وجود ۱۲۰ انبار ضایعاتی غیرمجاز در شهر اهواز

چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 ساعت 10:45
وجود ۱۲۰ انبار ضایعاتی غیرمجاز در شهر اهواز

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به فعالیت حدود ۳ هزار زباله‌گرد در شهر اهواز، گفت: زباله‌گردی در اهواز و بعضا مافیایی شده است.

احمد سراج در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکثر کلانشهرهای کشور در وضعیت پسماند و زباله و از نظر بهداشت عمومی، نظافت شهری و تفکیک زباله از مبداء به نقطه ایمنی رسیده‌اند و بازیافت زباله نیز در برخی شهرها انجام می‌شود.

وی افزود: در اهواز روزانه ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود که این حجم در سایت صفیره دفن می‌شود؛ البته بخش زیادی از پسماند خشک که قابل بازیافت است از درب منازل توسط زباله‌گردها جمع‌آوری می‌شود.

مافیای پشت زباله‌گردها، انبارهای ضایعاتی غیرمجاز هستند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز گفت: تخمین زده می‌شود حدود ۳ هزار زباله‌گرد در اهواز وجود داشته باشد که فعالیت این تعداد زباله‌گرد، مخاطرات بهداشتی و امنیت اجتماعی را با خود به همراه دارد و فضای نامناسب شهری را رقم می‌زند.

وی با اشاره به زباله‌گردی کودکان و زنان، تصریح کرد: سن بسیاری از زباله‌گردها کمتر از سن قانونی است و برخی کمتر از ۱۵ سال دارند. زباله‌گردی در اهواز، خانوادگی و بعضا مافیایی شده است و مافیای پشت این زباله‌گردها نیز عقبه‌های انبارهای ضایعاتی غیرمجاز هستند.

پیش‌بینی وجود ۱۲۰ انبار ضایعاتی غیرمجاز در اهواز

سراج با اشاره به پیش‌بینی وجود حدود ۱۲۰ انبار ضایعاتی غیرمجاز در اهواز عنوان کرد: عمده زباله‌گردها برای خود کار نمی‌کنند و حتی وسایل نقلیه‌شان توسط انبارهای ضایعاتی غیرمجاز تامین می‌شود.

وی بیان کرد: آنچه در شهر می‌بینیم فاجعه بزرگی در خصوص مسائل بهداشتی و امنیت اجتماعی است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز با بیان اینکه زباله‌گردها تعهدی نسبت به شهر ندارند و به هر شکل ممکن می‌خواهند به پسماند مورد نظر دست پیدا کنند، گفت: از طرف دیگر نیز شهروندان خود را متعهد نمی‌دانند که در ساعت مقرر، زباله را از منزل خارج کنند و می‌بینیم که در ساعات مختلف زباله را بیرون از منزل می‌گذارند.

سراج با تاکید بر جمع‌آوری انبارهای ضایعاتی افزود: وجود این انبارها در منازل مسکونی مخاطرات بهداشتی و امنیتی برای منازل اطراف در پی دارد که متولیان امر باید از مراجع قضایی بخواهند برای بستن این انبارها اقدام کنند.

تردد زباله‌گردها با وسایل نقلیه فاقد پلاک

وی عنوان کرد: از طرف دیگر، عموما وسایل نقلیه زباله‌گردها فاقد پلاک و بیمه هستند یعنی این افراد بابت تصادف و خسارتی که به شهروندان وارد می‌کنند، تعهدی ندارند. چگونه پلیس راهور اجازه می‌دهد این تعداد وسایل نقلیه غیرمجاز و آن هم توسط راکبان زیر سن قانونی در شهر تردد کنند؟

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز افزود: عموما این افراد به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه نمی‌کنند و همه حواس‌شان به پسماند اطراف است.

وی با بیان اینکه با اعمال قانون می‌توان از تردد این وسایل نقلیه جلوگیری کرد، گفت: چرا پلیس راهور خود را نسبت به تردد زباله‌گردها در سطح شهر، متعهد نمی‌داند؟

سراج بیان کرد: در کلانشهرهای دیگر زباله‌گردها را ساماندهی کرده‌اند و در برخی کلانشهرها حتی زباله‌گردهای ساماندهی‌شده تنها در ساعات خاص اجازه جمع‌آوری زباله را دارند.

پیمانکاران ضعیف خدمات شهری تعیین تکلیف می‌شوند

وی با گلایه‌مندی از حوزه خدمات شهری شهرداری اهواز تصریح کرد: در حال حاضر روند جمع‌آوری زباله و نحوه نگهداشت اهواز، مطلوب یک کلانشهر نیست.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر اهواز گفت: با بررسی‌های انجام‌شده، از شهرداری خواستیم سریعا پیمانکاران ضعیف و فاقد صلاحیت حوزه خدمات شهری را تعیین تکلیف کند. تجهیزات رفت و روب و جمع‌آوری زباله در سطح شهر اهواز نیز باید به روزرسانی شود.

وی افزود: طبق اعلام شهرداری اهواز در یکی دو هفته آینده مناقصاتی برای به کارگیری پیمانکاران ذی‌صلاح و جدید رفت و روب در هشت منطقه شهرداری برگزار می‌شود.

وقتی کارگران شهرداری هم زباله‌گردی می‌کنند

سراج با انتقاد از نحوه رفت و روب خیابان‌های شهر بیان کرد: انتظار می‌رود هر کارگر شهرداری حداقل روزانه هفت ساعت کار کند اما برخی از کارگران شاید در روز دو ساعت هم به تعهد خود عمل نکنند. در این زمینه از ناظران خدمات شهری اهواز انتقاد داریم؛ پیمانکارانی که نمی‌توانند نیروهای کارگری خود را مدیریت و ماشین‌آلات مورد نیاز را تامین کنند، باید از مجموعه خدمات شهری شهرداری اهواز حذف شوند.

وی افزود: در پی نبود نظارت پیمانکاران، برخی کارگران شهرداری به زباله‌گردی روی آورده‌اند؛ این در حالی است که هر گونه تفکیک زباله توسط کارگران شهرداری برای منافع شخصی حین کار ممنوع است.