وزیرکشور: کرمانشاه در زمینه «پسماند»جلوتر از سایر شهرهاست

پنجشنبه 23 تیر 1401 ساعت 17:23

وزیر کشور گفت: کرمانشاه به لحاظ بازیافت پسماند از خیلی از شهرهای دیگر جلوتر است و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و مشکل عمده ای در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش پسماند ایران به نقل از خبرگزاری فارس از کرمانشاه، احمد وحیدی وزیر کشور در جریان سفر رئیس جمهور به کرمانشاه از رودخانه قره سو، شهرک حاشیه ای مرادآباد و کارخانه پسماند کرمانشاه بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید در گفت و گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار داشت: امروز بخشی از مراد آباد از مناطق حاشیه کرمانشاه را بازدید کردیم که ظرف دوماه باید وضعیت آن بخصوص در بحث جاده و آسفالت مشخص شود.

وی با بیان اینکه طی صحبت با مردم مشکلات را مطلع شدیم، افزود: آب های وارد رودخانه قره سو می شود که باید به سرعت مشکلات آن رفع شود.

وحیدی با بیان اینکه این موضوع جزیی از تکالیف معاون عمرانی استاندار است که باید مشخص شود،گفت:کرمانشاه به لحاظ بازیافت پسماند از خیلی از شهرهای دیگر جلوتر است و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده و مشکل عمده ای در این زمینه وجود ندارد، چون ۶۵۰ تن زباله ای که در شهر تولید می‌شود تبدیل به کمپوست می‌کنند و آمادگی دارند بخش دیگری از این پسماند را به عنوان سوخت برای کارخانه های مورد نیاز ارسال کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: باید هماهنگی بشود کارخانه‌ها از این کود استفاده کنند زیرا حجم زیادی از کمپوست در کارخانه کرمانشاه وجود دارد که برای کشاورزی قابل استفاده است و فقط به دلیل زیاد بودن هزینه حمل نقل و قیمت آن استفاده نشده که باید رایزنی‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد تا یارانه ای را در این زمینه تخصیص دهند و کشاورزان بتوانند از این ۴۰۰ هزار تن کمپوستی که در اینجا وجود دارد استفاده کنند.

وزیر کشور ادامه داد: کارخانه پسماند مشکل عمده ای ندارد و هماهنگ و تلاش می کنیم برای فروش محصولات این شرکت که بیشتر برای محصولات کشاورزی مناسب است، البته باید به آن یارانه اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در حوزه پسماند صورت گرفته است افزود: ماشین آلات جمع آوری پسماند دچار فرسودگی شده که باید اصلاح شود.

وحیدی با بیان اینکه در حوزه پسماند کار اصلی تفکیک از مبدا است که متاسفانه انجام نمی شود تاکید کرد: لذا وظیفه اول شهردار تفکیک در محل است که اگر صورت گیرید می تواند زمینه کارهای توسعه ای را فراهم کند.

وزیر کشور در پایان گفت: مسئله جمع آوری پسماند بسیار مهم است و ما نیز هر کمکی نیاز باشد اقدام خواهیم کرد.