مافیای زباله؛ تجارتی پُرسود و کم‌خطر در فرانسه

جمعه 23 اردیبهشت 1401 ساعت 09:28
مافیای زباله؛ تجارتی پُرسود و کم‌خطر در فرانسه

 "مافیای زباله" نامی است که روزنامه‌های فرانسه برای تخلفات گسترده در تجارت زباله‌های تلنبار شده در این کشور برگزیده‌اند؛ تجارتی پرسود همچون قاچاق مواد مخدر اما کم‌خطر با عواقب زیست محیطی گسترده ای که به دنبال دارد .

به گزارش پسماند ایران به نقل از  ایرنا، تارنمای روزنامه لو فیگارو روز پنجشنبه با انتشار گزارشی از پشت پرده مافیای زباله در فرانسه، نوشت: در حالی که قاچاقچیان مواد مخدر با برجا گذاشتن اجساد و شلیک گلوله‌های کلاشینکف به تیتر اخبار می‌رسند، عده‌ای جنایات سازمان یافته خود را در قاچاق زباله هدایت می‌کنند؛ تجارتی کم خطر اما به همان اندازه پر درآمد.

در این گزارش با اشاره به دستگیری ۹ تن از سران مافیای زباله توسط دفتر مبارزه با آسیب‌های محیط زیستی فرانسه، از شناسایی کوهی از زباله پرده برداشته شده است.

بر اساس این گزارش، حدود صد هزار تُن زباله در عملیات دفتر مبارزه با آسیب‌های محیط زیستی فرانسه جمع‌آوری شده است؛ وزنی معادل ۱۰ برابر برج ایفل.

در این زمینه ژاندارم‌های دفتر مرکزی مبارزه با آسیب‌های محیط زیست و بهداشت عمومی (Oclaesp) و بخش تحقیقاتی Nîmes اقدامات گسترده‌ای را در دستور کار قرار دادند.

تحقیقات در این زمینه پس از چندین ماه فعالیت فشرده در چارچوب تحقیقات قضایی که از ۱۰ دسامبر توسط حوزه تخصصی آغاز شد، پیگیری شده است.

سربازان این نهاد ۹ نفر را دستگیر کردند که از جمله آنها اپراتورهای مختلفی است که به طور رسمی به فراخوان‌ مناقصه‌های این حوزه پاسخ دادند؛ فرایندی برای بازیافت و تصفیه زباله که بدون بازیافت آنها همراه بود.