واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند در اصفهان احداث می شود

شنبه 25 تیر 1401 ساعت 12:50
 واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند در اصفهان احداث می شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از احداث واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهر اصفهان به ظرفیت ۱۰ تن در روز، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های این سازمان خبر داد.

به گزارش پسماند ایران، غلامرضا ساکتی اظهار کرد: پسماندهایی که از منازل به سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان منتقل می‌شود، در کارخانه پردازشِ این سازمان تفکیک و بخشی از آن‌ها که شامل مواد آلی و فسادپذیر هستند به کود کمپوست تبدیل می‌شود.

وی افزود: بخش دیگر یعنی ضایعات خطوط پردازش شامل اقلام پارچه‌ای و پلاستیکی که قابل بازیافت نیست، درحال‌حاضر دفن می‌شود؛ درحالی‌که این پسماندها یک منبع انرژی غنی به شمار می‌رود و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از تدوین و اجرای پروژه‌ای در راستای بهره‌مندی از این پسماندها از سوی سازمان مدیریت پسماند خبر داد و تصریح کرد: براساس یک پروژه مشارکتی با بخش خصوصی طرحی را مبنی بر احداث واحد پیرولیز ضایعات خطوط پردازش پسماند شهر اصفهان به ظرفیت ۱۰ تن در روز پیگیری کرده‌ایم که تا آبان ماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و با اجرای این طرح از ضایعات خطوط پردازش، سوخت مایع با قابلیت صادرات تولید خواهد شد.

وی تعامل با بخش خصوصی را از مزایای این پروژه دانست و گفت: تمام هزینه‌های احداث و بهره‌برداری این پروژه از سوی بخش خصوصی تأمین شده و تأمین زیرساخت‌های لازم برعهده شهرداری است.

ساکتی با بیان اینکه این پروژه در بازه زمانی هشت سال و در قالب قرارداد بی.او.تی تنظیم و بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار برای آن هزینه شده است، تصریح کرد: در صورت کسب مجوزهای محیط‌زیستی و سایر مجوزهای لازم جهت صادرات محصول تولیدی، فاز دوم این پروژه اجرایی می‌شود که رخدادی منحصربه‌فرد و برای نخستین‌بار در استان اصفهان و کشور خواهد بود و با انجام آن از دفن ۳۰۰ تن ضایعات جلوگیری خواهد شد.