تولید برق و گاز از پسماندها و فضولات دامی با فعالیت شرکت ایرانی

جمعه 23 اردیبهشت 1401 ساعت 09:38
تولید برق و گاز از پسماندها و فضولات دامی با فعالیت شرکت ایرانی

شرکت پلیمر امیرکبیر در حوزه بازیافت پلیمرها فعالیت کرده و از پسماندها و فضولات دامی برق و گاز تولید می‌کنند.

پسماند ایران : وحید بهراد، مسئول روابط عمومی دانشگاه و موسسه ارشاد دماوند، در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا گفت: در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ با این توانایی آمده‌ایم که کلینیک‌ها و گروه‌های مختلف حقوقی اینجا هستند. در این شرکت بحث مشاوره در ارتباط با صنعت پروژه‌های صنعتی است. کارشناسی و کارشناسی ارشد از طریق کنکور سراسری در این شرکت جذب می‌شود. واحد پسران در دماوند و واحد دختران در تهران خیابان وصال است.
 
وی افزود: یکی از حوزه‌های بسیار مهم و قابل توجه در شرکت پلیمر امیرکبیر حوزه بازیافت است که در دفتر ارتباط با صنعت حدود ۱۰ الی ۱۵ سال است که این شرکت در حوزه بازیافت فعالیت می‌کند. در شرکت پلیمر امیرکبیر، بازیافت پلیمر ها در حوزه بازیافت در تمامی شاخه ها ماشین‌آلات بازیافت را در مقاطع مختلف می‌سازیم.
 
بهراد در پاسخ به آنا بیان کرد: تولید انرژی‌های نو از پسماند شهری فاضلاب‌ها، شیرابه پسماندها و فضولات دامی انجام شده و تبدیل به گاز و برق می‌شود. در جامعه امروز یکی از معضلات مهم استخرها، شیرابه‌ها، دریاها و جنگل‌ها بوده که توام از زباله‌ها هستند و این زباله‌ها به‌راحتی می‌توانند وارد هاضم شوند.
 
وی افزود: با بومی‌سازی این دستگاه دیگر لازم نیست هزینه‌های هنگفت بابت بازیافت پلیمرها پرداخت شود و با بومی‌سازی، هزینه‌ها مقرون به‌صرفه می‌شود. فضولات دامی پسماند کشاورزی و دامی را می‌توان وارد هاضم و سپس از آن گاز و برق تولید کرد. این بومی‌سازی به تولید انرژی نو کمک بسیار بزرگی کرده است و با این دستگاه دیگر در محل، دفع ضایعات بوناکی نداریم. با این اتفاق بزرگ دیگر شاهد کثیفی نیستیم. در حال حاضر با استفاده از ژنراتورها می‌توان زباله‌های بازیافتی را تبدیل به برق کرد. این طرح برگرفته از طرح شیخ بهایی است که از گازهای مرداب شعله گرفته است. زباله‌های بازیافتی با ژنراتورها تبدیل به برق می‌شود. این اتفاق دستاورد بسیار بزرگی محسوب می‌شود، زیرا شرکت توانیر در حال حاضر برق تولیدی را خریداری می‌کند و بسیاری از بانک‌ها و ان‌جی‌اوها برای تولید انرژی‌های نو وام‌های خیلی خوبی داده و استقبال می‌کنند.
 
مسئول روابط عمومی دانشگاه و موسسه ارشاد دماوند گفت: با توجه به اینکه یک شرکت خصوصی هستیم در حال حاضر آمادگی همکاری با قسمت‌های مختلف را داریم و می‌توانیم این پروژه را تعمیم دهیم، زیرا بر این باور هستم که این محصول در تمام دنیا بسیار ضروری است. اگر یک روستا هاضم داشته باشد می‌تواند گاز و برق موردنیاز را خود تامین کند. همچنین یک کارخانه می‌تواند ضایعات خودش را مصرف کند و اکنون چینی‌ها در این حوزه از ایران بسیار جلوتر هستند، اما به‌زودی با حمایت گسترده، ما نیز توسعه‌ پیدا می‌کنیم.
 
وی افزود: از مزیت‌های اصلی این محصول می‌توان به قیمت آن اشاره کرد. هزینه‌هایی که بابت نمونه‌های خارجی باید متحمل شویم، بسیار هنگفت است. ما در شرکت پلیمر امیرکبیر به دلیل نیروی کار ارزان، دارا بودن معادن و مخازن می‌توانیم محصول را با قیمت ارزان ارائه دهیم. صفر تا صد این طرح توسط شرکت پلیمر امیرکبیر از جمله تیغه‌های هم‌زن گرفته تا دایجسترها ارائه می‌شود. همچنین بعضی از شرکت‌ها ورق‌های ژئوممبر را وارد می‌کنند، اما ما در شرکت پلیمر امیرکبیر این ورقه‌ها را تولید می‌کنیم.
 
بهراد در ادامه مطرح کرد: یکی از دلایل مهم که موجب توقف این پروژه شده، موضوع سرمایه‌گذار است. سرمایه‌گذاران خصوصی خیلی علاقه‌مند نیستند، زیرا گاز در ایران ارزان است و همین امر باعث شده تا تمایلی نشان ندهند. بوهای بدی که در گاوداری‌ها و کشتارگاه‌ها وجود دارد، همان گاز متان هستند که می‌تواند استفاده و سوخته شود و مجموعه‌ها برای جلوگیری از این اتفاق هزینه‌های هنگفت میلیونی و میلیاردی می‌دهند. کشتارگاه‌ها میلیون‌ها تومان خرج می‌کنند تا تصفیه‌خانه بزنند و شیرابه‌ها را یک مقدار رقیق می‌کنند و در نهایت به رودخانه می‌ریزند و می‌تواند منجر به تولید گاز شود.
 
وی در پایان گفت: برای توسعه و پیشرفت این طرح به فرهنگسازی نیاز داریم و رسانه‌ها در این امر نقش بسیار مهمی دارند. بخش‌های خصوصی، گاوداری‌ها، کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها با وجود این طرح به‌راحتی می‌توانند بازیافت کنند. یکی از مزایای این طرح این است که ظرف یک الی دو ماه احداث می‌شود و می‌تواند پرتابل باشد و از نقاط ضعف این پروژه می‌توان به این اشاره کرد که فشرده‌سازی وجود ندارد.به عبارت دیگر نمی‌توانیم گاز را به صورت کپسول درآوریم؛ بنابراین باید زباله‌ها را به مخازن هاضم منتقل کنیم و موتورهای گازسوز می‌تواند آن را به برق تبدیل کند.