۷۵درصد از پسماندهای تولیدی درتهران به شهرستان ری منتقل می شود

شنبه 17 اردیبهشت 1401 ساعت 08:12

کلیه افراد و دستگاه‌هایی که با عدم انجام تکالیف قانونی خود در حوزه پسماند به پسماندسوزی در شهرستان دامن می زنند و سلامت شهروندان را به خطر می اندازند به مرجع قضایی معرفی می شوند.

پسماند ایران : سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری، با اشاره به انتقال ۷۵ درصد از پسماندهای تولیدی در تهران به شهرستان ری گفت:انجام وظایف دقیق متولیان پسماندها از مرحله تولید تا دفع، امحاء و یا بازیافت پسماندها، کمک شایانی به مدیریت صحیح زباله و به کاهش چشمگیر پسماندسوزی در شهرستان می کند.

علیرضا فاضلی ثانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست طبق ماده ۲۳ قانون مدیریت پسماندها وظیفه نظارت بر عملکرد متولیان پسماند را بر عهده دارد  اظهار داشت: در سال گذشته، انجام گشت و پایش های شبانه روزی بویژه در نیمه دوم سال که بدلیل وقوع پدیده وارونگی دما آلودگی هوا نیز افزایش نسبی، تشدید شد و با متخلفین حوزه پسماند نیز برخورد قانونی لازم اعمال شد.

وی به تخلفات صورت گرفته  در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بدلیل آتش زدن بقایای کشاورزی، ۱۳نفر از متخلفین به مرجع قضایی معرفی شدند که برای سه نفر حکم محکومیت و جریمه نقدی صادر و بقیه نیز در دست رسیدگی است.

فاضلی ثانی ادامه داد: مورد بعدی توقیف سه دستگاه خودرو در حین تخلیه پسماند در محل های غیرمجاز که پس از ارجاع قضایی به جزای نقدی محکوم شدند و در سایر موارد نیز به بسیاری از واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی برای رفع آلایندگی اخطاریه ابلاغ شد.

به گفته وی  کلیه مصوبات جلسات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به ادارات متولی در سطح شهرستان ابلاغ و موضوع پسماند سوزی ها در جلسات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان مطرح و بر اجرای مصوبات جلسات نیز نظارت لازم اعمال شد.

اقدامات دستگاه ها در جهت ارتقاء وضعیت زیست محیطی و جلوگیری از پسماندسوزی در شهرستان ری

وی با اشاره به اقدامات بسیار خوب دستگاه ها در زمینه جلوگیری از پسماندسوزی گفت: بخشداری مرکزی ری با برگزاری دوره‌های آموزش اطفاء حریق برای پرسنل خود و همچنین برگزاری و ارائه برنامه گشت و پایش شبانه در ماه‌های پایانی در سال گذشته، قدمهای مثبتی در جهت ارتقاء وضعیت زیست محیطی و جلوگیری از پسماندسوزی در شهرستان به انجام رساند.

وی ضمن تاکید بر به قوانین و مقرراتی که در حوزه پسماند در کشور وضع گردیده و مصوباتی که در جلسات کارگروه وضع شده خاطر نشان کرد:  امیدواریم در سال جدید کلیه متولیان انواع پسماند از جمله شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها در حوزه پسماندهای عادی، شبکه بهداشت در حوزه پسماند پزشکی، جهادکشاورزی در حوزه پسماند کشاورزی و اداره صمت در حوزه پسماندهای صنعتی به تکالیف قانونی خود با قدرت و شدت بیشتری عمل کنند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری اظهار داشت:انجام وظایف دقیق هر کدام از متولیان پسماندها از مرحله تولید تا دفع، امحاء و یا بازیافت پسماندها، کمک شایانی جهت مدیریت صحیح زباله و پسماند و  به کاهش چشمگیر پسماندسوزی در شهرستان می کند.

 سرطان زایی گازهای حاصل از پسماندسوزی

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری  گفت: حدود ۷۵ درصد از پسماندهای تولیدی در شهر تهران بعلاوه پسماندهای شهرهای شهرستان ری که بالغ بر۵ هزار و ۵۰۰  الی۶ هزار تُن است به مرکز دفن زباله کهریزک در آراد کوه منتقل می شود.

وی، ضمن اشاره به تبعات انتشار گاز های حاصل از سوزاندن پسماند بیان داشت:گازهای حاصل از پسماندسوزی با توجه به انواع پسماند متفاوت هستند که اکثر گازهای حاصل از سوختن پسماندهای عادی و زباله ها شامل اکسیدهای نیتروژن (NOx)، اکسیدهای گوگرد (SOx) فلزات سنگین و دیوکسین، فوران و غیره است.

به گفته فاضلی ثانی، پسماند سوزی ضایعات پلاستیکی منجر به تولید مواد بر پایه ارگانوکلر نظیر PVC می‌شود و بسیاری از این گازها مانند دیوکسین اثرات سرطان زایی بر روی انسان دارند و بسیاری نیز با جذب از طریق پوست انسان روی سیستم عصبی تاثیرات نامطلوبی برجای می گذارند.

سامانه جامع مدیریت پسماندها

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری، در بخش دیگری از این گفت و گو به  استفاده مجدد از پسماند ها اشاره کرد و افزود:  با توجه به اینکه بسیاری از پسماندهای تولیدی قابل بازیافت و استفاده مجدد هستند و بسیاری از فعالان حوزه بازیافت و واحدهای صنعتی از این پسماندها بعنوان ماده اولیه تولید استفادهمی کنند که اینکار به نوعی باعث حفظ محیط زیست و استفاده کمتر از منابع طبیعی کشور خواهد شد.

 وی ادامه داد:  سازمان حفاظت محیط زیست برای هر گونه نقل و انتقال پسماندها سامانه ای طراحی نموده که کلیه تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران پسماند موظف به ثبت نام در این سامانه بوده که پس از درج مشخصات خود و طی مراحل قانونی، قادر به بارگیری، انتقال و تخلیه پسماندها می باشند و به این ترتیب بر روی کلیه پسماندها رصد و کنترل لازم صورت می‌گیرد.

 به گفته این مقام مسئول، روزانه درخواست‌های زیادی از طریق این سامانه در اداره مورد بررسی قرار گرفته و در صورت احراز یا عدم احراز شرایط مورد موافقت یا مخالفت قرار می گیرند.

 پسماندسوزی  حاشیه راه‌ها، جاده های و مسیرهای مواصلاتی همچنان ادامه دارد

وی با اشاره به گشت و پایش های شبانه روزی که توسط کارشناسان و مأموران اجرایی این اداره از مهرماه سال گذشته آغاز شده یادآور شد: انجام تخلفات پسماندسوزی  برای بسیاری از خاطیان بخصوص واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی سخت کرده و بسیاری از این واحدها بدلیل ابلاغ اخطاریه و برخوردهای انجام شده، مجدد اقدام به پسماندسوزی نمی کنند.

وی گفت:اما هنوز در بسیاری موارد منجمله پسماندسوزی های حاشیه راه‌ها، جاده های و مسیرهای مواصلاتی مشکلاتی وجود دارد و بدلیل وسعت بالای سرزمینی در ری گشت و پایش ها در کلیه محورها توسط دستگاه‌های متولی همچون شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری ها پوشش صددرصدی داده نمی شود.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ری در خصوص برنامه های امسال اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان در بحث پسماند اضافه کرد: در سال جدید نظارت بر تکالیف متولیان پسماند با جدیت و دقت بیشتری اعمال خواهد شد و با هر گونه اهمال  دستگاهها در این حوزه برخورد قاطع و قانونی اعمال می شود.

وی تاکید کرد: کلیه افراد و دستگاه‌هایی که با عدم انجام تکالیف قانونی خود در حوزه پسماند به پسماندسوزی در شهرستان دامن می زنند و سلامت شهروندان را به خطر می اندازند به مرجع قضایی معرفی می شوند.

 به گفته این مقام مسئول، اگر کلیه دستگاه‌های متولی پسماند به تکالیف قانونی خود عمل کنند یعنی از زمان تولید زباله و پسماند تا زمان دفع، امحاء یا بازیافت، مدیریت صحیح و اجرایی خود را اعمال نمایند بسیاری از مشکلات و معضلات پسماندسوزی در شهرستان حل خواهد شد و پسماندی خارج از چرخه باقی نخواهد ماند و دیگر شاهد معضل شوم پسماندسوزی در شهرستان بصورت گسترده نخواهیم بود.