آرادکوه تا ۲۰ سال دیگر گنجایش دفن پسماند دارد | دریاچه شیرابه عامل بوی بد تهران

سه شنبه 24 خرداد 1401 ساعت 18:57
آرادکوه تا ۲۰ سال دیگر گنجایش دفن پسماند دارد | دریاچه شیرابه عامل بوی بد تهران

در حال حاضر تا سقف پنج هزار و ۵۰۰ تن پسماند از نقاط مختلف شهر تهران به آرادکوه منتقل می‌شود

معاون پردازش و دفن پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: اگر بر اساس برنامه‌های طرح جامع پسماند به سمت تفکیک در مبدا تولید در سطح شهر برویم تا ۲۰ سال آینده گنجایش دفن زباله در آرادکوه وجود خواهد داشت.

به گزارش پسماند ایران، حسین حیدریان با بیان اینکه در حال حاضر تا سقف پنج هزار و ۵۰۰ تن پسماند از نقاط مختلف شهر تهران به آرادکوه منتقل می‌شود، اظهار کرد: با روند فعلی، عمر دفن پسماند در آرادکوه ۱۰ سال تخمین زده می‌شود اما اگر بر اساس برنامه‌های طرح جامع پسماند به سمت تفکیک در مبدا تولید در سطح شهر برویم تا ۲۰ سال آینده گنجایش دفن زباله در آرادکوه وجود خواهد داشت.

حیدریان با بیان اینکه در محدوده جاده قدیم قم و فرودگاه، حدود ۳۵ کانون تولید بو توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان شناسایی شده است، گفت: آرادکوه یکی از این کانون‌هاست اما با توجه به فاصله ۱۲ کیلومتری این منطقه با فرودگاه، تاثیر آرادکوه میزان کمی است.

او اضافه کرد: در زمان قالیباف دریاچه شیرابه موجود در آرادکوه که ۱۸ هکتار مساحت و عمق متوسط دو متر داشت که با تصفیه و بازچرخانی شیرابه و بهره‌برداری از لاگون‌های تبخیری خشک شد. این دریاچه محل انتشار بوی نامطبوع بود که حذف شد و تا کنون از تشکیل مجدد آن جلوگیری شده است.

 
معاون پردازش و دفن پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اعلام اینکه برنامه‌های دیگری نیز برای کاهش انتشار بوی نامطبوع در آرادکوه اجرایی شده است، گفت: کاهش تراکم پسماند در سایت تولید کمپوست، پوشش بالای ۹۰ درصد مراکز دفن و مدیریت شیرابه از جمله این اقدامات بوده است. در راستای استفاده از تکنولوژی‌های نوین بیولوژیک برای حذف بو از سایت تولید کمپوست، قراردادی با پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران منعقد شد که بر این اساس، کنسرسیوم میکروبی از سوی این پژوهشگاه تولید شده و پایش مستمر روی توده‌های کمپوست انجام می‌شود.این کنسرسیوم، ترکیبات آلی فراری را که بوی نامطبوع تولید می‌کنند، حذف می‌کند.

منبع خبر : 

منبع: خبرگزاری شهر