برای حل معضل پسماند سراوان لحظه‌ای بیکار نخواهیم نشست/ تکمیل سایت بازیافت لاکان تا پایان اردیبهشت‌ماه

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1401 ساعت 19:26

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر تداوم اقدامات جهادی برای ساماندهی پسماند سراوان گفت: این موضوع تعطیل بردار نیست و باید از زمان به بهترین وجه استفاده شود.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فارس،  اسدالله عباسی ظهر امروز در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گیلان در سالن الغدیر استانداری اظهار کرد: به‌عنوان خدمتگزار مردم، در جلسه استانداران و مجامع نمایندگان استان‌های شمالی با رئیس‌جمهوری؛ با پخش فیلمی از معضل پسماند سراوان، دغدغه منطقه‌ای و استانی مردم را در گستره ملی منعکس کردم.

وی معضل پسماند را یکی از اساسی‌ترین معضلات گیلان دانست و گفت: برای تحقق اقدامات به‌صورت عملی و قبل از طرح مشکل از سوی ساکنان سراوان، در جلسات پیش از سفر دولت به گیلان، در نهاد ریاست‌جمهوری، برای معضل پسماند استان ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب شد که یک‌صد میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر لزوم تزریق منابع اعتباری به‌صورت برنامه محور و پرهیز از اقدامات غیرکارشناسی افزود: برخی از شهرداری‌ها علیرغم برخورداری از منابع مرتبط با پسماند، متأسفانه بیت‌المال را معطل نگه‌داشته و هزینه نمی‌کنند که فرمانداران باید با جدیت به این مسئله ورود کنند.

عباسی با اشاره به اینکه موضوع سراوان یک ابر چالش است اما هر نقطه از گیلان نیز با این مشکل مواجه هستند، بیان کرد: گیلان میراث‌دار مشکلی به نام زباله است که فقط محدود به جمعیت دو میلیون و ۵۰۰ هزارنفری این استان نیست و حضور گردشگران تولید پسماند را دو برابر می‌کند.

وی با درخواست از دولت در خصوص نگاه ویژه به استان‌های شمالی در خصوص حل مشکل پسماند تصریح کرد: آب، خاک و وجود سفره‌های زیرزمینی امکان دفن زباله در جلگه را نمی‌دهد و تصمیم دفن زباله مربوط به سال‌های گذشته می‌باشد که کماکان باقی‌مانده است.

استاندار گیلان با بیان اینکه مدیریت پسماند ازجمله وظایف شهرداران است گفت:  تغییر مکرر شهرداران و اختلاف شورا و شهردار و عدم ثبات مدیریت شهری ازجمله اشکالات مهم در حوزه پسماند و مدیریت شهری است.

به گفته عباسی با توجه به هماهنگی ایجاد شده میان شورای اسلامی و شهردار رشت، باید با جدیت نسبت به بررسی قرارداد احداث زباله‌سوز توسط شرکت متقاضی، اقدام و میزان هزینه کرد پیمانکار از اعتبارات اختصاص‌یافته برای انعکاس به مقامات ملی، مشخص و گزارش شود.

وی با اشاره به سفر رئیس سازمان شهرداری‌های کشور و تکمیل قرارداد راه‌اندازی خطوط سه و چهار سایت بازیافت لاکان بیان کرد: طبق برنامه تا پایان اردیبهشت‌ماه؛ باید خط سه و یک ماه پس‌ازآن خط چهار این سایت راه‌اندازی و تمامی زباله‌های ورودی پردازش و بازیافت شوند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه به‌منظور احداث زباله‌سوز در سریع‌ترین زمان ممکن و ساماندهی ریجکت زباله نیازمند پیگیری جدی و همچنین همکاری نمایندگان مجلس هستیم، افزود: همه باید دست‌به‌دست دهیم و بدون انداختن توپ به زمین یکدیگر، این چالش را برطرف سازیم.

عباسی همچنین با تأکید بر لزوم تداوم اقدامات تسطیح، بهسازی، سم‌پاشی و جلوگیری از تولید شیرابه تصریح کرد: بایستی سراوان تا پایان سال به طبیعت برگردد چراکه این منطقه به داشتن جنگلی سرسبز و چشم‌انداز طبیعی، شهره است.

استاندار گیلان با تأکید بر اینکه نظرات غیرکارشناسی موجب تحریک احساسات مردم می‌شود، گفت: این‌گونه اظهارات، مردم را نسبت به آینده ناامید می‌کند درحالی‌که لازم است در این خصوص برخوردهایی از مجرای حقوقی صورت گیرد.

عباسی با تأکید بر تداوم اقدامات جهادی برای ساماندهی پسماند سراوان افزود: این موضوع تعطیل بردار نیست و باید از زمان به بهترین وجه استفاده شود.

وی با اشاره به طرح موضوع صنعتی شدن زباله و بهره‌گیری از نیروگاه و کارخانه سیمان لوشان، گفت: تا چه زمانی باید به دنبال محل دفن باشیم! درحالی‌که بسیاری از کشورها به دنبال بسته‌بندی زباله هستند.

نماینده عالی دولت در گیلان تفکیک زباله از مبدأ را مهم‌ترین بخش مدیریت پسماند دانست و بیان کرد: بخشداران، شهرداران و دهیاران را مکلف به توجه ویژه به این بخش همراه با بازنگری طرح جامع پسماند هستند لذا از ورود سرمایه‌گذاران و نخبگان برای کمک به حل مشکل پسماند استقبال می‌کنیم.

تغییر مکان دفن زباله راه‌حل رفع معضل پسماند نیست

رئیس مجمع نمایندگان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع پسماند سراوان معضلی ۳۸ ساله است و طی این مدت اراده مؤثری برای جذب اعتبارات و رفع مشکلات وجود نداشت، اظهار کرد: استاندار گیلان در این مدت کوتاه با پیگیری‌های مجدانه، هماهنگی‌های خوبی ایجاد و حساسیت این موضوع را به مقامات ملی منتقل کرد و همچنان با جدیت دنبال می‌کند و نتایج مثبتی در حال وقوع است.

مهرداد گودرزوند چگینی با اشاره به آمادگی مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در خصوص حل معضل پسماند سراوان گفت: مجمع نمایندگان استان در کنار استاندار گیلان آمادگی هرگونه همکاری و پیگیری‌ برای جذب اعتبارات را دارد تا در سال ۱۴۰۱ شاهد دپوی زباله در هیچ نقطه‌ای از استان نباشیم.

وی با تأکید بر اینکه موضوع زباله صرفاً به تغییر مکان دفن نیست، افزود: به این مسئله، باید نگاه سلسله مراتبی داشت چراکه فرآیند دفن آخرین مرحله محسوب می‌شود.