تبدیل طلای کثیف به درآمد/ هدف ۱۸ ماهه شهرداری برای بازیافت پسماند

جمعه 16 اردیبهشت 1401 ساعت 09:20

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گفت: شهرداری تهران برای کاهش مشکلات محیط زیستی و ایجاد درآمدهای پایدار اقدام به تولید برق از زباله خواهد کرد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری مهر، مدیریت پسماند و کاهش حداقلی دفن زباله‌ها از جمله موضوعات اولویت دار مدیریت شهری است و به گفته شهردار تهران رسیدن به دفن تنها ۱۰ درصد زباله‌ها هدفی است که شهرداری تهران آن را دنبال می‌کند.

در حال حاضر ۵ هزار و ۵۰۰ تن پسماند در شهر تهران دفن می‌شود و باید به سمتی حرکت کنیم که این عدد به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

برای تحقق این امر شهرداری تهران تفاهم نامه‌ای را با وزارت نیرو به امضا رساند و در بستر این تفاهم نامه قرار شد میزان تولید انرژی که شهرداری انجام می‌دهد توسط وزارت نیرو خریداری شود، برای مثال در بخش هاضم ها و تولید انرژی وزارت نیرو خریداری را انجام دهد درآمد پایدار شهری برای تهران فراهم شود.

اما موضوع اهمیت دار این است که شهرداری تهران به دنبال درآمدزایی از طریق تولید برق است و این برق از زباله‌های سطح شهر به دست می‌آید.

صیانت از مخازن و ساماندهی پسماندها از درون منازل

علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به تولید برق از زباله‌های پایتخت گفت: در بستر تفاهم نامه‌ای که با وزارت نیرو به امضا رسانده‌ایم قرار بر این شد تا وزارت نیرو انرژی حاصل از زباله‌های تهران را از شهرداری خریداری کند تا از طریق تولید انرژی از زباله‌های شهر بتوانم درآمد پایدار شهری ایجاد کنیم.

علاوه بر تولید انرژی، شهرداری تهران به دنبال ساماندهی پسماندها از درون خانه‌ها است و برای انجام این کار برنامه‌هایی را مدون و با پیمانکاران قرار داد منعقد کرده است.

شهردار تهران با اشاره به این برنامه گفت: در حال حاضر پسماند شهری تهران توسط ۶۴ پیمانکار ساماندهی می‌شود و آنها زباله تر را به ۸ مرکز می‌فرستند و به صورت کلی ۲۲ پیمانکار موجود در مناطق در کنار ۸ مرکز، زباله‌ها را جمع‌آوری و به آراد کوه منتقل می‌کنند.

زاکانی ادامه داد: برای آنکه پسماند را سامان دهیم و از درون منازل تفکیک را انجام و از مخازن صیانت کنیم به دنبال این هستیم که در ۸ مرکزی که وظیفه جمع‌آوری زباله را دارند سرمایه گذاری را از طریق مشارکت با مردم انجام دهیم تا بخشی از این زباله‌ها به انرژی و بخشی را به کمپوست تبدیل شود و بخشی که قابل بازیافت نیست به آراد کوه برود البته انجام این کار به ۱۸ ماه زمان احتیاج دارد و پس از این زمان برنامه تکمیل می‌شود.

به گفته شهردار تهران اولین مرکز انجام این کار ۷۶۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و منجر به ایجاد درآمد ثابت شهری می‌شود.

دفن حداقلی زباله‌های شهری هدف اصلی شهرداری تهران

محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به بازیافت زباله‌های شهر تهران اظهار کرد: سیاست گذاری ما در راستای کاهش دفن پسماندها است و تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا بتوانیم دفن را به کمتر از ۱۰ درصد برسانیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف در تمام دنیا تنها چند تکنولوژی وجود دارد گفت: زباله سوزی و استفاده از هازم از جمله مدل‌هایی است که در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عزیزی ادامه داد: ما یا باید زباله‌های تر را به کمپوست تبدیل کنیم یا باید به صورت بی هوازی تکنولوژی هازم را مورد استفاده قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا از تمامی مدل‌های روز جهان برای بازیافت زباله‌ها استفاده کنیم گفت: به وسیله تکنولوژی هازم می‌توان گاز متان، کمپوست و برق داشت و در راستای استفاده از این تکنولوژی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره خواهیم برد.

زباله سوزی ۲ هزار تن زباله در پهنه شرقی تهران به وقوع می‌پیوندد

وی افزود: چند قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های سابقه دار در بحث بازیافت پسماند در حال انعقاد است و در بستر این قرارداد زباله سوزی ۲ هزار تن زباله در پهنه شرقی تهران به وقوع می‌پیوندد و در این بستر ضمن فروش برق می‌توان برای شهرداری درآمد پایدار ایجاد کرد.

عزیزی با اشاره به درآمد شهرداری و عایدی آن گفت: درآمدی که به شهرداری می‌رسد عدد خیلی بزرگی نیست زیرا عدد بزرگ در زباله‌های قابل بازیافت نهفته است، موضوعی که شهرداری در این حوزه آن را دنبال می‌کند اقدامات محیطی زیستی برای کاهش دفن است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند ادامه داد: بزرگترین افتخار ما این است که زباله‌ها را به سمت کهریزک حرکت نمی‌دهیم و آلودگی در مسیر حرکت زباله‌ها را نیز از بین می‌بریم.

عزیزی با اشاره به قراردادهای شهرداری برای جمع‌آوری پسماندهای خشک تهران گفت: در حوزه جمع‌آوری پسماندهای خشک برای ۴ پهنه با پیمانکار قرارداد بسته شده است همچنین بنا داریم تا برای ۴ پهنه دیگر نیز فراخوان بگذاریم، البته باید تاکید کنم در این قراردادها برای جلوگیری از حواشی مدل کارگزاری از ابتدا تا انتها با یک سرمایه گذار است.

در حال حاضر ۶۷ درصد زباله تهران در حال دفن شدن است برای رسیدن به انرژی و درآمد باید بتوان از این طلای کثیف بهره برد و تنها ۱۰ درصد آن را معدوم کرد بنا به گفته شهردار تهران انجام این کار در کنار بازیافت پسماند درآمدزایی برای شهرداری خواهد داشت و باید نتیجه این امر را در ۱۸ ماه دیگر مشاهده کرد.