انباشت زباله مهم‌ترین چالش مدیریت شهری اهواز

دوشنبه 30 خرداد 1401 ساعت 14:58

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به لزوم رفع مشکل انباشت پسماند، گفت: این مشکل یکی از مهم‌ترین مسئله‌های چند روز اخیر مدیریت شهری است.

به گزارش پسماند ایران، حجت‌الله زارع‌زاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شهرداری اهواز به عنوان یک نهاد عمومی عام‌المنفع از هیچ‌گونه اعتبار دولتی برخوردار نیست، تنها منبع دولتی که می‌تواند از آن استفاده کند، دریافت تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت است، اما چندین سال است که شهرداری اهواز به علت بدهی بانک در سنوات گذشته از دریافت تسهیلات بانکی و اوراق مشارکت محروم است.

وی افزود: در آغاز به کار شورای ششم آمار درستی از تعداد نیروی انسانی شهرداری موجود نبود، با بررسی‌های انجام شده مشخص شد، نزدیک به ۹ هزار نیرو در شهرداری فعالیت می‌کنند، علاوه‌بر آن بر اساس قانون حدود ۳۰۰ وظیفه برای شهرداری تعریف شده است، با این وجود درآمد شهرداری با مجموع وظایف آن سازگاری ندارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهواز ادامه داد: صادق بودن و مطرح کردن وعده‌هایی که امکان عملی شدن دارند، سرلوحه کار شورای ششم بوده است، زیرا اعتمادسازی بین شهروندان حائز اهمیت است، اگر واقعیت مطرح شود، مردم با مدیریت شهری همراه می‌شوند.

وی ادامه داد: شهرداری اهواز ماهیانه ۲۰۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند و به طور میانگین سالانه ۱۲۰۰ میلیون تومان صرف هزینه‌های جاری در شهرداری می‌شود، منابع پایدار درآمدی شهرداری دریافت عوارض، بهای خدمات، وام، اوراق مشارکت، سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده است.

زارع‌زاده تاکید کرد: انباشت پسماند در منطقه سه یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت شهری است، شورای اسلامی شهر به عنوان ناظر باید مسئله را مورد بررسی قرار می‌داد تا حقیقت روشن شود، طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که شهرداری وظیفه قانونی خود را به درستی انجام داده است.

وی تصریح کرد: با وجود پرداخت وجه از طرف شهرداری کارگران حوزه پسماند مطرح کردند که پرداخت به میزان واقعی انجام نشده است، در همین رابطه اختلاف نظرهایی وجود داشت که با همکاری اداره کار مقرر شد هر فردی به حقوق خود اعتراض دارد، موضوع را از مراجع قانونی و اداره کار پیگیری کند و اگر به جای اعتصاب با حضور در محل کار طرح موضوع می‌کردند، با چالش انباشت پسماند روبه‌رو نمی‌شدیم، در نهایت با بررسی‌های انجام شده مشکات رفع و نظافت منطقه از سر گرفته شد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهواز گفت: روند متقاعدسازی و متعهدسازی کارگران همچنان ادامه دارد، همان‌طور که شهرداری متعهد و موظف است تا حقوق کارگر را تمام و کمال پرداخت کند، کارگر نیز باید به ساعت کارکرد قانونی اداره کار یعنی ۷.۵ ساعت متعهد باشد و پیمانکار به تعهدات خود عمل کند در چنین مواردی است که اوضاع مناسب و درست پیش می‌رود.

وی در خصوص پروژه متروی اهواز، اضافه کرد: این پروژه از زمان مدیریت شهری در دوره قبل وارد یک دعوای حقوقی شده است و تا زمانی که این دعوا به نتیجه نرسد امکان انجام هیچ اقدامی وجود ندارد، با این حال شهرداری پیش‌بینی‌ها و آماده‌سازی‌های لازم را انجام داده است تا به محض پایان یافتن این ماجرا نسب به تکمیل فاز اول آن از طریق دریافت اوراق مشارکت اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر اهواز گفت: وضعیتی که در ارتباط با فاضلاب در شهر وجود دارد مطلوب نیست، اما این ماجرا یک فرصت برای دریافت اعتبارات ملی است، البته وضعیت حفاری‌های انجام شده نیز به تهدیدی برای شهر تبدیل شده‌، با این حال یک فرصت دو ماهه برای جبران عقب‌ماندگی در زمینه ترمیم حفاری‌ها به آبفا داده شده است.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب همچنان ادامه دارد، تاکید کرد: وجود و ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهر وضعیت مطلوبی نداشت، اما با اقدامات انجام شده توسط مناطق هشت‌گانه شهرداری اهواز در حال انجام و در چند ماه گذشته نزدیک به ۲۵۰۰ قلاده سگ زنده‌گیری شده است، سگ‌های بلاصاحب در سطح شهر حضور دارد، اما نسبت به چند ماه گذشته کاهش ملموسی در تعداد آنها مشاهده می‌شود، جمع‌آوری این سگ‌ها نباید متوقف شود چرا که توقف در یک بازه زمانی منجر به افزایش تعداد آنها خواهد شد.