمکی که برای حل این مسئله نیاز باشد در کنار مردم و مسئولان امر بوده و از استاندار گیلان و شهرداری رشت و مسسولان ذی ربط خواهشمندیم با جدیت در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به حل این معضل اقدام شود.


جنگل‌های سراوان رشت، از جاذبه‌های دیدنی گیلان با پوشش گیاهی انبوه و درختان سربه فلک کشیده با دریاچه پوشیده شده از چمن یکی از مناطق تفریحی و توریستی است که متاسفانه در چند دهه تبدیل به محلی برای تخیله زباله شهری شده است. وجود شیرابه‌ها ناشی از زباله‌ها بوی تعفن عجیبی در فضا به وجود آورده؛ به طوری موجب نارضایت اهالی این منطقه شده است.

سوزندان زباله‌ها یکی از کار‌هایی است که انجام می‌شود؛ اما دود ناشی از سوختن زباله‌های این منطقه تولید گاز متان می‌کند و شدت دود مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده و موجب آلودگی در این منطقه شده است.