خرید زباله‌های تر شهروندان برای اولین بار در کشور از سوی شهرداری آستانه اشرفیه

جمعه 20 خرداد 1401 ساعت 21:36
خرید زباله‌های تر شهروندان برای اولین بار در کشور از سوی شهرداری آستانه اشرفیه

به گزارش پسماند ایران به نقل از مرور، «علی مقصودی» شهردار آستانه اشرفیه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی محیط زیست ضمن اشاره به این خبر به تشریح برنامه ها و عملکرد شهرداری در مدیریت پسماند پرداخت.

مقصودی در ابتدا با بیان اینکه بحران پسماند یکی از چالشهای بزرگ محیط زیستی گیلان است از خرید زباله های تر شهروندان شهرداری آستانه اشرفیه برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: برای دریافت پسماند تر بررسی‌هایی در حال انجام است و برای شروع در دو محله هدف در حال خریداری پسماند تر هستیم. منتهی دو شرط اساسی برای این خرید لحاظ می‌شود که یکی دریافت زباله کاملاً تفکیک ‌شده و دوم‌ اینکه  زباله تر به صورت روزانه باشد و از تولید آن بیش از یک روز نگذشته باشد.

علی مقصودی به سیاستگذاری اعضای شورای اسلامی و شهرداری آستانه اشرفیه در حوزه مدیریت پسماند نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری آستانه اشرفیه بر اساس بودجه مصوب شورای شهر در چند بخش اقدامات عملیاتی خود را در پیش گرفته و امروز به جایی رسیدیم که بتوانیم گزارش عملکرد مدیریت پسماند شهرداری آستانه را ارایه کنیم.وی با بیان اینکه در آستانه اشرفیه با یک سراوان کوچک مواجه هستیم ضمن تقدیر از اهالی منطقه در تحمل و همراهی که با مدیریت پسماند داشتند اظهار کرد: در حال حاضر بحث تفکیک در مقصد در این شهرستان در دست اجرا قرار دارد و علاوه بر آن بحث احداث لندفیل بهداشتی را در منطقه داریم که قبل از حضور بنده قرارداد آن منعقد شده بود  اما به دلیل مطالبات مالی پیمانکار عملا کار ابتر باقی مانده بود. لذا با دستور شورای شهرو همراهی و کمک ویژه نماینده مجلس و فرمانداری و دادستانی موفق شدیم پیش از عید مبلغ  ۲ میلیارد تومان منابع مالی پروژه را تامین کنیم و تا پایان تیر ماه سلول بهداشتی فاز اول لندفیل زباله آستانه اشرفیه به مساحت ۲۷۰۰ متر مربع به بهره برداری می رسد.

شهردار آستانه افزود: یکی از مسایلی که بیش از ۳۷ سال بلاتکلیف باقی مانده بود بحث مدیریت شیرابه در محل لندفیل است که  براساس تجربیات استانی در بحث تصفیه شیرابه  داشتیم موفق به شناسایی یک گروه دانش بنیان در یکی از دانشگاههای مطرح کشور شدیم. این گروه نمونه ای از دستگاه تصفیه شیرابه را طراحی کرده اند که به مراقبت و هزینه کمتری برای نگه داری نیاز دارد. بعد از اینکه طرح این گروه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت متوجه شدیم نمونه دیگر آن در استان سالانه به میلیاردها تومان هزینه نگهداری نیازمند است. با توجه به اینکه خرید این دستگاه برای ما دو میلیارد تومان هزینه دارد در حال حاضر بخشی از منابع مالی خرید آن تامین شده و هفته آینده پیش پرداخت خرید دستگاه شیرابه زباله برای نصب در محل لندفیل آستانه پرداخت خواهد شد. طی صد روز آینده دستگاه تصفیه شیرابه در محل دفن زباله نصب خواهد شد.

مقصودی با تاکید به اینکه بدون  توجه به تفکیک زباله در مبدا در خروجی برنامه های مدیریت پسماند به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، افزود: در شروع به کار شورای ششم هیچگونه قراردادی در مدیریت شهری آستانه اشرفیه برای تفکیک از مبدا وجود نداشت که  هم اکنون موفق به انعقاد قرارداد با پیمانکار شدیم چرا که براین اعتقاد هستیم که عجله در کار و بدون تفکر خروجی خوبی به همراه ندارد.وی از تقسیم بندی شهر آستانه اشرفیه به ۱۰ منطقه خبر داد و گفت: طی این برنامه، پسماند خشک این مناطق توسط پیمانکار در محل تحویل گرفته می شود. اما برای پسماند تر نیازمند برنامه ریزی، زمانبندی و تغییر زیرساخت هستیم و فعلا دو محله را هدف مدیریت پسماند تر انتخاب کردیم. در حال حاضر روزانه ۴ تن پسماند تر از این دو محله جمع آوری می شود. همچنین برای سایر خانوارها نیز دو کیوسک جمع آوری پسماند تر پیش بینی شده است.

مقصودی با تاکید به اینکه عدم همراهی مردم در اجرا برنامه های مدیریت پسماند موجب شکست می‌شود افزود: موضوع پسماند محل کسب درآمد شهرداری نیست بلکه تکلیف و وظیفه شرعی است که باید طبیعت را برای نسل آینده به یادگار بگذاریم. وی از شهروندان خواستار تفکیک زباله‌های تر و خشک از درب منازل شد تا زنجیره مدیریت پسماند شهردرای آستانه اشرفیه تکمیل شود.

شهردار آستانه اشرفیه با اشاره به درخواست شهروندان در برخورد با زباله گردها نیز اظهار کرد: تکلیف شهرداری کاهش زباله و به حداقل رسیدن میزان زباله خروجی از شهراست. از شهروندان  انتظار و مطالبه ای نداریم که صد درصد زباله خود را در اختیار شهرداری بگذارند. چون زباله‌ای که به پیمانکار می‌دهیم به هیچ عنوان جوابگوی هزینه هایش نیست و شهرداری ماهانه سوبسیدی نیزبه پیمانکار پرداخت می‌کند. اما به دلیل اینکه سیاست ما به حداقل رسیدن کاهش زباله ورودی به لندفیل است لذا هر چقدر زباله گردها در کاهش زباله ورودی به لندفیل کمک کنند ما دست اینها را می‌فشاریم.

وی به ارایه بسته های تشویقی در پارک ساحلی آستانه اشرفیه نیز اشاره کرد و گفت: از بحث آموزش غافل نشدیم و از سوی حوزه روابط عمومی ده ها کلیپ و پوستر طراحی شده تا به نوعی ارتباط چهره به چهره با مردم برقرار شود.

وی همچنین به  برگزاری اولین رویداد استانی در حوزه پسماند با عنوان جشنواره کاغذ (باطله و بازیافتی) در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این جشنواره با همکاری فعالان زیست‌محیطی از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه برنامه‌ریزی‌شده است و امیدوارم با اقدامات انجام شده مشارکت مردم در اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا بیشتر از قبل شود.

رییس شورای شهر آستانه اشرفیه با اشاره به احداث لندفیل بهداشتی زباله در سایت دفن زباله افزود: عملیات مدیریت پسماندهای عادی در محل دفن زباله و احداث لندفیل با در نظر گرفتن شرایط خاص شهر مذهبی آستانه و همچنین ضرورت حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و منابع آبی این شهر با نظارت اداره محیط زیست شهرستان و بهداشت محیط و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در سه فاز مجزا در حال اجرا است.
شهردار آستانه اشرفیه موضوع پسماند را سرمایه گذاری برای نسل های آینده دانست و گفت: آموزشهای ارایه شده بسیار تاثیر گذار بوده و من در همین جا از حمایت‌های همه جانبه رئیس و اعضای محترم شورای شهر و تلاشهای سمن های این شهر نهایت تشکر را دارم .

مسئولیت در قبال رهاسازی زباله‌ها

 در ادامه این نشست رییس شورای اسلامی شهر آستانه اشرفیه  نیز با اشاره به تمهیدات شهرداری برای دفن اصولی زباله و کاهش مشکلات زیست‌محیطی، اظهار کرد: در بحث تاخیر در تعیین جانمایی محل دفن زباله و یا رها سازی زباله در مکان‌های نامناسب همه ما مسئول هستیم.«سید عباس نور حسینی» با انتقاد از عدم تفکیک زباله از مبدأ در منازل گفت: افزایش آگاهی مردم در راستای کاهش تولید زباله، اجرای آموزش تفکیک از مبدا زباله به شهروندان، سازماندهی فعالان و تشکل‌های مردم‌نهاد برای ترویج تفکیک زباله از مبدا، توسعه مشارکت مردم در تفکیک از مبدا زباله‌های شهری و فرهنگ‌سازی برای کاهش تولید زباله از طریق رسانه‌ها از جمله اقدامات مهم مدیریت شهری در طول چندماه اخیر در شهر آستانه اشرفیه بوده است.

رییس شورای شهر آستانه اشرفیه با اشاره به احداث لندفیل بهداشتی زباله در سایت دفن زباله افزود: عملیات مدیریت پسماندهای عادی در محل دفن زباله و احداث لندفیل با در نظر گرفتن شرایط خاص شهر مذهبی آستانه و همچنین ضرورت حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و منابع آبی این شهر با نظارت اداره محیط زیست شهرستان و بهداشت محیط و با اعتباری بالغ بر ۲ میلیارد تومان در سه فاز مجزا در حال اجرا است.

نور حسینی با بیان اینکه ارتقای سلامت شهروندان وظیفه مجموعه مدیریت شهریست و سایر دستگاه ها نیز باید در این مسیر حرکت کنند گفت: حجم زباله دپو شده و شیرابه ها چالشی بزرگ برای شهرمذهبی آستانه ایجاد کرده بود، که با توجه به سیاست های کلی شورای پنجم و شهرداری در خصوص حفظ محیط زیست بر آن شدیم تا با اجرای پروژه خرید زباله تر از شهروندان و نصب دستگاه شیرابه دفن بهداشتی زباله را هر چه زودتر اجرایی کنیم. از اینرو لازم‌ است تیم‌ مدیریت شهری با اطلاع‌رسانی دقیق  آموزشهای لازم و همینطور ارائه بسته‌های تشویقی به شهروندان در کاهش تولید زباله، تفکیک در مبدأ همت کنند .

«عباس عالم» دیگر عضو شورا نیز با بیان اینکه ما مکلف هستیم محیط زیست را برای آیندگان حفظ کنیم از صبوری اهالی کشل آزاد سرا و همکاری و همراهی خوب رسانه‌ها تقدیر و تشکر کرد و افزود: برای موفقیت در هر امری مشارکت و همراهی مسئولین، مردم و رسانه‌ها ضروری و نتیجه‌بخش است.وی خواستار همکاری فرمانداری و دیگر ادارات برای جا نمایی و تهیه یک مکان برای دفن اموات در این شهرستان شد و افزود: با توجه به پر شدن مکان فعلی، از اکنون باید تدابیر لازم برای انتخاب مکانی برای درگذشتگان این شهرستان در نظر بگیریم که از لحاظ زیست‌محیطی این شهرستان در آینده دچار مشکل نشود.

لازم به ذکر است جشنواره استانی کاغذ (باطله و بازیافتی) در سوم تیر ماه امسال در پارک ساحلی جنگلی آستانه‌اشرفیه از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر آستانه‌اشرفیه با مشارکت اداره محیط‌ زیست شهرستان، شهروندان، سمن‌ها و فعالان زیست‌محیطی برگزار می‌شود.