همایش ملی ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها برگزار می‌شود | رونق اقتصاد چرخشی، حفاظت از محیط زیست و بازیابی انرژی

سه شنبه 07 تیر 1401 ساعت 14:13
همایش ملی ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها برگزار می‌شود | رونق اقتصاد چرخشی، حفاظت از محیط زیست و بازیابی انرژی

«همایش ملی ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها» در تاریخ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود.

به گزارش پسماند ایران، این همایش ملی توسط انجمن علمی مهندسی مواد دانشگاه علم و صنعت ایران و تحت حمایت مدیریت امور فرهنگی و فوق برنامه، به عنوان اولین رویداد در این حوزه در کشور برگزار می‌شود و مهدی داراب، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مواد و متالورژی، دبیر آن است.

با توجه به اهمیت و جذابیت موضوع برای سیاست‌گذاران، تصمیم‌سازان و مدیران ارگان‌ها و نهادهای قانون‌گذاری و اجرایی کشور و همچنین فعالان صنایع بازیافت و خرده‌فروشی از بخش خصوصی؛ مهمانان ویژه‌ای از همه این بخش‌ها در همایش حضور خواهند داشت و در برنامه همایش، سخنرانی صاحب‌نظران برجسته محیط زیست، بازیافت و اقتصاد چرخشی کشور، مسئولان و تصمیم‌سازان کلان کشور و پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه‎های برتر کشور ازجمله معاون و سخنگوی سازمان محیط زیست و رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، برنامه‌ریزی شده است.

بطری‌های یک‌بار مصرف، بعد از ورود به صنعت بسته‌بندی، تحولی در بهینه‌سازی عملیات تولید و توزیع ایجاد کردند و مایه افزایش سود بنگاه‌های تولیدی مواد غذایی شدند، اما همزمان، آلودگی‌های شدید زیست محیطی به دلیل تعدد بطری‌ها و استفاده آنها در بیرون از محیط‌های بسته نیز اتفاق افتاد. صدها سال زمان لازم است تا بطری‌های پلاستیکی، فلزی یا شیشه‌ای تجزیه شوند و دوباره به چرخه طبیعت بازگردند. همین امر موجب شد تا کشورهای پیشرو در مباحث توسعه پایدار، طرحی تحت عنوان «ودیعه‌گذاری بر بطری‌ها» اجرا کنند تا میزان بطری بازیافت شده به حداکثر ممکن برسد.

 
در این طرح، بطری نوشیدنی، مبلغ کمی «گرویی» دارد، مصرف‌کننده در ابتدا گرویی را به همراه قیمت نوشیدنی پرداخت و پس از مصرف، بطری خالی را تحویل داده و گرویی را عینا پس می‌گیرد. با این روش می‌توان نرخ بازیافت بطری‌های یکبار مصرف را تا بالاتر از ۹۰ درصد رساند.

مشابه این طرح، سالیان گذشته در کشور ما نیز برای بطری‌های شیشه‌ای وجود داشت که با ورود بطری‌های سبک یک‌بار مصرف، عملا از دور خارج شد اما این روزها با دیدگاه توسعه پایدار و قوانینی از این دست، هم حاشیه سود تولیدکنندگان تضمین شده و هم حفاظت از محیط زیست رقم می‌خورد.

 
انگیزه‌های اجرای چنین طرحی از جمله رونق اقتصاد چرخشی، حفاظت از محیط زیست و بازیابی انرژی و مواد در کشور ما نیز مورد علاقه است. علاوه بر آن با اجرای چنین طرحی، اشتغال‌زایی در حوزه مدیریت پسماند خودکار و مکانیزه و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بازیافت نیز مورد انتظار است.