تلاش بی‌ وفقه شهرداری در راستای تحقق هدف «بندر کیاشهر عاری از زباله»

جمعه 23 اردیبهشت 1401 ساعت 10:11
تلاش بی‌ وفقه شهرداری در راستای تحقق هدف «بندر کیاشهر عاری از زباله»

«مرتضی عاطفی» شهردار بندر کیاشهر ضمن اشاره به تلاش بی‌وفقه شهرداری برای تحقق پویش «شهری عاری از زباله» گفت: شهرداری بندر کیاشهر در کنار آموزش شهروندان برای مدیریت پسماند تر و خشک و تولید کمپوست، توزیع کیسه‌های پارچه‌ای را با هدف داشتن شهری سالم و تولید زباله کمتر آغاز کرد.

پسماند ایران : مرتضی عاطفی شهردار کیانشهر، از شروع آموزش طرح تفکیک زباله از مبداء شامل جداسازی پسماند تر از خشک از تاریخ ۱۵ اردیبهشت در محلات این شهر بندری خبر داد و اظهار داشت: با توجه به فروکش کردن پاندمی کرونا، شهرداری دور جدید آموزش تفکیک زباله از مبدأ را به صورت خانه‌به‌خانه در دستور کار قرار داده است.

شهردار بندر کیاشهر با بیان اینکه در طرح جدید، تمام خانوارها تحت پوشش آموزش تفکیک از مبدأ و جمع‌آوری پسماند خشک قرار می‌گیرند تصریح کرد: در این طرح تلاش کردیم تا از شیوه‌های متنوع، ابزارهای فرهنگی و هنری برای آموزش شهروندان در حوزه تفکیک زباله و مدیریت پسماند استفاده کنیم و این برنامه به‌طور مداوم ادامه خواهد داشت.

عاطفی با تاکید بر اینکه این دوره از اقدامات شهرداری بندر کیاشهر در حوزه مدیریت پسماند ویژگی‌های خاص و جدیدی نسبت به گذشته دارد افزود: هدف بر این است که در کنار اقدام به تفکیک از مبدأ و جداسازی پسماند خشک مبحث آموزش خانوارها برای تولید کود کمپوست از پسماند تر را دنبال نماییم.

وی بالا بردن درصد تفکیک زباله از مبدأ، کاهش حجم زباله و انتقال کمتر زباله‌ها به سمت دفنگاه را سه رویکردی که توسط شهرداری بندر کیاشهر دنبال می‌شود ذکر کرد و ادامه داد: هم‌اینک شش درصد از زباله‌های شهری که تفکیک شده توسط شهرداری بندر کیاشهر جمع‌آوری می‌شود. این آمار قابل قبول است و از این حیث در استان گیلان جزو اولین‌ها محسوب می‌شویم.

شهردار بندر کیاشهر به نامگذاری امسال به نام سال تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در سالی که به این نام مزین شده شهرداری برای گام‌نهادن در راستای تحقق شعار سال، قرارداد جمع‌آوری پسماند خشک را منعقد کرده و اپلیکیشن آن نیز در حال بهره‌برداری است.

شهردار بندر کیاشهر در مورد این اپلیکیشن توضیحات بیشتری ارائه داد و گفت: استفاده از اپلیکیشن بهروب در واقع گام مهم شهرداری برای مدیریت پسماند است. شهروندان می‌توانند پس از آموزش، نسبت به نصب پلتفرم «بهروب» و ثبت درخواست خودرو جهت جمع‌آوری پسماند خشک خود از طریق آن اقدام نمایند.

عاطفی ضمن اظهار این مطلب که جمع‌آوری پسماند خشک از طریق اپلیکیشن بهروب در بندر کیاشهر که از اولین شهرهای استان در این موضوع است با جدیت آغاز شده است؛ تصریح کرد: شهرداری بندر کیاشهر از این حیث پنجمین شهر در کل کشور به شمار می‌رود.

وی همچنین از تنظیم تقویم جمع‌آوری زباله برای هر محله خبر داد و بیان داشت: با این راهبرد مشخص می‌شود که جمع آوری زباله هر کدام از محلات سطح شهر در چه تاریخ و در چه روزی انجام می‌شود که این امر را با نصب بنر و از طریق فضای مجازی به تمام محلات اطلاع رسانی خواهیم کرد.

شهردار بندر کیاشهر ابراز داشت: توزیع کیسه‌های پارچه‌ای بین خانوارها اقدام مهم دیگر شهرداری بندر کیاشهر در راستای فرهنگ‌سازی استفاده کمتر از کیسه‌های پلاستیکی و داشتن شهری عاری از زباله است بدین صورت که در کنار آموزش شهروندان که به شکل حضوری انجام می‌شود یک کیسه پارچه‌ای هم از طرف شهرداری در درب منزل به آنان تحویل داده می‌شود.

عاطفی ادامه داد: شهرداری بندر کیاشهر در این راستا با چند فروشگاه‌ سطح شهر توافق به عمل آورده بنابراین اگر خانواده‌ها به این فروشگاه‌ها مراجعه کنند و خرید انجام دهند در صورت به همراه داشتن کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی، فروشگاه‌ها هم تخفیف خوبی را برای آنان لحاظ خواهند کرد.

وی در پایان اضافه کرد: شهروندان با مشارکت در طرح چگونگی مدیریت زباله تر در باغچه و تهیه کود آلی و یا تحویل پسماند خشک از مزایایی مانند تخفیف در عوارض سالیانه، خرید کود و پرداخت وجه نقد بهره‌مند شوند.