موازی کاری دستگاه‌ها مانع بزرگ بهره برداری از معدن طلای کثیف سراوان

دوشنبه 16 خرداد 1401 ساعت 11:30
موازی کاری دستگاه‌ها مانع بزرگ بهره برداری از معدن طلای کثیف سراوان

سرمایه گذاران مختلفی برای حل معضل زباله‌ها به گیلان آمدند تا از آنها انرژی تولید کنند و حتی تا مرحله عقد قرارداد با وزارت نیرو هم پیش رفتند اما متاسفانه موازی کاری دستگاه‌ها این مهم را به سرانجام نرساند.

پسماند ایران : عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه گذاران مختلفی برای حل معضل زباله‌ها به گیلان آمدند، تا از زباله ها انرژی تولید کنند، گفت: سرمایه گذاران حتی تا مرحله عقد قرارداد با وزارت نیرو هم پیش رفتند اما متاسفانه موازی کاری دستگاه‌ها این مهم را به سرانجام نرساند.

سیدکاظم دلخوش اباتری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد آخرین وضعیت زباله‌های سراوان گفت: مسئله زباله‌های سراوان مشکل امروز و دیروز نیست، این معضل از ۴۰ سال گذشته تا به امروز ریشه دوانده و اگر موضوع شدت گیری بیماری‌ها به واسطه افزایش زباله‌ها و شیرابه آنها نبود بی شک صدای مردم گیلان را کسی نمی‌شنید.

وعده و وعیدهای حل معضل سراوان نتیجه‌ای نداشته است

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی افزود: طلای کثیفی که امروز در گیلان غیر از ضرر و زیان حاصلی به دنبال نداشته می‌توانست، مسیری برای اشتغالزایی و کسب درآمد و تولید انرژی باشد که متاسفانه چنین نبوده، تاکنون وعده و وعیدهای مختلفی برای حل مشکل سراوان از طرف مسئولان داده شده، اما عملیاتی نشده است.

دلخوش با انتقاد از عملکرد مسئولان در سرو سامان دادن وضعیت زباله‌های سراوان یادآور شد: سرمایه گذاران مختلفی برای حل معضل زباله‌ها به گیلان آمدند تا از آنها انرژی تولید کنند و حتی تا مرحله عقد قرارداد با وزارت نیرو هم پیش رفتند اما متاسفانه موازی کاری دستگاه‌ها این مهم را به سرانجام نرساند.

سرنوشت نامعلوم اعتبارات اختصاص داده شده به سراوان

وی در ادامه تاکید کرد: در مجلس هشتم حدود هزار میلیارد تومان اعتبار برای حل معضلات محیط زیست اختصاص داده شد که براساس ماده ۱۲ این مبلغ باید به شهرداری‌ها اختصاص داده می‌شد، چرا که در قانون این نهاد به عنوان متولی اصلی معرفی شده و به دلیل عدم مدیریت واحد در استان گیلان سرنوشت این اعتبار اختصاص داده شده تاکنون نامشخص است.

آنچه امروز جای انتقاد دارد، رسیدگی مسئولان استانی از استانداری تا شهرداری به موضوع پسماندهای سراوان است که متاسفانه در موازی کاری دستگاه‌ها این مسئله لاینحل باقی مانده است
نماینده مردم درمجلس یازدهم تصریح کرد: این مسئله در سال گذشته از طریق دولت و همچنین در کمیسیون برنامه و بودجه و تلفیق به صورت جدی مورد رسیدگی قرار گرفت و در بودجه ۱۴۰۱ هم مبلغ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شد. آنچه امروز جای انتقاد دارد، رسیدگی مسئولان استانی از استانداری تا شهرداری به موضوع پسماندهای سراوان است که متاسفانه در موازی کاری دستگاه‌ها این مسئله لاینحل باقی مانده است، نمایندگان وظیفه نظارتی را بر عهده دارند.

تیمی برای حل معضل زباله‌های سراوان تشکیل شود

عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: باید تیمی در دولت متشکل از نمایندگان استان گیلان، استاندار، امام جمعه استان و شهرداری برای رسیدگی به این موضوع تشکیل و تصمیم قطعی و ضربتی برای حل معضل زباله‌ها گرفته شود، امروز زباله‌های گیلان سرگردان هستند و هیچ شهری جایی برای دفن آنها ندارد به احتمال زیاد آنها را در مسیرها و یا جاده‌ها خالی خواهند کرد که این مسئله سوار کردن بحران روی بحران است.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در ادامه تاکید کرد: جاخوش کردن زباله‌ها در پیشانی سرسبز استان کشور زخمی عمیق بر بدنه این شهر توریست پذیر است که طی سال‌های اخیر با افزایش اعتبارات در حوزه پسماندها انتظار می‌رفت گام موثری در این راستا برداشته شود.امیدوارم مسئولان استانی مشکلاتی که در مسیر کارخانه زباله سوزی منطقه سراوان است برداشته تا شاهد رفع معضلات پیوسته وار  این استان باشیم.

ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی حلال مسئله پسماندهای 40 ساله سراوان

دلخوش با اشاره به ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حل معضل ریزگردها اظهار کرد: حل بحران زباله‌های سراوان نیازمند ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی است، بخش بزرگی از معضل پسماندهای این منطقه در کنار همکاری مردم نیازمند عزم جدی متولیان و مسئولان استانی است.
عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در پایان خاطر نشان کرد: موضوع پسماندهای سراوان و سواحل استان‌های شمالی نیازمند اقدام کارشناسی است باید هرچه سریعتر مسئولان به این مسئله ورود جدی داشته باشند، برای حل موضوع زباله‌های سراوان از وزیر کشور دعوت کردیم درمجلس حضور یابد اما متاسفانه در این راستا تاکنون عکس العمل مثبتی را شاهد نبودیم و پیگیر حل مسئله پسماندها  از طریق مجاری قانونی و ورود وزارت کشور هستیم.