روزانه ۱۰ تن پسماند شهر سمنان از مبدا تفکیک می‌شود

چهارشنبه 15 تیر 1401 ساعت 10:41
روزانه ۱۰ تن پسماند شهر سمنان از مبدا تفکیک می‌شود

پسماند ایران : سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان گفت: میزان بازیافت زباله شهر سمنان در ماه‌های مختلف سال به توجه به میزان تولید پسماند این شهر متفاوت است، اما به طور متوسط روزانه ۱۰ تن پسماند در مبدأ تفکیک می شود.

مجتبی اعوانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: درحال حاضر به دلیل نبود تجهیزات، امکان پردازش بازیافت در شهر سمنان وجود ندارد و همه پسماندهای جمع آوری شده به استان‌های همجوار فرستاده می‌شود اما سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان با احداث شهرک ۲۰ هکتاری بازیافت در جنوب سمنان که اکنون به طور تقریبی دارای ۱۰۰ انبار فروش ضایعات است، به کمک بازیافت پسماند و زباله‌های شهری آمد.

وی افزود: ساماندهی شهرک بازیافت سمنان همچنان ادامه دارد و با راه‌اندازی فاز دوم این شهرک، امکان پردازش بازیافت وجود خواهد داشت.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان گفت: همه امتیاز تفکیک پسماندهای خشک سمنان به پیمانکار واگذار شد و تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند شهرداری انجام می‌گیرد که بر اساس گزارش مدیریت مالی سازمان، درآمد این بخش ماهانه حدود ۳۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

اعوانی ابراز داشت: تنگناهای شغلی و ضرورت تأمین معاش، بیکاری و نبود فرصت‌های شغلی و یا از دست دادن شغل قبلی و افزایش خرج خانوار، در کنار افزایش تولید زباله ناشی از رواج مصرف گرایی، می‌تواند از مهمترین دلایل گسترش زباله‌گردی و رونق کار زباله‌گرد ها باشد.

مهاجران غیرقانونی سهم قابل توجهی در زباله‌گردی شهر سمنان دارند

وی افزود: بر اساس آمار موجود، امروز سهم قابل توجهی از زباله‌گردها را مهاجران غیرقانونی تشکیل می دهند زیرا به دلیل نبود نظارت کافی بر روند کار، آن‌ها به راحتی جذب زباله‌گردی می شوند.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان گفت: زباله‌گردان تا حد امکان با داشتن شرایط و ضوابط، به پیمانکار مربوط معرفی می‌شوند و تحت نظارت سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان به فعالیت خود ادامه می دهند ولی در صورت مشاهده زباله‌گردانی که شرایطی مانند سن کافی ندارند، در ابتدا با تذکرات لسانی مشکل برطرف می‌شود و در برخی موارد نیز پس از تذکر، در صورت مشاهده مجدد، با آنان طبق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

اعوانی با بیان اینکه مدیریت و بازیافت پسماند یکی از مهمترین اولویت‌های مدیریت شهری با اجرای سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان است گفت: مدیریت بهینه پسماندها نقش مهمی در ارتقای کیفیت محیط زیست شهری دارد که در صورت اجرا نشدن روش‌های دفع مناسب، می‌تواند موجب بروز عوارض جبران‌ناپذیر شود.

وی افزود: روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند در راستای تحقق اهدافی از قبیل تفکیک زباله از مبدا و کمک شهروندان به چرخه بازیافت، از طریق موشن‌گرافی، ویدئو، بروشور، نصب بنر در شهر و آموزش‌های تصویری در رسانه‌های مجازی، در زمینه فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا فعالیت می‌کند.

۶۷ هزار کیلوگرم زباله خشک از طریق سامانه سیوا جمع‌آوری شد

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان گفت: تصمیم بر شکل‌دهی به زنجیره اقتصادی و پایدار مدیریت پسماند با توسعه فناوری و نوآوری در این حوزه مانند استفاده شهروندان از نرم‌افزار تحت وب سامانه سیوا(در زبان سمنانی به معنا جدا و جداسازی) سامانه جامع هوشمند جمع آوری و فروش پسماند خشک از مبدا، با هدف تحقق ارتقای کیفیت در اجرای هرچه بهتر امور است.

اعوانی بیان کرد: استفاده از سامانه سیوا برای شهروندان سمنان فقط از طریق نرم‌افزار تحت وب طراحی شده به نشانی www.siva.semnan.ir  و یا تماس با شماره ۳۱۵۷-۰۲۳ امکان پذیر است.

وی افزود: مجموع حجم پسماندهای جمع آوری شده در سامانه سیوا، چه از طریق تماس با تلفن و چه به صورت درخواست‌های سیستمی، نزدیک به ۶۷ هزار کیلوگرم در سال گذشته برآورد شد.

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری سمنان گفت: عملیات زباله سوزی در شهر سمنان فقط برای پسماندهای عفونی در مرکز دفن زباله‌های شهری توسط دستگاه زباله سوز مجهز به سیستم اسکرابر انجام می‌شود.

اعوانی ابراز داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و مراجعه بیشتر شهروندان به بیمارستان‌ها، میزان پسماند عفونی تولیدی به ۲ برابر حجم گذشته خود رسید و روزانه تا مقدار ۲ تن پسماند عفونی جمع آوری و نابود می‌شد و اکنون با توجه به وضعیت رو به کاهش شیوع ویروس کرونا، آمار زباله های عفونی نیز رو به کاهش است.