۹۰ مرکز درمانی گیلان اخطار پسماند گرفتند

سه شنبه 27 اردیبهشت 1401 ساعت 11:42
۹۰ مرکز درمانی گیلان اخطار پسماند گرفتند

محیط زیست گیلان ٨٥ اخطاریه مدیریت پسماند برای مطب ها، درمانگاه های پزشکی و ۵ اخطاریه برای بیمارستانهای رشت صادر کرد.

پسماند ایران : به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان رشت با اعلام این خبر گفت‌: عدم مدیریت اصولی  پسماند این واحدها منجر به صدور اخطاریه به واحدهای خاطی شده است.
محمدتقی تقی زاده افزود: طبق قانون مدیریت پسماند مصوب مجلس شورای اسلامی درسال ۱۳۸۳، تولیدکننده پسماند پزشکی، مسئول مدیریت و بی خطرسازی آن نیز می باشد لذا، در پایش های انجام شده ، عملکرد مدیریت پسماند  درمانگاه ها ، مطب ها و بیمارستانها مورد بررسی قرار گرفت . 
وی اظهار داشت: در صورتی که مدیریت پسماندهای عفونی این مراکز در مهلت تعیین شده درج شده در اخطاریه مورد توجه قرار نگیرد،مطابق قوانین موضوعه به مرجع قضایی معرفی می شوند .
تقی زاده به مسئولان درمانگاه ها و مراکز پزشکی که تا کنون نسبت به عقد قرارداد باشرکت های امحای پسماندعفونی اقدام نکرده اند  هشدار داد این امر می تواند سلامت شهروندان را در معرض خطر جدی قرار دهد و لازم است  هرچه سریعتر در این خصوص اقدامات لازم و عاجل  را به عمل آورند.
تمامی مراکز درمانی استان ملزم به جداسازی و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی و دارویی و شیمیایی از مبدا هستند و می بایست نحوه انجام آن را نیز مشخص نمایند. 
چالش مدیریت پسماند درد کهنه ای بر هیبت پر شکوه گیلان است که با هجوم گردشگران زجرش بر جان مردم این استان هر بار بیشتر مستولی می شود؛جنگل‌های سراوان رشت با زیبایی‌های شگفت انگیزش، افزون بر سه دهه است که محلی برای تخلیه زباله‌های این شهر و برخی از شهرهای اطراف شده، به طوری که شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها و بوی تعفن آن، موجب نگرانی و ناراحتی مردم این منطقه شده است، محل دفن زباله رشت کوهستانی از زباله به ارتفاع ۹۲ متر است؛بر اساس آمارها، روزانه ۲ هزار تن زباله در مناطق شهری و روستایی گیلان تولید می شود و بیشترین تولید زباله،مربوط به کلانشهر رشت است و در ایام گردشگری با ورود مسافران به گیلان، هر روز حدود ۵۰۰ تن به میزان تولید زباله در استان افزوده می شود.